Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda 720: Unikát, který mohl konkurovat BMW

  18:37aktualizováno  1. listopadu 14:16
Znáte automobil Škoda 720? Ne? Ani nemůžete. Před třemi desetiletími existoval jako prototyp. Do sériové výroby se však nikdy nedostal, proto jste se s ním ani nemohli potkat na silnicích. Příběh českého vozu, který se nikdy nevyráběl, ač ve své době připomínal vozy nejlepších značek.

Na první pohled tato škodovka připomíná spíše BMW starší generace.

Ve skutečnosti jde o jeden z mála dochovaných prototypů modelové řady 720.

Vyroben byl v roce 1972, a jak naznačuje dokumentace v archivu automobilky, jde o jediné auto tohoto druhu, které brázdí silnice.

Pár podstatně méně zachovalých modelů neuskutečněné vývojové řady se dnes krčí v depozitáři škodováckého muzea v Mladé Boleslavi, jeden zrestaurovaný exemplář byl nedávno zapůjčen do centra koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu.

S platným technickým průkazem je však tento rudý vůz opravdu jediný.

Čtěte: Škoda–Wartburg-Trabant: svatba se nekonala

Škoda – Wartburg -Trabant

Celých devět let pracovali českoslovenští a východoněmečtí konstruktéři na společném automobilu. Z ambiciózního projektu, který byl v roce 1970 odstartován pod označením P760, zbylo nakonec jen fiasko ...VÍCE

Vlastník vozu si nepřál být jmenován, jde o dobře situovaného podnikatele z jižních Čech. Auto má už od devadesátých let, kdy se mu podařilo jej koupit od člověka, který vůz zdědil. Ten nejspíš ani netušil, jaký skvost mu spadl do klína.

Jak to s ním bylo
Psal se rok 1967. V Mladé Boleslavi vznikl přísně utajený dokument, který načrtl budoucnost vozů Škoda. Tedy nástupců, respektive větších sourozenců oblíbeného, ale už stárnoucího „embéčka“, vozu 1000 MB. Původně se totiž plánovalo, že se dvě modelové řady budou montovat společně. Projekt předpokládal, že nové vozy střední kategorie naběhnou do sériové výroby v roce 1973 - v provedení sedan, kombi i kupé.

Připravované vozy dostaly kódové označení 720. Nejprve vzniklo několik prototypů od škodováckých návrhářů, ale nebyly příliš zdařilé. Jedna karoserie se podobala Renaultu 16, sedan zase Fordu Cortina. Teprve návrh italského studia ItalDesign byl tím, co tvůrci v Mladé Boleslavi od vozu očekávali. Téměř 4,5 metru dlouhá karoserie měla vozit pět cestujících.

Vůz se nikdy do výroby nedostal. Proč? Rozhodující okolností byla neutěšená ekonomická situace, proto se raději „embéčko“ pracně předělávalo na model Š 105-120.

Okouzlení minulostí
Je to trochu zázrak, že ještě dnes jezdí po silnici jeden z původních prototypů. Jeho karoserie je úžasná. V řadě ohledů byla v té době srovnatelná s vozy Audi, Fiat, Renault, VW či dokonce BMW. K technickým položkám, které se měly u modelu 720 objevit, patří například protiblokovací zařízení brzd, klimatizace, samočinná převodovka, dokonce i vzduchové pérování.

Kdyby jen řidiči věděli v době uvedení zoufale zastaralých typů Š 105 na konci sedmdesátých i v dlouhých letech osmdesátých, jaké auto pro ně ve Škodovce vyvíjeli… Kolik měl vůz stát? V tajné dokumentaci automobilky pod položkou výrobní náklady najdeme částku 25 240 Kčs. Velkoobchodní cena se předpokládala 27 140 Kčs a prodejní měla být 30 000 Kčs za verzi s motorem 1250 cm3 a 35 000 Kčs za provedení 1500 cm3. Průměrná mzda v roce 1975 v Československu byla 2313 Kčs.

Technické údaje 

Motor

vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec, pohon zadních kol

Objem

1498 cm3

Největší výkon

87 koní

Převodovka

čtyřstupňová manuální

Délka x šířka x výška

4380 x 1630 x 1410 mm

Rozvor

2550 mm

Objem zavazadlového prostoru

360 l

Nejvyšší rychlost

150 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

16 s

Spotřeba paliva

12 l/100 km při rychlosti 95 km/h

MF DNES ,  (hm) Článek zpracován podle časopisu Auto motor a sport

Škoda 720: I zadní část škodovky je velmi originální

Škoda 720: Na svou dobu je vnitřek překvapivě komfortní

Škoda 720: Nepřipomíná vám prototyp škodovky něco? Jakoby starší model BMW.





Nejčtenější

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Karmann Ghia, Oldtimer Bohemia Rally 2017
OBRAZEM: Bugatka, carevna a felicie na prestižní veteránské rally

Třídenní Oldtimer Bohemia Rally 2017 odstartovala ve čtvrtek v podvečer. Je to nejprestižnější tuzemská veteránská soutěž zařazená do kategorie FIVA. Na start...  celý článek

De Tomaso Pantera
Utajený skromný génius zemřel. Americký Ital navrhoval slavná auta

Z toho, co začalo jako zábavná studentská práce, se pro Toma Tjaardu vyklubala letenka do Evropy a pozvánka do extraligy karosářského designu. Byl to jeho...  celý článek

Alfa Romeo Giulietta SS Prototipo
OBRAZEM: Unikátní Alfa Romeo se dočkala ocenění po 60 letech

Unikátní prototyp Alfy Romeo korunovali na hvězdu srazu automobilové smetánky v noblesním severoitalském městečku Cernobbio. Na věhlasné akci Concorso di...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.