Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Felicia: nejprodávanější ojetina pod drobnohledem

  15:00aktualizováno  15:00
Jak obstála náhodně vybraná Škoda Felicia při důkladné technické prověrce? I pro nás byl výsledek překvapující: ukázalo se, že i "obyčejné" malé auto dokáže při dobré údržbě vydržet desetiletku bez vážnějších problémů.

Ojetou felicii koupíte od 25 tisíc za prorezlý kus se 150 tisíci kilometry z prvního roku výroby 1994 po exempláře se 2 airbagy i ABS z roku 2001. Ty však stojí i o 100 tisíc více | foto: Škoda

"Jen aby to vůbec přežila,“ báli se technici Ústavu silniční a městské dopravy DEKRA v Praze, když jsme jim předestřeli záměr podrobit deset let starou Škodu Felicii komplexní kontrole technického stavu včetně náročné zkoušky výkonu motoru.

Kupodivu nejprodávanější ojetina v tuzemských autobazarech vyšla z prověrky se ctí. Ukázala přitom však i svá typická bolavá místa.

Pořádné proklepnutí
Z autobazaru jsme si vybrali na pohled krásně zachovalou felicii z roku 1997 s motorem 1.3 litru a 94 tisíci kilometry na tachometru. Je třeba zdůraznit, že stejně jako u testu "čtyřleté“ octavie před dvěma měsíci byl její test naprosto nezávislý; nijak se na něm nepodílela automobilka Škoda ani autobazar AAA Auto (pouze zapůjčením vozu). Test hradila redakce MF DNES ze svého rozpočtu.

A co jsme vlastně zkoumali? V areálu Ústavu silniční a městské dopravy DEKRA v Praze-Chodově (nezávislá zkušební a expertní organizace) prošla felicia měřením výkonu motoru, což ukázalo jeho celkovou kondici, kompletní linkou stanice technické kontroly, měřením emisí a rovněž procedurou ohodnocení celkové kvality auta, takzvanou "Pečetí jakosti“.

Technickou neprošla kvůli drobnosti
Asi největším překvapením testu byl výborný stav podvozku felicie a slušná kondice karoserie. "Je vidět, že majitel se o auto dobře staral. Podvozek je nastříkán antikorozní ochranou, nikde na nosných částech nenajdeme rez. Určitě jsou nové brzdové kotouče, očištěné a promazané je táhlo řazení. Zavěšení kol je v pořádku, na přední nápravě nejsou žádné větší vůle. Nepatrně vzlíná olej pod olejovou vanou, což je zcela běžné; prostřední díl výfuku je už vyměněný, zadní je originál, ale docela ve slušném stavu,“ hodnotí spodek škodovky technik STK Václav Hovorka.

Stejně bezproblémový byl účinek brzd, ba dokonce i sbíhavost předních kol (nesjíždějí se pneumatiky), a seřizovat nebylo nutné ani světlomety.

Problém však nastane často tam, kde bychom ho nehledali. "Naše“ felicia by červenou známku nakonec nezískala - nemá totiž v pořádku povinnou výbavu, konkrétně lékárničku. "Vypadá sice hezky, ale použitelnost obsahu má do března 2003. Při prohlídce ,naostro‘ byste dostali měsíc na odstranění závady. Jinak je stav auta vzhledem k jeho stáří vynikající, ale takových se vidí málo,“ říká Václav Hovorka.

Motor má mouchy
Přejíždíme k testu, jenž dal naší felicii nejvíc zabrat: na výkonovou válcovou zkušebnu. Předcházelo mu ještě měření emisí. Naměřené hodnoty jsou v pořádku, dobře funguje i lambda sonda před katalyzátorem výfukových plynů.

"Zjistili jsme ale, že je částečně přidřený magnetický ventil odvětrávání palivového systému, což v praxi znamená zhoršenou funkci lambda sondy (podle množství kyslíku ve výfukových plynech řídí kvalitu vstřikované benzinové směsi) a dlouhodobě i katalyzátoru. Snižuje se jeho účinnost, až časem přestane fungovat. Na feliciích se s tím setkáváme celkem často, ale tady to ještě není tak velká závada, aby se projevila na chodu motoru,“ říká technik motorové zkušebny Milan Woitsch. Výměna magnetického ventilu přijde asi na 2000 Kč.

Ptáme se i na další dvě věci, které se nám moc nelíbily při testovacích jízdách - nepravidelný běh motoru při neutrálu a hlavně fakt, že agregát vždy naskočí až napodruhé.

"Nepravidelný chod je typickou vlastností tohoto motoru, na funkčnosti mu to však neubírá,“ říká Milan Woitsch.

Startování napodruhé je už závadou: "V palivovém systému je slabší tlak, propouští buď škrticí klapka na vstřikovači v motoru, nebo ventil na podávacím benzinovém čerpadle,“ míní Woitsch. Zde už by oprava přišla na asi 7,5 tisíce - každá ze součástek stojí zhruba 6500 korun.

