Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

  18:00aktualizováno  21:48
„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých detailů.

„Mám z Karoqa velmi dobrý pocit, má vyvážené proporce. Nemám moc rád SUV, škodovácká novinka na mě ale působí hlavně jako rodinné auto, něco mezi SUV a MPV. Už třeba proto, že nemá přehnané blatníky jako některá SUV a crossovery,“ komentuje průmyslový designér, který mimo jiné učí na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.

Seat Ateca
Seat Ateca je v Česku

Petr Siebert připomíná v souvislosti s novinkou české značky její dvojče od Seatu. SUV španělské značky jménem Ateca se vyrábí na stejné lince s Karoqem v Kvasinách na Rychnovsku. Škodováci uvádějí, že vše viditelné je na Karoqu odlišné, stejná je nabídka motorů a další technika, odlišnosti najdeme v některých prvcích výbavy. Karoq má například v nabídce chytrá variabilní zadní sedadla nebo velký barevný displej, který v kapličce pod volantem nahrazuje tradiční budíky.

„Když srovnáme Atecu s Karoqem, najednou jako by Ateca do nabídky Seatu nějak nepasovala. Aktuální seaty dnes mají mimoběžné linie, které na sebe záměrně nenavazují, to ale ateca nectí, má blíž ke škodovkám,“ všímá si Petr Siebert. „Jako by Ateca i Karoq byly dvě škodovky, akorát každá s jiným designem,“ shrnuje.

Fotogalerie

A možná není daleko od pravdy. Podle informací iDNES.cz vznikla Ateca v designstudiu Škody, původně měla nést znak české značky, následně se ovšem v rámci koncernu VW rozhodlo, že to bude seat a vývojáři a designéři museli nové SUV Škody vytvořit nanovo.

„Karoq má podle mého škodovácký design, škodovku v něm poznávám, celý design je úhledný, auto má velmi dobře vyvážené proporce,“ komentuje designér.

Karoq nahrazuje v nabídce značky velmi úspěšný model Yeti, který ovšem designem polarizoval publikum. „Design Yetiho byl úplně odlišný od všech ostatních. Karoq navazuje na Kodiaqa, má ovšem svou vlastní identitu,“ vysvětluje Karl Neuhold, vedoucí exteriérových designérů Škody.

Karoq se drží kubistického stylingu značky, který dal aktuálním modelům tým vedený dnes už bývalým šéfdesignérem Jozefem Kabaněm. Novinka má představovat nový vývojový stupeň tohoto designérského jazyka. Ten stále výrazněji používá inspiraci krystalickými prvky. Designérskému týmu totiž už před lety učarovala tradice českého sklářství. Světlům se tak snaží dávat design odkazující na broušený křišťál.

Zádi dominují výrazně tvarovaná světla s typickým podpisem škodovek posledních dvaceti let v podobě písmene C. „Do zadních světel jsem se musel chvíli zakoukávat, ale oproti Kodiaqu je Karoq opravdu hezký i zezadu,“ komentuje Petr Siebert. „Kodiaq už je moc velký a mohutný,“ dodává. Menší Karoq působí vyváženějším a nápaditějším dojmem.

Škoda Karoq

Nejvýraznějším prvkem Karoqa jsou ovšem přední dělená světla. Ta odlišují SUV od Škody od ostatních modelů značky, jsou totiž orientovaná pod sebou. Tento charakteristický prvek by měla dostat i další chystaná SUV značky.

„Spodní menší světlo je mlhovka, na tomto místě je mnohem lépe chráněná při malých nehodách, které obvykle odnáší spodek předního nárazníku,“ vysvětlil Neuhold, který nyní víceméně vede designérské studio značky, dokud Škoda nenajde náhradu za Kabaně. I v této poloze jsou mlhovky stále plně funkční tak, aby „podsvítily“ mlhu. Designér upozorňuje, že odstup mlhovky od hlavního světla je u nových škodováckých SUV nejmenší, jaký povoluje legislativa.

Přední zdvojená světla jsou u Karoqa vyřešena lépe než na Kodiaqu. Linie velkého horního hlavního světlometu lépe zařezávají se spodní mlhovkou, ta u většího modelu působí trochu nesourodě kvůli ostrým linkám, které neladí s hlavní lampou.

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq

Škoda Karoq

Škoda Karoq





Nejčtenější

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Další z rubriky

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.