Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skla jsou tlustá jako telefonní seznam

  9:00aktualizováno  9:00
Pevnosti na kolech už pár desítek let patří k jednání státníků i k jejich běžným cestám do práce. Pravda, málokdy se na světě vidí v takové koncentraci, jakou v příštích dnech zažije Praha při summitu NATO.
Limuzína

Limuzína | foto: AFP

Už pár minut po sarajevském atentátu, který odstartoval první světovou válku, bylo jasné, že významné osobnosti v pomalu se pohybujícím otevřeném voze, který si klestí cestu davem, jsou skvělým terčem. A po atentátu na amerického prezidenta Kennedyho se hlavy států tak jako on nabízejí atentátníkům jen výjimečně. O současných špičkových obrněncích se něco ví a něco přísně tají - kdyby některé detaily tajné nebyly, ztrácely by smysl. Jisté je, že vozy například amerických prezidentů mají neprůstřelná skla tlustá jako telefonní seznam, tedy silnější než nadzvukové stíhačky. Mají takové pneumatiky, že i v případě prostřelení všech čtyř mohou ujíždět rychlostí 80 kilometrů v hodině. V postranních zrcátkách bývají mikrofony, aby bylo slyšet reakci davu na ulici. Na spotřebu vládních obrněnců nejsou limity. Třeba speciál z Mladé Boleslavi, který se vyráběl v letech 1948 až 1953, měřil pět metrů a vážil téměř čtyři tuny, měl spotřebu až čtyřicet pět litrů na sto kilometrů jízdy.
 

SPECIÁL PRO BUSHE. Tento vůz zřejmě uvidíme i v Praze. Jeho dveře nepotřebují komentář. Pancéřování automobilů pro americké prezidenty má tradičně na starosti firma O'Gara z Ohia. Její majitel Bill O'Hara se podílel také na obrněncích pro papeže i britskou královnu.

PAPEŽ UDĚLAL VÝJIMKU.  Při masových akcích jezdí papež většinou v "papamobilu", což je superbezpečné auto schopné navíc jízdy i ve velmi obtížném terénu. Papež také používá pancéřovaný Mercedes S 500. V roce 1988 se papež svezl též otevřeným sportovním vozem značky Ferrari. Řidičem byl Piero Lardi Ferrari, syn zakladatele firmy, jízdu v otevřeném voze si mohl vychutnat jen díky tomu, že projížďka se konala v továrním areálu.
Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.