Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Fabia: Miláček nebo zkáza rodinného rozpočtu?

  11:16aktualizováno  11:16
Škoda Fabia, nejprodávanější model mladoboleslavské automobilky, se poprvé ukázala světu na frankfurtském autosalonu v roce 1999, loni prošla lehkým faceliftem a už se spekuluje o jejím nástupci. Jen za loňský rok se v ČR prodalo téměř 50 tisíc fabií. Nejčastější volbou pod kapotu fabie dvanáctistovka, která ráda benzin. A právě o zkušenosti s tříletým používáním kanárkově žluté fabie 1,2 ve 40 kilowattové verzi se podělila její majitelka.

Proč fabie?

Při výběru vozu sehrály hlavní roli finance. Chtěli jsme spolehlivé auto, které nebude náročné na údržbu, bude mít malou spotřebu a eventuální náklady na náhradní díly nezruinují náš rodinný rozpočet. Z této úvahy vyšla vítězně Škoda Fabia.

Já chtěla žlutou, manžel technicky zdatnou

Požadavky na vlastnosti automobilu bývají u žen odlišné od mužských. Proto ani pana prodejčího nepřekvapilo, že si jako první vybírám barvu a doplňky interiéru.

Manžel se ptal spíše na technické vlastnosti vozu. Vše šlo jako po másle. Vybrali jsme si konkrétní vůz, zažádali o leasing a během pár hodin jsme věděli, jestli nového člena rodiny získáme či nikoli.

Na zvážení bylo jen to, co ještě všechno chceme z nadstandardu. K údivu okolí jsme nechtěli centrální zamykání.

Navíc jsme vybrali pouze přípravu na rádio, přední mlhovky navíc a pár drobností. Rázem však byla cena vozu někde jinde.

Škoda Fabia 1,2 HTP v číslech

Výkon

40 kw při 4750 ot./min

Počet válců

3

Zdvihový objem

1198 cm3

Objem palivové nádrže

45 litrů

Objem zavazadlového prost.

260 dm3

Po sklopení sedadel

1016 dm3

Spotřeba oficiální (město/mimo město/kombinace) 

7,8/4,8/5,9 l

Maximální rychlost

150 km/h

Zrychlení z 0-100 km/h

19,2 s

Jízdní vlastnosti potěšily

Jelikož jsme přesedlali z felicie, bylo jasné, že jízda fabií bude o hodně pohodlnější. Pochvalovala jsem si zejména posilovač volantu a interiér.

Otázka spotřeby byla také velmi důležitá. Felície spořádala zhruba 8 až 9 litrů na 100 km při jízdě „mimo město“ a Fabie si zpočátku brala něco mezi 4,5 až 5 litry.

Ve městě byl rozdíl znatelnější. Z původních 10 litrů u felicie jsme se s fabií dostali na 6 – 7 litrů. Při dnešních cenách benzínu je to v peněžence dost znát.

I když se uvádí, že maximální rychlost „jednadvojky“ je 150 km/h, náš žlutý ďáblík jede v pohodě tachometrových 170 a ani se moc nezadýchá. Při rozjezdu je jistě trošku línější než „jednačtyřka“, ale když se dostane do obrátek jede velmi dobře a do kopce na rozdíl od Felície dokáže i zrychlovat, což mě potěšilo. Navíc je to velmi tiché autíčko, což mi jistě potvrdí každý, kdo se s ním svezl.

Problémy přichází až po záruce
Nové auto jsem si koupila hlavně proto, abych na něj nějakou dobu nemusela, jak se říká, ani sáhnout. Prvotní představa byla, že kromě leasingu, ve kterém jsou zahrnuty i potřebné pojistky, a kromě benzínu nebudu platit nic moc navíc. To jsem se ale spletla.

I pravidelná roční garančka stála kolem 3000,- Kč a to bylo auto v pořádku. První dva roky jsme však nemuseli až snad na nějaké to světlo měnit vůbec nic. Po dvou letech – když skončila základní záruka – už nám vypověděl službu jeden válec a cívka. Oprava stála 6000,-.

