Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda chystá levné auto pro chudý svět

  18:39aktualizováno  18:39
Škoda chystá levná auta pro Čínu, Rusko a Indii. Opráší v Mladé Boleslavi některý ze starších modelů, nebo se bude vyvíjet úplně nový vůz? Ostatní výrobci se spoléhají na osvědčené tzv. celosvětové modely. Stane se jím i fabia?

Ilustrační foto | foto: Škoda auto

Detlef Wittig se v pondělním rozhovoru pro Hospodářské noviny nechal slyšet, že v Mladé Boleslavi chystají auto pro trhy, které dnes hladoví po levných jednoduchých vozech a v následujících letech se stanou bezednými.

Dnes málo motorizované země čeká raketový růst. Čína expanduje mohutným tempem a indický trh každým rokem narůstá o 20 procent. Do cílové skupiny všech masových výrobců patří ještě Brazílie a Rusko.

Jednoduché a levné
Wittig chce auto určené pro rozvíjející trhy. Jejich obyvatelstvo, dodnes jezdící po dvou kolech poháněných malým motocyklovým motorkem v lepším případě, v tom horším silou nohou, nakupuje především nejmenší jednoduchá auta.
 
Šéf Škodovky by rád nalezl jediné řešení, které se ovšem díky diametrálně odlišným požadavkům, zdá nesplnitelné.
 
Nabízejí se dvě verze, jak proniknout "k masám". První variantou je spojení se s lokálními výrobci, kteří mohou nabídnout levné pracovní prostředky, znalost trhu a zázemí. Podobnou strategii zvolil Fiat, který na začátku uzavřel dohodu o spolupráci se značkou Tata. Indický výrobce připravuje na příští rok superlevné auto označené RS1. Fiat chce naopak v kapacitách Taty vyrábět vysloužilé modely Siena a Palio. Renault se domluvil s výrobcem Mahindra & Mahindra na výrobě světového loganu, u nás prodávanému pod značkou Dacia, ve zbytku světa jako Renault.
 
Indický trh je nenáročný, auta, která dnes najdeme v autosalonu v Dílí by při evropských homologačních testech pravděpodobně neuspěla. Wittig ví co miliardy asiatů chtějí: Jezdit levně. Velký hlad po autech veškeré myšlenky na bezpečnost a ekologii potlačuje. 
 
Inspirace: VW Brouk a Golf
Pokud Wittig nepřijde s převratnou a odvážnou strategií, kterou mu navíc ještě musí posvětit ve Wolfsburgu, a nerozhodne se - za cenu vícenákladů na vývoj - vyrábět auto přímo na míru každému z trhů, dočká se Asie pravděpodobně některého z modelů škodovky, které automobilka vytáhne "z archivu". Horkým kandidátem bude pravděpodobně první generace fabie, která právě končí svou kariéru - v Ženevě ji ze scény vystrnadí nástupkyně.
 
Fabie = jasná volba?
Horkou kandidátkou by mohla být Fabia Sedan, kterou Česko příliš nepřijalo. Právě tříprostorové karoserie, mají řidiči v automobilově méně rozvinutých zemích rádi.

Vývoj fabie se zaplatil v více než 1,5 milionem v Evropě vyrobených a prodaných exemplářích, nyní může nejmenší škodovka už pouze generovat zisk. Fabrika se sbalí a popojede o několik tisíc kilometrů na východ. Využít k tomu může své výrobní kapacity, které má v Indii, Rusku a nově i Číně. Nyní se v nich vyrábějí vesměs především různě specifikované octavie.
 
Stejnou strategii použili světoví výrobci v historii už mnohokrát. Auto, které už nebylo Evropě dost dobré, bylo zastaralé (ať už fyzicky či morálně) a okoukané, ještě udělalo terno v rozvíjejícím se světě. Nejzářnějším příkladem může být VW Brouk, který motorizoval Německo a jeho linka do konce století provandrovala svět, než se jeho historie uzavřela v roce 2003 v Mexiku.
 
Pro rady může jít Wittig i k mateřskému Volkswagenu. VW Golf první generace, který byl představen v roce 1976, se v nekonečných modifikacích vyrábí a prodává v jižní Africe jako Citi Golf. V rámci racionalizace nákladů například dostal při posledních úpravách přístrojovku z fabie. Ušetřily se tak náklady na vývoj nového dílu.

Nic nového pod sluncem
Stejnou pohádku už Indové vlastně znají. Ještě dnes kupují Hindustan Ambassador, alias Morris Oxford vyráběný v Británii v letech 1956 - 59.

Na zaučenou mohou jít škodováci například k Peugeotu. Automobilka před rokem představila nástupce evropského bestselleru  - modelu 206. Evropa už jezdí v dvěstěsedmičce, těsně před ukončením výroby však Peugeot uvedl na čínský trh 206 s tříprostorovou karoserií sedanu.
 
Co se děje v Indii
Indický trh roste meziročně o 20 procent, Suzuki a Honda zdvojnásobují počet svých indických dealerství, Toyota chce ztrojnásobovat. Indickou jedničkou s padesátiprocentním podílem trhu je Maruti, držené japonskou automobilkou Suzuki.
 
Toyota, která kandiduje na post největší automobilky světa, chce do roku 2010 nabídnout Indům dvojnásobné množství modelů. Kolem roku 2010 bude investovat 300 - 400 milionů dolarů do nové továrny na 150 tisíc superlevných malých aut ročně.
 
Fabrika by měla vyrábět úplně nové malé rodinné auto s cenou 6 - 7 tisíc dolarů (od cca 130 tisíc korun). Koncem roku má automobilka otevřít novou továrnu s kapacitou 200 tisíc aut ročne u Petrohradu. Zástupci Toyoty se nechali začátkem ledna slyšet, že malé auto by mělo mít motor do jednoho litru objemu. Pro každý z trhů, které jsou označovány zkratkou BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína), by se vyráběla lehce upravená verze.
 
Honda plánuje pro Indii malé auto na roku 2009, vůz dostane nově vyvíjený motor 1,2 litru, stát bude na tzv. globální platformě. "Honda by ho mohla ukázat světu už příští rok," řekl zástupce Hondy Masahiro Takedagawa.

Nejprodávanější auta na indickém trhu:
Maruti Suzuki Swift (stejné auto se ve verzi pro český trh vyrábí v Maďarsku jako Suzuki Swift)
Hyundai Santro (u nás prodávaný jako Hyundai Atos Prime) 
Chevrolet U-VA (prodávaní po světě jako Chevrolet Aveo, nebo Daewoo Kalos)
Hyundai Getz (dostupné i v Česku)

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.