Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Fabia sedan má jedinou slabinu v motoru

aktualizováno 
Škoda Fabia sedan jasně porazila ve srovnávacím testu MF DNES své konkurenty z kategorie malých sedanů. Až na nevýrazný motor 1.4 o výkonu 50 kilowattů nabízí novinka z Mladé Boleslavi největší vnitřní prostor z porovnávaných vozů, zdobí ji nejlepší kvalita zpracování a solidně využitelný kufr. Také jízdní vlastnosti sedanu přesvědčily víc než u Fabie kombi, kterou při loňském testu jedenáctičlenná porota kritizovala za chování v extrémních situacích.

Srovnávané sedany dokázaly, že velké plus, které představuje objemný kufr těchto malých vozů, na druhé straně vyvažuje minus v podobě malého otvoru vedoucího k zavazadlům. Do zavazadlového prostoru sedanu se vejde hromada tašek a jiných spíše menších předmětů, ale odvézt krabici s televizorem nebo dokonce ledničku, to už vůz nezvládne. K přepravě velkých předmětů proto lépe poslouží kombík nebo i krátká pětidveřová verze poté, co se sklopí zadní sedadla.

Nejlepší kufr má fabia

Ze srovnávacího testu malých sedanů dál vyplynulo, že nejlépe se s kufrem vyrovnala škodovka: otvor do zavazadlového prostoru má rozměrnější než Seat Cordoba (identický vůz s Volkswagenem Polo Classic) i Renaultu Thalia. Potvrdilo to jedno ze série měření, které MF DNES objednala v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD).

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Fabia  
můžete koupit na www.automodul.cz

Technici navíc konstatovali, že spodní hrana kufru Fabie sedan je umístěna nejníž nad silnicí. Zavazadlový prostor čtyřdveřové fabie je také nejlépe čalouněný. V tomto ohledu dosahuje standardů obvyklých u mnohem dražších a větších vozidel. Zvlášť přímý konkurent Renault Thalia zaostává ve zpracování prostoru pro zavazadla za fabií o pořádný kus.

Vnitřní stranu víka kufru fabie pokrývá kvalitní materiál, kterému nechybí madla k zavírání a uprostřed mezi nimi našel místo i výstražný trojúhelník. Víko zavazadlového prostoru thalie naproti tomu není za co chytit, chybí čalounění i jakákoliv pomoc pro zavírání. "Myslel jsem, že takto zpracované kufry už patří minulosti, ale thalia dokazuje opak," uvádí jeden z hodnotitelů srovnávacího testu Ivan Zatyko.

Fabia sedan má také pod stropem kufru důmyslné háčky, které pomáhají převážet nákupní tašku tak, aby nejezdila po dně prostoru pro zavazadla. Škodovce nechybí ani standardně dodávaná dělená a sklopná zadní sedačka, zatímco thalia nemá dělená sedadla ani za příplatek a mezi kufrem a kabinou navíc omezuje nakládání dlouhých předmětů vzpěra. "To je velké minus pro využití thalie," hodnotí přítomnost rozměrného plechu za zadním sedadlem další z účastníků testu Jan Prokop.

Seat Cordoba je ve zpracování kufru zhruba uprostřed mezi fabií a thalií. Nehýří nápady jako fabia v případě háčků a trojúhelníku, ale neurazí zastaralostí jako thalia. V objemu zavazadlového prostoru jasně vítězí renault (510 litrů) před seatem (455 litrů) a škodovkou. Ale i jejích 438 litrů objemu kufru přestavuje velký prostor. Pro srovnání: o dvě třídy větší Volkswagen Passat nabízí jen o 60 litrů víc.

