Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Felicia slaví dvacetiny. Premiéra byla na Karlově mostě

aktualizováno 
Felicia je jednou z nejdůležitějších škodovek v historii. První vyrobili 17. října a na den přesně před dvaceti lety, 26. října, měla světovou premiéru na Karlově mostě.

Václav Havel za volantem Škody Felicie | foto: MAFRA

Byl by to takový obyčejný říjen roku 1994. Prezident Václav Havel jednal o osudu amazonského pralesa. Předseda sociálních demokratů Miloš Zeman ujišťoval, že „jde vládě po krku“. Češi mířící za levnými nákupy do Polska ucpali hraniční přechod v Těšíně.

Na bratra ministra Igora Němce prasklo, že si zaregistroval nejen značky jako Rolls-Royce, Jaguar nebo Toshiba, ale i jména všech mučedníků a svatých katolické církve.

První sériová Škoda Felicia sjela z linky mladoboleslavského závodu 17. října 1994 přesně v 10:20 hodin. O devět dní později, 26. října 1994, představila značka nový hatchback veřejnosti. Trio nových vozů v barvě české trikolory slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal na Karlově mostě v Praze.

Prezentace nové Škody Felicia na Karlově mostě v Praze (26. října 1994)

Prezentace nové Škody Felicia na Karlově mostě v Praze (26. října 1994)

Z Karlova mostu pak lidé ze Škodovky převezli červenou felicii na Pražský hrad, kde se s ní pochlubili Václavu Havlovi: „Ten sedl za volant, nastartoval a nevídanou rychlostí vyjel levotočivou zatáčku na první nádvoří a směrem z Hradu ven,“ psala tehdy ČTK. „Felicia je takové rodinné autíčko pro střední vrstvy. Doufám, že jim bude i finančně dostupné,“ prohlásil pak na nádvoří hradu vyznavač mercedesů a lancií

To už bylo horší, protože základní cena felicie byla 209 tisíc korun, zatímco průměrný plat činil 7 000 korun a na auto tak bylo nutné vydělávat celých 31 měsíců. Pro srovnání, na dnešní fabii stačí osm průměrných měsíčních platů. V současnosti je průměrná mzda zhruba 25 500 Kč a cena nástupnické fabie začíná na 234 900 Kč. Jen tak mimochodem – podle dobových průzkumů veřejného mínění by lidé považovali za ideální cenu nové felice 139 tisíc korun.

Škoda Felicia

Prolistujte si původní katalog Škody Felicia - ZDE

Katalog Škody Felicia
Katalog Škody Felicia
Katalog Škody Felicia

Skromný pracant

Když jsme se před časem přestěhovali z Prahy na venkov a pocítili potřebu vozidla, měl kolega snahu poradit. Jako odborník, který ví, co je technicky výborné, bezpečné, rychlé a také hezké. Jenomže taky zatraceně drahé. A to byl zase můj pohled. Nakonec jsme koupili ojetou felicii.

A po osmi letech mohu rekapitulovat: Kdybychom pořídili „lepší“ auto, asi bychom měli nutkání postavit garáž. Musela bych z ní vyjíždět opatrně a každé ráno bych přišla o dvě minuty. Občas by mi kvůli tomu ujel vlak.

U nového naleštěnce by mi to asi nedalo a pobíhala bych kolem s vysavačem. U felicie jsem takové nutkání neměla. Ušetřila jsem tak nejméně 50 hodin ročně. Vešla se do ní spousta věcí – vezla kamna, kameny z lomu, pytle sena, kolečko i míchačku. Na nějaký šrám se nehledělo uvnitř ani venku – parkování vedle křoví nebo na podzim pod ořešákem tak nebylo provázeno žádnou hysterií. 

Když se na teplé kapotě usídlil kocour Barnabáš, obdivovali jsme, jaký nám blátivými tlapkami udělal vzor, když do auta skočila fenka Anka, měli jsme radost, jak jí jde pěkně nastupování a nestresovali ji utíráním tlapek.

Když si někdo z rodiny zapomněl vzít klíče, nechali jsme mu prostě otevřené dveře a klíčky v přihrádce – kdo by tu potvoru kradl, že?

Šikovný muž zvládl drobnou údržbu sám a u větších věcí jsme neměli výčitky, že ji nebereme do autorizovaného servisu. Baští bez problémů etanol, což zlevní provoz asi o pětinu. Povinné ručení je za hubičku a havarijní se nevyplatí.

Ale abych jen nechválila, vlastnictví starého auta má i nevýhody. Při troše optimismu i ty můžete přeměnit v klady: Musíte zamykat a stahovat okénka ručně (každý pohyb dobrý). Při jízdě nad 110 km/h se interiér nepříjemně klepe. Naše nejčastější trasa je však deset kilometrů z domova na nádraží po vytlučených okreskách, kde to nehrozí. 

