Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Záhadný prototyp hvězdou Paříže: škodovka maskovaná za tatrovku

Exkluzivně   12:32aktualizováno  12:32
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Tahle škodovka je jednou z hvězd veteránského autosalonu v Paříži. Návštěvníci výstave Rétromobile znalecky prohlížejí unikátní prototyp, který sem přivezli z mladoboleslavské restaurátorské dílny. A ptají se, proč na stánku Škodovky stojí tatrovka.

Škoda 935 je totiž jedinečný unikát, úplně jiný než jakákoliv jiná škodovka. A taky pořádně tajemný. Zatím o něm moc nevypátrali ani muzejníci značky. Prototyp postavili v roce 1935, proto nese označení 935. V archivu o něm našli zatím jedinou poznámku z téhož roku: "935 jezdí dobře".

Škoda 935 je hvězdou stánku muzea značky na renomované výstavě Rétromobile v...

Škoda 935 je hvězdou stánku muzea značky na renomované výstavě Rétromobile v Paříži.

Velký čtyřdveřový čtyřmístný vůz s délkou 4,8 metru měl ukázat představu o reprezentačním voze.

Po premiéře na pražském autosalonu vůz několikrát změnil majitele a Boleslavákům tak zmizel z dohledu. 

Fotogalerie

Jedinečné auto se znovu objevuje v roce 1968. Škodovka tehdy otvírala své muzeum a oslovila veřejnost, aby přivezla své zajímavé kousky. Ozval se zemědělec z Banské Bystrice s tajemným prototypem. Auto od něj vykoupili a stalo jedním z prvních deseti aut nově vznikajícího muzea značky. 

A protože o autě ve Škodovce moc nevěděli a měli všehovšudy jen tři fotky, bylo to velké překvapení. Svou koncepcí se totiž vymyká všemu, co automobilka do té doby stavěla. Architekturou i tvary je to totiž opravdu spíše tatrovka. 

Proč tu máte tatru?

"To je nejčastější dotaz návštěvníků. Ptají se, proč tu máme tatru," říká pro iDNES.cz Aneta Vávrová z muzea Škody, která na pařížském Retromobilu vzácný kousek hlídá. "Karoserie totiž připomíná aerodynamické tatrovky se splývavou zádí." Škodováci navíc svůj prototyp představili rok po uvedení Tatry 77.

Návštěvníky překvapuje umístění motoru před zadní nápravou. navíc je to...

Návštěvníky překvapuje umístění motoru před zadní nápravou. navíc je to čtyřválcový boxer.

Dalším překvapením je motor. "Je uložený před zadní nápravou, v bloku společně s převodovkou. Chlazení je vpředu," popisuje Vávrová. A pozor, je to plochý čtyřválec -  boxer, to je také vlastní tatrovkám. "Motor je také jedinečný, vznikl právě pro toto auto," dodává Vávrová. Podle archivu Škody vznikly tyto motory dva, ale dochoval se podle všeho jen jeden. S benzinovým dvoulitrem o výkonu 55 koní (40 kW) je spojena čtyřstupňová polosamočinná převodovka s elektromagnetickým ovládání od francouzské firmy Cotal.

A do třetice mate návštěvníky Retromobilu mohutná roura vedoucí středem vozu. Připomíná slavný tatrovácký vynález, který dodnes závidí konkurence kopřivnickým náklaďákům: centrální nosnou rouru s nezávisle výkyvnými polonápravami.

Centrální roura není nosná. Slouží jako nádrž na benzin.

Centrální roura není nosná. Slouží jako nádrž na benzin.

Jenže v případě tajemné škodovky nemá roura jen funkci výztuhy karoserie, je to hlavně nádrž na benzin. Prototyp 935 má vlastně nádrže dvě. Jednu vpředu za nápravou a na ni navazuje ta trubková. V ní je navíc vložena ještě jedna trubka vedoucí vodu od chladiče vpředu k motoru. 

Motor OHV osazený dvěma karburátory Zenith je za zády cestujících vzadu, před zadní nápravou. To spolu s nádrží a chladičem vpředu zajišťovalo výborné rozložení hmotnosti. Jízdní vlastnosti musely být na svou dobu skvělé i díky nezávisle zavěšeným kolům obou náprav.

Dostane nový lak

Auto přivezli do Paříže z renovační dílny. "Představíme jak práci našich předků, tak odborníků z naší restaurátorské dílny," vysvětluje letošní pojetí expozice značky na veletrhu Rétromobile Michal Velebný, vedoucí dílny muzea.

Hned po návratu z Paříže poputuje do "935" lakovny, namíchanou pro ni mají antracitovou barvu. Podle Anety Vávrové z muzea Škody je to poprvé, co auto ukazují za hranicemi. "Auto jsme v původním stavu vystavili v muzeu před asi pěti lety na necelý půlrok. Mělo fialovou barvu," dodává. Renovace má být dokončená příští rok, aby prototyp v plné kráse oslavil osmdesátiny.



Témata: Škoda


Nejčtenější

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.