Seat měl větší motor

Zatímco Škodu Fabia (stojí od 306 200 korun) i Renaulta Thalia (od 279 900 korun) dodali do srovnávacího testu zástupci značek se základními benzinovými motory, Seata Cordobu poskytla agentura zastupující španělského výrobce v kombinaci s motorem 1.6 (od 419 900 korun), neboť obyčejnější vůz nebyl pro podobné účely k dispozici. V nabídce ke cordobě přitom jsou přitom i tři levnější motory 1 .0 a dvě verze 1.4 (od 299 900 korun).

Výsledky testu tak mohou napovědět i těm motorisůtm, kteří váhají, zda se jim vyplatí do malého auta pořídit výkonnější motor o několik desítek tisíc korun dražší, než je cena malého sedanu se základní pohonnou jednotkou. V bodovém hodnocení MF DNES srovnávaný Seat Cordoba 1.6 porazil svoje soupeře v kritériu pružnosti motoru, zatímco v hodnocení ceny dostal bodů nejméně. ÚSMD otestoval také akceleraci a pružnost motorů - v této zkoušce se projevily neduhy mladoboleslavského agregátu.

Z klidu na 100 kilometrů v hodině Fabia sedan 1.4 (50 kilowattů) zrychlila za více než 16 vteřin, Thalia 1.4 (55 kilowattů) zvládla stejnou disciplínu za necelých 15 vteřin a o poznání živější Seat atakoval hranici 1 2 vteřin. Podobné odlišnosti se projevily při zrychlování na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň. Nejmenší porcí hluku kabinu vozu zásoboval Renault Thalia, seat i škodovka byly při vytočeném motoru slyšet víc. "Fabia má jediný vážný nedostatek - pomalý motor," míní hodnotitel - zástupce motoristické veřejnosti Michal Kolář.

Prostorná a střídmá škodovka

Test spotřeby motorů se uskutečnil na 111 kilometrů dlouhém o kruhu, který vedl po dálnici, okresními silnicemi i obcemi. Škoda Fabia spotřebovala v průměru 5,8 litru na 100 kilometrů, o deci paliva více z nádrže odčerpal Renault Thalia a největší apetit - 6,7 litru na 100 kilometrů - měl Seat Cordoba.

Vnitřní prostor porovnávaných vozů si opět vzala na mušku zkušebna ÚSMD a zjistila, že z testovaných vozů nejvíc nabízí Fabia sedan. Na zadních sedadlech v místě pro kolena pasažérů je po fabii druhým nejprostornějším vozem seat, poslední skončila thalia. Nejvíc místa do šířky nabízí opět škodovka. "Vlastním octavii, ale když si sednu dozadu ve fabii, užiju si více místa," přiznává účastník testu Daniel Beneš.

Dozadu je špatně vidět

Také hodnocení pohodlí pro řidiče vyznělo nejlépe pro fabii. Zásluhu na tom má podélně i výškově nastavitelný volant. Thalia zase sklidila chválu za ovládání rádia pod volantem, zatímco u škodovky i u seatu řidič musí po rádiu natáhnout ruku. Výhled z vozů je srovnatelný, byt pro řidiče nepříjemný.

Ze všech testovaných aut je totiž špatně vidět dozadu, neboť rozměrná záď zůstává očím člověka za volantem skryta. "Dá se to nazvat daní za objemný kufr," míní Michal Kolář. Nejhůř se couvá s cordobou, jejíž kufr je nejvyšší. Za jízdní vlastnosti získal nejvíc bodů španělský sedan. Ač s řidičem za volantem nebo obsazený čtyřmi lidmi, v každé situaci držel přesně ve své stopě.

Nejlépe zvládl i vyhýbací manévr známý jako losí test, jenž simuluje rychlé odbočení před překážkou a poté návrat do původního jízdního pruhu. "Španělskému autu jistě pomohlo i to, že měl mezi srovnávanými vozy nejširší pneumatiky," tvrdí Jan Prokop. Naopak špatně si v takových extrémních situacích vedl Renault Thalia, jehož záď ustřelovala do strany a vůz byl hůř ovladatelný.