"Jednatrojka“ výkonem nepřekvapila
Jak to dopadlo s měřením výkonu motoru 1.3 MPI? Po asi 45 minutách jeho týrání v různých otáčkách naměřil počítač 49,1 kilowattu - předpis výrobce je rovných 50.

"Hodnota odpovídá ujetým kilometrům. Výsledek je velmi dobrý, vždyť tento typ motoru pochází konstrukčně z šedesátých let, jen do favoritu byl modifikován a pak přibylo vstřikování,“ říká Milan Woitsch.

Zajímá nás ještě, kolik kilometrů je vůbec takový motor schopen najet. "Záleží na údržbě. Běžně zvládne bez problémů přes 200 tisíc, ale viděl jsem i normálně funkční motor se 310 tisíci kilometry,“ říká Woitsch.

A ještě jedna drobnost nás zaujala: ventilátor chladiče se zapíná až ve chvíli, kdy je ručička teploměru dost vychýlená k červenému poli - neškodí to motoru? "Ventilátor spouští až ve 104 stupních, což neznalého člověka překvapí. U felicií je to běžné, není to závada - i když dlouhodobě to motoru moc neprospívá. Dost lidí to řeší tak, že koupí čidlo teploty chladicí kapaliny z felicie s klimatizací, které spíná dříve, což je k motoru šetrnější,“ vysvětluje Woitsch.

Pečeť jakosti
Nyní se můžeme felicii podívat na a pod kapotu ještě důkladněji. Když jsme minule prověřovali octavii podle kritérií Pečeti jakosti, mnoho čtenářů žádalo podrobnější vysvětlení jejich pravidel a rozdíl mezi Pečetí a STK.

"Dost věcí je shodných, spousta je však nad její rámec. Pečeť nemá úřední platnost, je to certifikát, který si dohodli prodejci ojetých vozů, aby ocenili dobrá auta. K posuzování se používá mezinárodní metodika, kontrola zahrnuje přes 75 bodů na vozidle. Každý, kdo pak v bazaru kupuje auto s Pečetí, si může být kdekoliv v Evropě jistý jeho dobrým stavem,“ vysvětluje expert Dekry Vladislav Štětina.

Pečeť jakosti má pět stupňů označených hvězdičkami jako u hotelů. Při udělování záleží jen na stavu auta, ne na jeho stáří a ujetých kilometrech. Pečeť si může nechat udělat každý, kdo kupuje nebo prodává auto, prohlídka přijde na 1450 korun.

Felicie hvězdičku nedostala
"Naše“ felicie však nakonec nezískala ani jednu hvězdičku, podle protokolu „nesplňuje minimální požadavky“.

Důvodů bylo několik: hlavně chybějící plastový kryt zámku zavazadlového prostoru (takže vystupují jeho ostré hrany) a nedostatečná mrazuvzdornost chladicí kapaliny (-19 stupňů namísto předepsaných -25).

To stačilo k vyřazení z boje o hvězdičky, ostatní drobnosti (díry po handsfree v palubní desce, špinavé čalounění dveří) by jen snížily ohodnocení.

Rez: zatím jen zevnitř
Při "pečetní“ prohlídce se velký důraz klade na korozi karoserie. Zvnějšku nic nenacházíme, ale když auto prohlíží šéf znalecké a expertní skupiny DEKRA Oldřich Očenášek podrobně zevnitř, nalézá rez pod vnitřním těsněním okna pátých dveří.

"Nezatéká zvenku - voda tam kondenzuje a narušuje slabou vrstvu laku. Tak za rok to bude kvést viditelně i na povrchu,“ říká Očenášek. Drobné bublinky pod lakem při opravdu pozorné prohlídce nacházíme i zvenku u firemního znaku, uchycení předních blatníků v motorovém prostoru a u předních světel.

Žádná bouračka ani oprava
Už nad rámec Pečeti necháváme zjistit, zda auto nebylo bourané či opravované. Prohlídka šroubů a svarů a také měření tloušťky laku ukazuje, že ne.

"Všechny šrouby jsou zalakované, všude jsou původní bodové svary. Na podlaze zavazadlového prostoru je stále nalepený originální papírový štítek, který by při opravě vzal zasvé. Rovněž originální ochranný nástřik spodku kufru je neporušený. Lak má všude mezi 90 a 100 mikrony. Je slabší než u moderních aut, ale to je normální. I kódy na oknech ,sedí‘ s rokem výroby,“ říká Oldřich Očenášek.

Koupit felicii?
Za testovanou felicii žádá autobazar 75 tisíc korun, což je hlavně cena za výborný stav, protože vůz má z výbavy jen centrální zamykání. Výhodou je, že felicia je poslední škodovka, na niž seženete levné náhradní díly.

