Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citigo slaví pět let. Vylepšila ho nová světla a dvě šňůrky. TSI zatím ne

aktualizováno 
Ideálním tělesem je koule, která při minimální vnější ploše dosahuje největšího objemu. Jenže ideálním tvarem malého auta je kvádr. To ctí bezezbytku Škoda Citigo. Nejmenší škodovce je právě pět let.

Škoda Citigo | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Nějaký ten rok už je na té nejmenší škodovce možná trochu znát. Přeci jen hodně střídmý interiér už bývá u moderní konkurence na pohled lepší. Na druhou stranu ta přísně hranatá karoserie skrývá obdivuhodně velký interiér. Dva dospělí plus dvě děti a kočárek se dovnitř a do kufru poskládají.

Jízda stále na výbornou

Jízdní vlastnosti jsou velmi slušné. Má dobrý poměr rozvoru vůči rozchodu kol. V nápravách je tedy doširoka rozkročené, takže se moc nenaklání a obdivuhodně drží stopu. Na poměry kategorie tříapůlmetrových aut je velmi slušně stabilní i na dálnici, citlivější povahy lehký neklid zádě však pocítí. Jediné, co citigo nerado, jsou nerovnosti v zatáčkách. Když malé auto s jednoduchou zadní nápravou vymete zadním kolem díru, zadek lehce uskočí. Ve městě je pak kapesní škodovka hezky obratná i díky malému průměru otáčení.

Škoda Citigo

Škoda Citigo G-TEC v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor: 3 563 × 1 641 × 1 478 × 2 420 mm
  • objem kufru: 251–951 litrů
  • pohotovostní hmotnost: 929 kg
  • motor: atmosférický benzinový tříválec 1,0 MPi
  • převodovka: pětistupňová manuální
  • max. výkon: 50 kW/ 68 k
  • točivý moment: 90 Nm
  • max. rychlost: 164 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h: 16,3 s
  • základní cena: 274 900 Kč
  • nejlevnější cena 197 900 Kč (1,0 MPI/44 kW), příplatek za pětidveřové provedení 10 000 korun

Všude zaparkuje, všude se vejde. Je z něj obstojný výhled a při parkování a brouzdání ulicemi natěsno oceníte ty pravidelně hranaté tvary, které jsou přehledné.

Kufr si poškrábete

Dobře se nastupuje doširoka otvíranými dveřmi. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření. Sedadla s integrovanými opěrkami vypadají efektně, na dlouhé cestování to ale zrovna není. Některým typům postav bude vadit jen výškově polohovatelný volant. Dva čahouni si libovali kvůli místu na předních sedadlech. Na šířku je ho nečekaně hodně. Podélné centimetry vystačí pro systematické dlouhodobé používání spíš jen pro rodiče a dva caparty, kteří ještě neodrostli dětským autosedačkám. Na kratší cestování se ovšem do citiga poskládají i čtyři dospělí - vyzkoušeno. Nutno dodat, že citigo je vždycky jen čtyřmístné, takže na nouzové převážení dětí ze školy nebo tréninku napěchovanými na třech podsedácích na zadní lavici zapomeňte.

Nedělní nákup si asi občas vyžádá sklopení zadních opěradel. Nakládání těžkých věcí přes vysokánskou hranu kufru ale není zrovna komfortní. Odhalený plech v zavazadlovém prostoru patří k žánru kategorie. Hloupé je, že je nekrytý i na exponovaných místech, takže se brzy poškrábe. Kufr má objem 251 litrů, když se sklopí zadní sedadla, odveze citigo skoro kubík (přesně 951 litrů).

Škoda Citigo
Škoda Citigo

Tři válce

V bratislavské fabrice Volkswagenu vyráběná škodovka má pod kapotou vždy jen tříválcový atmosferický benzinový litr. Na přeplňované provedení, které dostává třeba i octavie, oproti spekulacím zatím nedošlo. Na druhou stranu dvojče citiga, volkswagen UP!, dostalo motor 1,0 TSI v letošním roce a na ten příští se chystá dokonce ve verzi GTI s výkonem 115 koní. Citigo čeká další facelift v příštím roce, uvidíme, jestli na turbo nakonec přeci jen nedojde.

Může se hodit

Automodul.cz přináší každý den nové nabídky vozů k prodeji.