Mezi seatem a renaultem skončila v hodnocení jízdního chování Škoda Fabia. Nenaložená zvládala losí test bez výtek, ovšem se čtyřčlennou posádkou už řidiči působila určité komplikace, neboť záď ujížděla do strany a dělala auto přetáčivým. Až jednou všechny vozy dostanou do základní výbavy stabilizační systém podvozku ESP, udělají automobily v bez: pečnosti velký krok vpřed.

Thalia není pro spěch

Při testovacích jízdách v podmínkách bez extrémních situací všichni účastníci testu fabii chválili. Její podvozek je komfortní, posádka jen málo pocítí nerovnosti. To cordoba s tvrdším odpružením dávala o nerovné vozovce posádce vědět, Renault Thalia ztrácel klid v rychlosti kolem 130 kilometrů v hodině.

Řidič thalie musí častěji v rychlostech od stovky výš korigovat směr volantem, než bylo nutné u fabie a seatu. Všechny tři testované sedany ulehčovaly jízdu díky posilovači řízení. Jen u thalie není tento doplněk součástí základní výbavy výrobce ho nabízí za příplatek 14 tisíc korun.

Zato však má thalia navíc oproti srovnávaným konkurentům ve výbavě oba přední airbagy. Při srovnání výbav vychází najevo výhoda vozů z Mladé Boleslavi, u nichž si zákazník může diktovat přesně podle svých představ. U seatu i renaultu se řada doplňků nabízí v rámci tak zvaných paketů, které obsahují i doplňky, jež nemusí zákazník potřebovat.

Například centrální zamykání nekoupí zájemce o thalii bez elektricky ovládaných zrcátek. Zámek všech dveří pak v renaultu funguje jako u větších a dražších aut - zavírá se automaticky po rozjezdu.

Pořadí:

1. Škoda Fabia sedan 1.4 (50 kW)
2. Seat Cordoba 1.6 (74 kW)
3. Renault Thalia 1.4 (55 kW)

Vozidlo

Škoda Fabia sedan 1.4(50kW)

Seat Cordoba 1.6(74kW)

Renault Thalia 1.4 (55kW)

Prostor vpředu

8

6

5

Prostor vzadu

8

6

4

Kufr (využití,objem)

9

6

4

Komfort podvozku

9

7

6

Bezpečnost podvozku

7

8

4

Kvalita zpracování

10

6

4

Motor, zrychlení

4

8

6

Řazení

8

7

7

Spotřeba

8

6

8

Ovladatelnost

9

8

6

Brzdy

8

9

7

Cena

7

1

8

Pojištění

9

3

8

Výbava

9

8

6

Celkem

113

89

83


Měření MF DNES interiérů testovaných vozůPoznámka: 1)míra pohodlí před koleny, která se na zadním sedadle nabízí muži průměrného vzrůstu, pokud předním sedí stejně fyzicky disponovaný člověk

Pramen: ÚSMD

Vůz

Škoda Fabia

Seat Cordoba

Renault Thalia

Šířka vpředu/vzadu (mm)

1385/1395

1365/1380

1385/1345

kolena1) (mm)

125

105

70

výška (mm)

852

820

828

úhlopříčka (mm)

1010

940

970

šířka/výška otvoru kufru

1020/470

920/450

940/430

hrana (mm)

610

695

680


Měření MF DNES výkonů testovaných vozůPramen: ÚSMD

Vůz

Škoda Fabia sedan 1.4(50kW)

Seat Cordoba 1.6(74kW)

Renault Thalia 1.4 (55kW)

Zrychlení 0-100 km/h (s)

16,4

12,2

14,9

Zrychlení 0-400 m (s)

20,2

18,3

19,4

Zrychlení 0-1000 m (s)

37,6

33,8

36,5

Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

13,8

10,9

13,1

Zrychlení (V.) 50-90 km/h (s)

21,5

14,3

17,7

Zrychlení (IV.) 80-130 km/h (s)