Začala reznout. Zelené dveře jsme vyměnili za růžové (trénujeme nadhled).

Hned první zimu nás vypekla a nejela. V nouzi nás zachránili hodní sousedé a my si pořídili náhradní baterii (podpora prozíravosti).

V omšelém autě se necítíte jako král silnic (výchova ke skromnosti a pokoře). Naše paní Felda je letos dvacetiletá důchodkyně. Už začíná mít své mouchy a i já uznávám, že na příští technickou už ji asi nepovezeme. Někdo by se těšil na jiné auto... Mně je to líto.

Jolana Nováková

Krátce po křtu auta předal předseda představenstva Škodovky Ludvík Kalma klíče od prvního vozu rodině Ondráčkových z Havlíčkova Brodu, které se v roce 1994 narodila čtyřčata.

Tři roky, 1,2 miliardy

Právě felicií začala éra české značky pod vládou Volkswagenu. Byla to také první škodovka představená po listopadové revoluci. Vznikla přepracováním předchozího modelu Favorit, práce na ní odstartovaly v roce 1991, brzy po vstupu německého koncernu VW do Škody. Přímo z favorita však prý pocházelo jen asi 300 dílů, 2 700 jich bylo nových. Vývoj, který trval tři roky, stál 1,2 miliardy korun. „Felicia se od favorita liší především kulatější karoserií a novým interiérem,“ psala MF DNES. Výraznou změnou byl jiný sklon okna víka kufru, tím se zlepšila aerodynamika vozu. „Jako první model značky nabídla felicia zákazníkům dvojici airbagů, ABS, k tomu i některé prvky komfortní výbavy jako je klimatizace, elektricky vyhřívaná přední sedadla a u vrcholné verze Laurin & Klement i kožené čalounění,“ vypočítává Vítězslav Kodym ze Škody Auto.

Základní pohonnou jednotkou modelu byl zprvu benzinový motor o objemu 1289 ccm ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. Nabídka motorizací se pak rozšířila o koncernové agregáty: benzinový 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 D s výkonem 47 kW.

V prvních testech oceňovali odborníci prostornost auta (délka byla necelých 3,9 metru). „První dojem: nabízí víc než standard vozů v této cenové hladině,“ psal tehdy německý měsíčník ADAC Motorwelt.

Převlečená za volkswagen

V červnu 1995 dorazil kombík, kterých bylo z celkem 1 401 489 exemplářů felicií vyrobeno přes 350 tisíc. Praktický pick-up, kterým dodnes po Praze jezdí nejeden řemeslník, se dokonce prodával i pod značkou Volkswagen Caddy (vyrobili jich přes 18,5 tisíce). „Konec výroby nejprodávanějšího tuzemského vozu druhé poloviny 90. let uspíšila nová emisní norma Euro 3,“ vysvětluje Kodym.

Fotogalerie

„V únoru 1998 došlo k výraznému přepracování modelu Felicia. Automobilka změnila tvary vozu podle nové designové linie značky, zavedené dva roky předtím v podobě modelu Octavia,“ popisuje Kodym.

Výroba felicií skončila 20. června 2001, nástupcem se stala Škoda Fabia. Ještě v roce 2012 byla felicia třetím nejrozšířenějším vozem v Česku. Je také stále oblíbeným artiklem autobazarů. Ceny se pohybují od jednotek tisíc za nejzuboženější kousky rozežrané rzí, která je největím nepřítelem jednoduchého a nenáročného vozu, po zhruba 40 000 Kč za exempláře z posledních let výroby.

Koroze postihuje zejména lemy blatníků a páté dveře, pokud nebyly v rámci záruky měněny. Vedle vyšší hladiny hluku v interiéru, tato aut často trápí poruchy dobíjení, nepravidelný chod na volnoběh, zatuhlé řazení, koroze výfuku nebo brzké opotřebení přední nápravy zejména u těžších motorů 1,6 a 1,9.

Závodnice

Felicia se také úspěšně zapsala do historie mezinárodního motorsportu. V rallyovém mistrovství světa působila tři sezony od roku 1995 do roku 1997. V první sezoně obsadila Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, za volantem seděli jezdci Emil Triner a Pavel Sibera. V roce 1996 se umístil legendární Stig Blomqvist s Kit Carem při britské RAC Rallye na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení, v soutěžním Mistrovství světa roku 1997 ŠKODA Felicia skončila druhá ve své třídě.

Škoda Felicia Kit Car

Škoda Felicia Kit Car

Čtete rádi iDNES.cz? Podpořte nás svým hlasem v anketě Křišťálová lupa.



Témata: Škoda




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.