Nyní (po třech letech) nás čekala výměna oleje, nové pneumatiky, které se vpředu (logicky) sjíždějí rychleji než vzadu a zase pravidelná podzimní servisní kontrola. (Než se úplně přední kola sjedou, je možné je zaměnit na nějakou dobu za zadní a tzv. je dojet – poradili nám v servisu.)

Česko: jedna fabia za různé ceny

Škoda Fabia je dlouhodobě nejprodávanějším automobilem v České republice. Rozhodli jsme se vyzkoušet, za kolik se dá fabia skutečně koupit. Jako zákazníci jsme navštívili tři autorizované prodejce s tím, že uvažujeme o koupi Škody Fabia ...VÍCE

Jednání s pojišťovnou je běh na dlouhou trať

Bohužel bydlíme v Praze, kde jsou krádeže a vykrádání aut na denním pořádku. Když nám žluťáska vykradli poprvé, bylo to bolestné a také finančně nejnáročnější, a to se vlastně jednalo jen o ukradení základní povinné výbavy a zničení zámků. Tehdy jsem zjistila, za jaké služby platím tak drahou pojistku.

Pojišťovna měla na vyřízení samozřejmě spoustu času. Minimálně půl roku trvalo, než se o můj problém začali vůbec zajímat. Dokonce k mému zděšení mi začali nabízet náhradu škody v naturáliích (že by mi přivezli starou rezervu a nářadí a tak).

Pak jsem dalších půl roku čekala na peníze a když už jsem potřetí urgovala, že mi měly přijít a v pojišťovně stále opakovali, že už dávno odešly (trvalo jim to 3 měsíce), tak mi poslali polovinu peněz.

Obrátila jsem se na ně tedy znovu pro vysvětlení, které se mi dostalo v této podobě: Váš nákup byl drahý, my tady máme tabulky a víc peněz Vám na to nedáme. Marně jsem jim říkala, že nemám čas jezdit po celé republice a shánět nejlevnější lékárničku apod. Víc peněz jsem již nedostala.

Při druhém vloupání mě polilo horko a přes pojišťovnu jsem to raději v zájmu zachování dobrého zdraví ani nezkoušela. Pak následovalo ještě třetí a při čtvrtém se mi podařilo pachatele přistihnout při činu.

Nechala jsem ho utéct, za prvé ze strachu, že mi něco udělá a za druhé proto, že by mi stejně škodu neuhradil. Proto jsem se opět obrátila na svou pojišťovnu. Poslala jsem potřebné formuláře apod. a za tři čtvrtě roku mi přišlo oznámení, že mi dají 0,- Kč. Myslela jsem si, že se mi to jen zdá a rezignovala.

Bohužel do doby, než splatím leasing, nemohu s pojistkami nic udělat, jsou součástí smlouvy.

Kolik stojí čtyřkolý miláček

Při uzavírání smlouvy o leasingu jsme složili okolo 70 000,- přičemž byla zrovna akce, že nám počítali 90 000,- kč. Počáteční cena Fábie byla 265 000,-. S mírnými úpravami jsme se dostali na 289 000,-. Leasing byl od společnosti GE Leasing.

Měsíční splátku nám vypočítali na 5 let 6068,- včetně pojistek, které tvoří zhruba třetinu z této sumy. Na billboardy lákající na leasing již od 3000,- měsíčně se usmívám a říkám si, že k přilákání klientely je to dobré. Ovšem pojistky jsou povinné a ty do toho zpravidla započítány nejsou.

Podmínky leasingu jsou tvrdé a neúprosné. Jednou jsme se dostali do finančních problémů a už po jedné nesplacené částce nám vyhrožovali odebráním auta. Nakonec to však dobře dopadlo – auto nám zůstalo a už se moc těším, až ho splatíme.

Čtěte také: Nová fabia - první obrázky a informace

Britský motoristický časopis AutoExpress jako první na světě přinesl ukázku, jak by mohla vypadat nová generace Škody Fabia, nejprodávanějšího auta v Česku. Nové auto, na kterém Škoda teprve pracuje, by se mělo ukázat světu nejdříve za rok, možná za dva ...VÍCE

Nová Škoda Fabia už za rok! Maska yetiho a tři dveře

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.