Zkusili jsme prostřední výkonové provedení motoru s 50 kW, které je spjato s bivalentním pohonem na benzin a zemní plyn. Další dvě čistě benzinové verze mají 44 a 55 kW.

Motor citiga se ochotně vytáčí; taky potřebuje aspoň tři tisíce otáček, pak drnčivě zabere a předvede zátah. Stále je to ale jen 90 Newtonmetrů točivého momentu (benzinové verze mají 95 Nm), takže tyto kratochvíle jsou citelné a smysluplné někam do osmdesátikilometrové rychlosti.

Citigo může mít i brzdového asistenta. Vyzkoušeli jsme ho:

Když není pod velkou zátěží, je tříválec i docela tichý. Když ale dojedete kopec, musíte přišlápnout plyn, a to se pak rachtavě ozve. Na dálnici pak slýcháte hlavně ten motor.

Na rovné autostrádě dokáže stabilně udržovat i v kopcích stotřicítku, pravda, v těch prudších musíte podřadit a nesmíte toho vézt moc. Když se kopec překlopí, umí se citigo rozdovádět až ke stošedesátce. Životně důležité je rychlost udržet, jakoukoliv dynamickou disciplínu z kategorie těch mimoměstských zapomeňte. Když jednou ztratíte rychlost, pokorně se vrátíte do pravého pruhu a postupným vytáčením a odřazováním se musíte zas na vyšší hodnoty na otáčkoměru propracovat. Při jízdě se musíte řídit hlavně sluchem, malý otáčkoměr s titěrnými dílky moc čitelný není.

Škoda Citigo
Škoda Citigo

Provedení na zemní plyn je pro šetřílky. Jezdí za korunu na kilometr. Nádrže ale nejsou zrovna velké (plynová 11 kg, benzinová 10 litrů), takže budete čerpat docela často. Reálně jsme na plynovou nádrž ujeli nějakých 220 kilometrů. Plynový pohon vykázal průměr 3,8 kg na sto kilometrů, jízda na benzin byla kolem šesti litrů, nutno přiznat, že to bylo skoro pořád s plynem na maximum a hodně kilometrů jsme nacourali po dálnicích.

Fotogalerie

Přepnutí z plynu na benzin probíhá automaticky, občas sebou při tom nejmenší škodovka lehce škubne, ale není to nic, co byste nezaměnili za zakopnutí kola v propadlém kanálu. To si spíš všimnete trochu kostrbatého řazení pětistupňového manuálu. Sluší se připomenout, že citigo může mít i robotizovaný automat, který ovšem nepořídíte v plynové verzi.

Nová světla

K pětiletému výročí výroby (první sériové vyjelo 29. listopadu 2011) dostalo citigo parádní dárek v podobě nových světel. Nejde o to, že mají nově integrovaný pásek denního svícení z LEDek, takže vypadají fakt hezky. Hlavně se změnila technika, takže mají nově dvojitou parabolu a v ní žárovky H7 (doposud mělo citigo H4). A protože má citigo hezky velké lampy, celé dohromady to funguje a auto v noci dobře svítí.

Do ceníku se dostaly také nové položky výbavy a pod sedadlo spolujezdce se nastěhoval deštník. Nám se líbil univerzální držák na mobil nahoru na přístrojovku. Párování s autorádia s Bluetooth handsfree s telefonem je bezproblémové.

Vylepšení na dvou šňůrkách

Žádný nový krok pro automobil, velký pro citigo, tak by se dalo nazvat jedno z drobných vylepšení citiga. To napravilo řešení, které po úvodním okouzlení štvalo snad úplně všechny. Kdo neokusil, tomu se to špatně popisuje.

Celá ta vymyšlenost, ze které byla cítit hlavně snaha ušetřit, spočívala v řešení krytu zavazadlového prostoru. Namísto tradičního pojetí, kdy plato při otevírání víka kufru zvedají dvě šňůrky (někdy stačí i jedna), ho u původního citiga musíte zvedat ručně. To se pak zablokuje ve vertikální poloze a ručně ho musíte před zavřením kufru zase vrátit. Myšlenka to byla snad dobrá, ale když na to zapomenete, nic nevidíte ve zpětném zrcátku. Těm pohyblivějším a delším se naštěstí stačilo na první červené natáhnout dozadu a plato sklopit. Občerstvené citigo se pokorně vrátilo ke šňůrkám. Některé inovace se holt ukážou jako cesta do slepé uličky.

Škoda Citigo




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.