To bohatě vyvažuje její podprůměrnou spolehlivost. Do prověřovaného auta bychom tak bez obav "šli“, pokud bychom byli ochotni oželet chybějící airbagy, posilovač řízení (parkování bez něj je fuška!) či tónovaná skla. Nenáročnému řidiči by felicia měla při dobré údržbě sloužit ještě pár let bez větších problémů.

Testovaná Škoda Felicia
rok výroby 1997
motor 1.3 MPI, 50 kW
najeto 96 000 km
cena 75 000 Kč

Pohled experta
Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO
Výhodou při koupi ojeté felicie je obrovský výběr, například naše autocentra nabízejí nyní přes 400 felicií. Doporučuji s nákupem nespěchat, nejdříve si prohlédnout několik vozů a projet se v nich.

+ obrovská nabídka ojetin, dostupný servis, nízké provozní náklady, prostorný interiér, snadná obsluha a jednoduché ovládání, pomalá ztráta ceny ojetin, odolné motory, objemný zavazadelník u kombi

- tuhé řízení (bez posilovače), velmi chudá základní výbava, špatná ochrana proti korozi, nejisté jízdní vlastnosti, slabší pasivní bezpečnost, vadnoucí brzdy, nízká pevnost karoserie, slabá ochrana proti vykradení

Časté závady

Felicie trpí hlavně korozí karoserie: na pátých dveřích a lemech zadních blatníků, u spoje zadního blatníku a prahu, na výfuku. Motory jsou odolné, zlobí však jejich elektronika. Pokud benzinový motor běží nepravidelně, dejte od něj ruce pryč: může to být vadnou řídicí jednotkou. Když je v autě slabá baterie, zkuste nejdříve zkontrolovat dobíjení: může jen zlobit alternátor. Starší felicie mívají málo odolné spínací skřínky - když musíte před otočením klíčem v zapalování hýbat, kupte hned novou podle štítku s číselným kódem; zanedlouho byste už s autem neodjeli. Pozor dejte i na řazení: jde-li velmi ztuha, táhlo řazení a jeho klouby nebyly pravidelně čištěny a promazávány. Rychle se opotřebovávají závěsy předních kol (zejména u dieselů), ale to není velký problém - čepy i silentbloky lze v ramenech vyměňovat samostatně.

Cena testu
Motorová zkouška 5000 Kč
Kompletní STK os. auto
s LPG
620 Kč
690 Kč
Opakovaná STK 90 Kč*
Emise 560 Kč**
Pečeť jakosti 1450 Kč
Poznámka: test byl proveden v DEKRA Praha,
* do 1 měsíce; **pro benz. motor

Škoda Felicia v servisu
SUPER PODVOZEK Vše je ve výborném stavu, jen silentbloky ramen (nasvícené) jsou lehce vymačkané, ale vydrží ještě dlouho.

Škoda Felicia v servisu
REZAVÍ ZEVNITŘ Největší korozi jsme našli pouze uvnitř, pod těsněním okna pátých dveří. Zvnějšku byla karoserie ještě v dobrém stavu.

Škoda Felicia v servisu
BRZDOVÁ KAPALINA Při Pečeti jakosti se měří i bod varu brzdové kapaliny - musí být aspoň 260 °C. Zde je vše s 320 °C vše v pořádku.

Škoda Felicia v servisu
SVĚTLA SVÍTÍ Technik STK měří nastavení světlometů. Testovaná felicia měla překvapivě světla dobře seřízená, také mechanismus regulace sklonu fungoval bezchybně. To je u škodovek spíš výjimka.

Ceny náhradních dílů
přední světlomet 735 Kč
zadní světlo 1179 Kč
kapota 1 899 Kč
přední nárazník 845 Kč
zadní nárazník 1405 Kč
přední blatník 780 Kč
zadní blatník 1643 Kč
přední tlumič 711 Kč
přední brzdový kotouč 248 Kč
přední brzd. desky 237 Kč
přední rameno 805 Kč
poloosa 1631 Kč
zadní díl výfuku 519 Kč
spojková sada 1089 Kč
Zdroj: Auto Kelly


Autoři:




Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

Chateau Loučeň Concours d'Elegance
OBRAZEM: Automobilová paráda za jeden a půl miliardy korun

Již počtvrté se do zámeckého areálu na Loučeni sjely veteránské klenoty ze soukromých i muzejních sbírek. Chateau Loučeň Concours d'Elegance se inspirovala u...  celý článek

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, během které získal úplně stejnou...
VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se...  celý článek

UrSaab - Saab 92
Před 70 lety se představil první saab, byl to zelený dvoutakt

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tedy Švédská letecká akciová společnost vznikla před osmdesáti lety, roku 1937. Deset let na to představila svoje první auto....  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.