Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Fabia kombi není skutečný vůz kombi

aktualizováno 
Mezi hodnocenými auty najdeme typické kombi s vynikající užitnou hodnotou - Opel Astra, Škoda Octavia, a nakonec i felicia.
Opel Astra, Škoda Octavia, a nakonec i felicia. Na druhé straně je nová Fabia kombi, kterou lze označit spíše za prodloužený hatchback. Seat Ibiza je podle mého názoru kvůli malému otvoru do kufru rovněž odsouzen do role statisty. Navíc mu vytýkám všudypřítomné plasty, které laciným vzhledem výrazně srážejí dojem z vozu. Pozitivně na mne zapůsobila snad jen atraktivní barva. Jinak akci označuji za test vítězů, neboť v různých pohledech se pořadí výrazně měnilo.
V technickém provedení, zpracování a ergonomii dávají fabia s octavií jasně najevo, že už jsou v současné a velmi náročné Evropě, zatímco ostatní účastníci se marně snaží prodat dílčí kvality.

Nejpraktičtější je opel

Jedním z nejdůležitějších hledisek v hodnocení designu je praktičnost, která se u vozů kombi orientuje zejména na velikost a využitelnost zavazadlového prostoru - a to jak před, tak i po sklopení zadních sedaček a v přístupu do něj. Současným ideálem je prostor pokud možno kvádrového tvaru a zadní dveře, které umožní maximální využití místa. Velmi důležitá je i co nejnižší výška spodní hrany otvoru do kufru, která je v ideálním případě stejná s úrovní jeho podlahy. Podle těchto kritérií jasně zvítězil Opel Astra. Při sklopených zadních sedadlech nabízí dokonce větší prostor než octavia, nejdelší vůz v testu.

Esteticky vítězí octavia

Handicapem octavie byla výška nákladové hrany, ale v zájmu objektivity doplňuji, že to má příznivý vliv na vyšší tuhost karoserie. V estetickém hodnocení designu Škoda Octavia jednoznačně vítězí. Tvary karoserie i interiéru má vyvážené a elegantní, dokonce se už smiřuji i s mohutnou maskou připomínající chromované hrábě, jak jsem si vnitřně tento prvek pojmenoval pro jeho chabou originalitu. Ani teď sice nevidím proklamovanou návaznost na historii automobilky Škoda, a tím spíše na původní octavii, ale jak čas běží, tak se zmíněný znak stává součástí tradice mladoboleslavské firmy.

Fabia jako Xsara Picasso

U Fabie kombi už tak smířlivý nejsem. Netvrdím, že je ošklivá, ale skutečné kombi to není. Výhrady mám především k zadní části: výrazně oblé tvary kontrastují s ostře řezanou přídí. Tatam je natupo zakončená záď, která dává krátké fabii přirozenou dynamiku. Snad je škoda, že se designéři bránili inspiraci z octavie. Stejně jako krátká fabia má i její kombi rozměrné zadní světlomety, které jsou - aby se nezmenšoval prostor pro nakládání zavazadel - vytočené směrem do stran. Jediný důvod, proč tvůrci na tomto řešení trvali, vidím v tom, že se opticky zkrátil zadní převis, který by jinak asi působil až příliš masivně. První pohled na Fabii kombi mi připomněl Xsaru Picasso, a to jak tvarem zadního sloupku, tak baculatým pozadím. Obdobnou koncepci lze pozorovat i na vozidle KIA Rio, kterou považuji za nepříliš šťastný příklad, ale také na novém Renaultu Laguna II.

Nadčasový Opel Astra

Třetí škodovkou v testu byl evergreen Felicia, jehož význam pro motorizaci v Česku je nedocenitelný. Je to velice praktické auto s prostorným interiérem. Vůz však nemá výškově stavitelný volant, takže prohrává v hodnocení ergonomie. Vzhledem k ceně lze pozapomenout na fakt, že varianta kombi vznikla formou vsazení třetího bočního okénka před páté dveře. Design Opelu Astra leccos naznačuje o jeho stáří, ale jeho elegantním liniím je i dnes těžké něco vytýkat. Nikdy, ani v době premiéry, vůz nebudil výraznější emoce, jako je nadšení a úžas. Snad právě proto lze o něm hovořit jako o nadčasovém.

Autor je spolupracovníkem redakce

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.