23,0

14,5

24,3

Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

37,1

19,6

36,2

Brzdná dráha z 80 km/h (m)

30,1

29,5

31,2

Údaje výrobců a výbavy testovaných vozů

Model Škoda Fabia 1.4 Classic Renault Thalia 1.4 RN Seat Cordoba 1.6 Signo 7)

1. Výkon motoru (kW/k)

50/68

55/75

74/100

2. Max. točivý moment (Nm)

120

114

145

3. Maximální rychlost (km/h)

162

170

188

4. Zrychlení 0-100 km/h (s)

15,8

12,1

11,0

5. Spotřeba (l/100 km) 1)

9,6/5,6/7,1

9,7/5,7/7,1

11,0/6,1/7,9

6. Pohotovostní hmotnost (kg)

1095-1185 3)

od 940

od 1167

7. Rozměry d/š/v (mm)

4222/1646/1449

4150/1639/1417

4163/1640/1424

8. Rozvor (mm)

2462

2472

2443

9. Objem zavazadlového prostoru (l) 2)

438/789

510/-

455/762

10. Objem nádrže (l)

45

50

45

11. Rozměr pneumatik

165/70 14

175/65 14

185/60 14



Výbava porovnávaných vozů v Kč

Poznámka:

1) město/mimo město/kombinace, 2) druhý údaj při sklopených zadních sedadlech, 3) podle výbavy, 4) včetně ABS, 5) el. ovládání předních oken + centr. zamykání, 6) jen k dražším verzím, 7) v ceníku ke cordobě jsou i levnější verze - 1.0 (37 kW) za 299 900 Kč, 1.4 (44 kW) za 324 900 Kč a 1.4 16V (55 kW) za 349 900 Kč, 8) cena auta s dvojicí airbagů, ABS, centrálním zamykáním a posilovačem řízení, 9) nelze spočítat, protože zcela chybí ABS

Pramen: MF DNES


Model

Škoda Fabia 1.4 Classic

Renault Thalia 1.4 RN

Seat Cordoba 1.6 Signo 7)

12. Airbag řidiče/spolujezdce

ano/7500

ano/ano

ano/7210

13. Boční airbagy/hlavové airbagy

8900/ne

22 000 4)/ne

8550/ne

14. ABS/ESP

17 900/ne

17 000/ne
 

17 310/ne

15. El. ovládaná okna vpředu/vzadu

7000/ne

15 000 5)/ne

ano/15 000

16. Klimatizace

35 000

35 000 6)

34 610

17. Posilovač řízení

ano

14 000

ano

18. Alarm

13 500

ceník neuvádí

6639 6)

19. Centrální zamykání

5000

15 000 5)

ano

20. Zadní dělené sedadlo

ano

ne

ano

21. Nárazníky v barvě vozu

ano

ano

ano

22. Výškově nastavitelný volant/sedadlo
řidiče

i podélně/1900

jen s posilovačem řízení/ne

ano/ano

23. Záruka (roky)

1

1

1

24. Cena (Kč)

306 200

279 900

419 900

25. Cena MF DNES (Kč) 6)

336 600

325 900

444 420

Poznámka: nejmenší hodnocení představuje 1 bod, nejlepší 10 bodů. Bodování sestavili tři lidé - dva redaktoři přílohy AUTOMOTO a spolupracovník redakce. Za volanty testovacích vozů se střídali po jeden týden, s každým vozem celkem najeli okolo tisíce kilometrů.

Pramen: MF DNES

Thalia se potýkala s kuželi jen s obtížemi.

Cordoba na letišti převálcoval svoje konkurenty.

Fabia si mezi kužela vedla obstojně, na cordobu však neměla.

Udělat z malého vozu sedana - to určitě není jednoduché.

Autor:




Nejčtenější

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi-96KW INTENS...
Renault Kadjar 1.6dCi-96KW INTENS...

r.v. 2016, naj. 22 836 km, diesel, 1. majitel
559 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.