Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ŠKODA 120 LS: výkonná a úsporná

  20:03aktualizováno  20:03
Automobilové stránky iDNES startují s novou grafikou! Hlasujte v anketě, jestli se vám nové stránky líbí a názor připojte v chatu pod tímto článkem. Při této příležitosti začínáme i s vlastními podrobnými testy nových vozů. Jako úsměvnou reminiscenci do minulosti přinášíme nejdřív test z r. 1978!
hodnocení iDNES     5/5

Měli jsme možnost seznámit se s modifikací modernizované řady vozů Škoda 105/120, s typem Škoda 120 LS. Jeho provoz jsme sledovali v průběhu téměř 10 tisíc km v nejrůznějších podmínkách, na suchu i za deště, většinou na rychlých dálkových trasách s dlouhými dálničními úseky, ale v nemalé míře také v městském provozu, na státních silnicích II. třídy a u příležitosti některých soutěží i v terénu.

Vůz byl zatížen převážně z 50 procent, ale přepravoval na delších tratích i čtyři až pět osob a jejich zavazadla. Získané zkušenosti nám jen potvrdily, že Š 120 LS je důstojným nástupcem vozu Š 110 LS. Předem je třeba zdůraznit, že je to nejvýkonnější z našich vozů této kategorie, a přitom, jak uvedeme dále, také jeden z nejhospodárnějších.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Tento fakt spolu s neustále se prohlubujícími problémy v energetické bilanci na západě vytváří trvale předpoklady k dobrým prodejním výsledkům na evropských trzích. Kromě toho okolnost, že vozy Škoda 105/120 se vyrábějí novou technologií, zcela shodnou s výrobními metodami vedoucích evropských automobilek, např. Forda nebo Regie Renault, dává záruku, že modernizované škodovky najdou v zahraničí pro svoji bohatou základní vybavenost, spolehlivost a nenáročnost tak jako dosud řadu zájemců. Rok 1977 tuto skutečnost jen potvrdil.

Přispívá k tomu nejen progresivní výrobní zařízení, ale i moderní způsoby ochrany proti korozi, zavedené na nové výrobní lince mladoboleslavských Automobilových závodů. Škoda 120 LS je určena především těm, kdo chtějí mít sportovně laděný vůz při vrcholně hospodárné spotřebě i ve vyšších rychlostech. Skutečné dynamické i ekonomické parametry zkoušeného vozu, měřené ve spolupráci s Ústavem silniční a městské dopravy, najdete v tabulce. K půvabu modelů LS bezesporu značně přispívá maska se čtyřmi halogenovými světlomety o průměru 130 mm.

V nadhledu vynikají charakteristické proporce nové karosérie vozů Škoda - zvýrazněná delší příď proti zkrácené zádi a kabina s velmi šikmými skly vpředu i vzadu. Vůz získal na vnitřní šířce kabiny v loktech a ramenou cenných 30 až 60 mm mírným prohnutím dveří, které mají válcová skla. Tříčtvrteční pohled zezadu dokumentuje šířku zadních sloupků střechy, které chrání posádku při převrácení vozu. Odtahové otvory větrání jsou sice malé, ale přesto až příliš účinné: vyvolávají kabině za jízdy podtlak.

INTERIÉR
Sedadla jsou velmi pohodlná, dobře tvarovaná a v komfortu jim nemůže konkurovat žádný jiný z automobilů, které jsou na našem trhu běžné. Jáejich kvalitu ještě podtrhuje příjemný, prodyšný textilní potah připomínající velur. Malý, tvarově dobře řešený volant s moderními přepínači se rovněž vymyká obecnému standardu. Celý interiér, o poznání prostornější, ale především mnohem komfortnější než u vozů Š 100/110, působí příznivým dojmem. Zasklená plocha, proti řadě Š 100,'110 zvětšená o 36 %, nabízí velmi dobrý výhled s minimálními mrtvými úhly. Přístrojová deska vyhovuje z bezpečnostního i z ergonomického hlediska. Je bohatě vybavená, osazená zleva teploměrem chladicí kapaliny, dobře čitelným rychloměrem - velmi přesným, jak se ukázalo při měření,- otáčkoměrem a palivoměrem. Její tvarové řešení, povrch i tuhost jednotlivých partií omezuje zranění cestujících při nehodě na nejmenší míru. Podobně i strop, sloupky a ostatní části interiéru, s nimiž by při mrazu mohla přijít posádka do styku, jsou měkce obložené. Pohodlí za jízdy zvyšuji loketní opěrky upevněné na výplních dveří. Uplatněním moderních izolačních materiálů, o nichž psal podrobněji Automobil č. 9/'76, se podařilo v potřebné míře utlumit hluk pronikající do kabiny. Při 110 km/h na IV. rychlostní stupeň dosahovala hladina hluku na předních sedadlech 80,5 dB(A) a na zadních 80 dB(A); při analýze frekvenčního složení hlasitosti byly na předních sedadlech naměřeny hodnoty 44 son(OD) a na zadních 46 son(OD), což je hluboko pod stanoveným limitem 55 son (OD).

BEZPEČNOSTTOPENÍ A STÍRAČEZAVAZADELNÍKMOTOR A PODVOZEKCESTA PO DETAILECH

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.