Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Záhadný prototyp hvězdou Paříže: škodovka maskovaná za tatrovku

Exkluzivně   12:32aktualizováno  12:32
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Tahle škodovka je jednou z hvězd veteránského autosalonu v Paříži. Návštěvníci výstave Rétromobile znalecky prohlížejí unikátní prototyp, který sem přivezli z mladoboleslavské restaurátorské dílny. A ptají se, proč na stánku Škodovky stojí tatrovka.

Škoda 935 je totiž jedinečný unikát, úplně jiný než jakákoliv jiná škodovka. A taky pořádně tajemný. Zatím o něm moc nevypátrali ani muzejníci značky. Prototyp postavili v roce 1935, proto nese označení 935. V archivu o něm našli zatím jedinou poznámku z téhož roku: "935 jezdí dobře".

Škoda 935 je hvězdou stánku muzea značky na renomované výstavě Rétromobile v...

Škoda 935 je hvězdou stánku muzea značky na renomované výstavě Rétromobile v Paříži.

Velký čtyřdveřový čtyřmístný vůz s délkou 4,8 metru měl ukázat představu o reprezentačním voze.

Po premiéře na pražském autosalonu vůz několikrát změnil majitele a Boleslavákům tak zmizel z dohledu. 

Fotogalerie

Jedinečné auto se znovu objevuje v roce 1968. Škodovka tehdy otvírala své muzeum a oslovila veřejnost, aby přivezla své zajímavé kousky. Ozval se zemědělec z Banské Bystrice s tajemným prototypem. Auto od něj vykoupili a stalo jedním z prvních deseti aut nově vznikajícího muzea značky. 

A protože o autě ve Škodovce moc nevěděli a měli všehovšudy jen tři fotky, bylo to velké překvapení. Svou koncepcí se totiž vymyká všemu, co automobilka do té doby stavěla. Architekturou i tvary je to totiž opravdu spíše tatrovka. 

Proč tu máte tatru?

"To je nejčastější dotaz návštěvníků. Ptají se, proč tu máme tatru," říká pro iDNES.cz Aneta Vávrová z muzea Škody, která na pařížském Retromobilu vzácný kousek hlídá. "Karoserie totiž připomíná aerodynamické tatrovky se splývavou zádí." Škodováci navíc svůj prototyp představili rok po uvedení Tatry 77.

Návštěvníky překvapuje umístění motoru před zadní nápravou. navíc je to...

Návštěvníky překvapuje umístění motoru před zadní nápravou. navíc je to čtyřválcový boxer.

Dalším překvapením je motor. "Je uložený před zadní nápravou, v bloku společně s převodovkou. Chlazení je vpředu," popisuje Vávrová. A pozor, je to plochý čtyřválec -  boxer, to je také vlastní tatrovkám. "Motor je také jedinečný, vznikl právě pro toto auto," dodává Vávrová. Podle archivu Škody vznikly tyto motory dva, ale dochoval se podle všeho jen jeden. S benzinovým dvoulitrem o výkonu 55 koní (40 kW) je spojena čtyřstupňová polosamočinná převodovka s elektromagnetickým ovládání od francouzské firmy Cotal.

A do třetice mate návštěvníky Retromobilu mohutná roura vedoucí středem vozu. Připomíná slavný tatrovácký vynález, který dodnes závidí konkurence kopřivnickým náklaďákům: centrální nosnou rouru s nezávisle výkyvnými polonápravami.

Centrální roura není nosná. Slouží jako nádrž na benzin.

Centrální roura není nosná. Slouží jako nádrž na benzin.

Jenže v případě tajemné škodovky nemá roura jen funkci výztuhy karoserie, je to hlavně nádrž na benzin. Prototyp 935 má vlastně nádrže dvě. Jednu vpředu za nápravou a na ni navazuje ta trubková. V ní je navíc vložena ještě jedna trubka vedoucí vodu od chladiče vpředu k motoru. 

Motor OHV osazený dvěma karburátory Zenith je za zády cestujících vzadu, před zadní nápravou. To spolu s nádrží a chladičem vpředu zajišťovalo výborné rozložení hmotnosti. Jízdní vlastnosti musely být na svou dobu skvělé i díky nezávisle zavěšeným kolům obou náprav.

Dostane nový lak

Auto přivezli do Paříže z renovační dílny. "Představíme jak práci našich předků, tak odborníků z naší restaurátorské dílny," vysvětluje letošní pojetí expozice značky na veletrhu Rétromobile Michal Velebný, vedoucí dílny muzea.

Hned po návratu z Paříže poputuje do "935" lakovny, namíchanou pro ni mají antracitovou barvu. Podle Anety Vávrové z muzea Škody je to poprvé, co auto ukazují za hranicemi. "Auto jsme v původním stavu vystavili v muzeu před asi pěti lety na necelý půlrok. Mělo fialovou barvu," dodává. Renovace má být dokončená příští rok, aby prototyp v plné kráse oslavil osmdesátiny.



Témata: Škoda


Nejčtenější

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Další z rubriky

Classic Drive #1
OBRAZEM: Ruské monstrum a italská kráska měly rande na střeše

Sezona automobilových akcí se rozbíhá. Na rozehřátí a první kilometry se automobiloví nadšenci vydali na střechu parkoviště pražského obchodního centra Šestka...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.