R5 navazuje na fabii třetí generace, technicky je to ovšem výrazně změněné auto. Šéf týmu Michal Hrabánek věří, že model R5 úspěšně nahradí vůz kategorie S2000, který byl z pohledu mladoboleslavské automobilky nejúspěšnějším závodním vozem v historii značky. Od roku 2009 získal téměř 50 národních a mezinárodních titulů.
Na vývoji, který byl završen homologací speciálu, se podílela i čtveřice jezdců továrního týmu Škody. Vedle továrních jezdců Jana Kopeckého a Esapekky Lappiho z Finska to byli i Belgičan Freddy Loix a Raimund Baumschlager z Rakouska. Společně najezdili kolem 10 000 km na různých površích v Evropě. Vývoj trval 15 měsíců.
Vůz kategorie R5 má podle pravidel FIA motor 1,6 turbo. To je podstatná změna oproti dvoulitrovému atmosférickému benzinovému motoru vozu Fabia Super 2000. Kromě toho bude mít nové auto s pohonem všech kol sekvenční pětistupňovou převodovku a nápravy McPherson. Hmotnost činí podle předpisů minimálně 1 230 kg.
Nový vůz zamíří do kategorie WRC-2 mistrovství světa FIA v rally (WRC) a do mezinárodního mistrovství České republiky v rally (MMČR). V průběhu sezony se objeví také v asijsko-pacifickém šampionátu (APRC).
ŠKODA Fabia R 5 v číslech
|