Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MF DNES

Škoda bude poprvé vyrábět diesely, chystají se nové silné 1,2

  • 130
Výroba motorů v mladoboleslavské Škodě Auto podstatně vzroste a do výroby se dostanou další typy. Uvádí to týdeník Ekonom v čísle, které vyjde ve čtvrtek.

Zatímco nyní firma vyrábí základní tříválcové motory pro malá auta, jako je Fabia, tentokrát půjde o špičkové agregáty využitelné ve vozech kategorie Octavia. Část motorů budou odebírat také ostatní značky koncernu VW.

Příprava nové výroby má být zahájena co nejrychleji, v roce 2009 by podle ekonomického týdeníku mohla jet sériová výroba.

Podle neoficiálních informací by mohlo jít o dva typy motorů, jeden zážehový a druhý vznětový. Pokud jde o diesel, jeho případná montáž by patrně začala později a má být utajena do poslední chvíle. Šlo by totiž o historický průlom - Škoda dosud vždy odebírala naftové motory z jiných závodů skupiny VW, uvedl Ekonom.

Technické parametry nových motorů nejsou známy. Podle všeho má jít o čtyřválce s relativně nízkým objemem, které budou mít díky vyspělé technologii stejný výkon jako současné motory s podstatně větším objemem válců.

V případě benzinového motoru se mluví o 1,2 litru; agregát by dosahoval lepších parametrů než současné motory o objemu 1,6 litru.

Podle nepotvrzených informací by nové motory měly dostat přeplňování. Turbomotor 1,2 litru by se údajně měl stát základním motorem pro koncernového příbuzného škodovek VW Passat.

Za snižováním objemu motorů stojí úsilí výrobců o snižování emisí. Evropská unie chce zavést přísné emisní limity. Návrh Evropské komise, která chce do roku 2012 snížit emise kysličníku uhličitého u automobilů až na úroveň 120 gramů na kilometr, je podle mnohých výrobců nerealistický.

V případě eventuálního dieselového motoru Ekonom připomíná zprávu časopisu Automobilwoche, podle níž se má ve škodovkách objevit čtyřválec o objemu 1,6 litru se systémem Common Rail.

Letos Škoda vyrobí asi 250 000 motorů, v budoucnu by jich měl být dvojnásobek.

,