VIDEO: Čtyřdveřové kabriolety jsou škodovácká specialita

  • 26
Kabria se dvěma páry dveří obvyklá nejsou. Zrovna se značkou Škoda se za posledních patnáct let představily hned dva. Jeden to dotáhl do zakázkové výroby, druhý dělal parádu před pár dny na obřím tuningovém srazu.

"Je to hrůza, podívejte se, jak příšerně je to vyrobené," říká pobaveně majitel MTX Cabria, které na první pohled zepředu nerozeznáte od jednoho z nejběžnějších aut na českých silnicích – Škody Felicia. "Vypadá hrozně, na silnici se kroutí jako užovka, složit střechu je práce pro dva a ještě to jde mizerně," popisuje sběratel svůj nejnovější přírůstek v garáži. Nechce zveřejnit své jméno, je ale snad jediný "blázen do aut", který o novém přírůstku, koupeném teprve před několika dny, říká, že je "opravdu ošklivý".

MTX CABRIO

Abychom téhle unikátní škodovce nekřivdili. Se staženou střechou má něco do sebe, je ale vidět, že v zájmu co nejjednodušší výroby bylo třeba dělat kompromisy.

Co je MTX Cabrio vůbec zač? V Metalexu, který v sedmdesátých a osmdesátých letech proslul svými formulemi, buginami a různými dalšími auty (nejznámnějším pomníkem je Supertatra MTX), hledali v polovině devadesátých let náhradu za dvoumístný kabriolet vycházející z favorita. Pohledné MTX Roadster, kterých vzniklo asi dvě stě, měla nahradit stejně jako v nabídce mladoboleslavské značky právě felicia.

Design vytvořil Pavel Škarka, který působil na zlínské katedře designu VŠUP, konstruktéři Metalexu přidali zesílení podlahy, prahů a mezi oba páry tlumičů vzpěry. "Stejně je to k ničemu," říká majitel. "Auto se na nerovnostech kroutí jako užovka." I přesto, že má mohutný rám, který zvyšuje tuhost, je kroucení karoserie velmi citelné. Při přejíždění retardérů napříč silnici okna vržou mezi rámy a pozorný divák má dojem, že vidí i pohyby rámu čelního okna.

MTX Cabrio představila mělnická dílna v roce 1997 ještě s původní úzkou maskou felicie, časem dostalo modernizovanou s žebrováním. To nejoriginálnější jsou ale dva páry dveří. Tvůrci se rozhodli ponechat všechny, které měl pětidveřový hatchback a střechu poskládat nad kufr. Boule nad kufrem je tedy z laminátu, když je střecha (třívrstvá) složená, může se překrýt. Nejděsivěji ale působí řešení zadního páru dveří, který se zakusuje pod kryt střechy do boků. Když je otevřete, máte k nastoupení prostor o nějakých dvacet centimetrů užší. Vzadu je místo pro dva, vepředu je to stejné jako v každé obyčejné felicii.

MTX CABRIO

Kupodivu docela dost prostoru je i v kufru, jeho víko má specifické otevírání – vyklápí se jen zadní čelo. Podobně to má dnes třeba žhavá novinka Volkswagen Golf Cabriolet.

Kromě zvykání si na měkkou karoserii je řízení stejné jako u každé jiné felicie. Bez posilovače, ovšem v případě zeleného exempláře s centrálním zamykáním a elektricky stahovanými okny. "Výhodou je, že kromě pár dílů je všechno jednoduše opravitelné. Dílů na felicie je spousta," říká majitel.

MTX CABRIO

K mání byly dva benzinové motory ve třech verzích, stejné jako u mladoboleslavského hatchbacků: 1,3litry s výkony 40 nebo 50 kW, anebo jedna-šestka (55 kW) původem od VW. Atmosférický diesel 1,9 se do MTX Cabria nedostal. V závislosti na verzi jel 950kilový kabriolet nejvíc 151 až 170 kilometrů v hodině.

MTX CABRIO

Auta si jeho majitel nekupuje proto, aby na nich vydělal. Z téhle "obludy" ale může jednou být ceněný unikát. Podle dostupných informací jich vyrobili dohromady třiatřicet, z toho přibližně polovina šla do Česka. "Tohle auto stálo ve své době skoro půlmilion," říká ohromeně majitel.

Pro 2+2místný kabriolet nabízel Metalex vlastní originální výbavu: litá kola, sportovní výfuk, plastové lemy blatníků nebo doplňky do interiéru. "Široká škála doplňkové výbavy montované firmou MTX RS dle individuálních požadavků zákazníka umožňuje uspokojit i ta nejnáročnější přání," psal firemní prospekt.

Čtyřdveřová škodovka letos bez střechy nanovo

Netradičním kabrioletem se tentokrát představila sama automobilka. Na letošní ročník tuningového srazu na břeh jezera Wörthersee si připravila efektní svalnatou fabii bez střechy. A nechali jí i všechny čtyři dveře.

Škoda Fabia RS 2000

Fabia RS 2000, jak se unikát jmenuje, je ale narozdíl od "metalexácké" felicie jen studií. Designéři značky ji postavili na základech rallyové Fabie Super 2000. Střechu jako by i s kusem oken usekli jedním tahem. Některé detaily odkazují na akční verzi Fabia Monte Carlo.

"Je to vlastně čtyřmístné auto s velmi sexy vzhledem v atraktivní barvě v kombinaci s karbonem," popisuje nadšeně nejnovější koncept šéfdesignér mladoboleslavské automobilky Jozef Kabaň a nadšeně upozorňuje na "pěkně odřezanou střechu".