Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poslední felicii vyrobili před 15 lety. Stále je žádaná, provoz nestojí nic

aktualizováno 
Právě teď je to patnáct let od doby, kdy z výrobních linek sjela poslední Škoda Felicia. I po tak dlouhé době patří k nejrozšířenějším vozům na našich silnicích. Škoda Felicia vyráběná v letech 1994 až 2001 dnes patří mezi nejlevnější ojetiny jak z pohledu nákupu, tak provozu.

Felicia po technické stránce vychází z předchůdce Škody Favorit. Premiéru měla v říjnu 1994 (více zde). Proti tomu přinesla ale některé významné změny. Kromě designu jsou to odlišnosti možná na první pohled těžko znatelné, o to však významnější.

Týkají se jak motorů, tak výbavy a podvozku. Lepší jízdní vlastnosti proti favoritu jsou dány přítomností předního příčného stabilizátoru. Pohonná jednotka prodělala změny v oblasti přísunu paliva (vstřikování), ale i výkonu, když se kromě základního provedení produkujícího 40 kW nabízela i v silnější verzi s vícebodovým vstřikování paliva, nabízející výkon 50 kW, a to už od počátku výroby. V roce 1995 se navíc pod kapotu dostala i znatelně živější osmiventilová šestnáctistovka od Volkswagenu. Felicia sice vznikala ještě pod taktovkou mladoboleslavské automobilky, ale na nabídce pohonných jednotek a výbavě byla přítomnost nového vlastníka automobilky už znát. Jen pro úplnost uveďme, že prvním modelem vyvíjeným zcela v režii koncernu Volkswagen je Škoda Octavia.

Škoda Felicia a Felicia Combi

Motor 1.6i/55 kW ale nebyl jediným koncernovým darem. Tím dalším se stal atmosferický diesel 1.9 D pracující s výkonem 47 kW. To byla premiéra pro naftový motor v osobní škodovce. Jenže tento nekultivovaný diesel si na rozdíl od benzinové šestnáctistovky dobré jméno neudělal. Do felicie se totiž zpočátku dostávaly diesely, které německému vlastníkovi nevyhovovaly pro použití ve vlastních modelech, a český automobil se tak stal vítaným odbytištěm. Nespolehlivý, hlučný diesel nebyl nijak úsporný, byl ale náročný na údržbu, takže z hlediska provozních nákladů nepředstavoval žádné terno. V podstatě je pravým opakem později montovaných motorů TDI, které jezdí za hubičku v prvních octaviích dodnes. Těžký motor se negativně projevoval jak na jízdních vlastnostech, tak na životnosti některých dílů.

Může se hodit

felicia

Škoda Felicia

Cena 10 000 Kč.

Další vozy značky Škoda Felicia na Automodul.cz

Chudá výbava se rozrostla o opravdu zajímavé položky, i když to nebylo zadarmo. Felicia dostala jako vůbec první škodovka protiblokovací systém brzd ABS (na přání od roku 1995 pro vybrané verze), později i protiprokluzový systém, čelní airbagy, posilovač řízení a dokonce i klimatizaci (vše pro vybraná provedení či jako příplatková výbava). Vzhledem k omezenému výkonu původních třináctistovek byla v uživatelské příručce poznámka, že při jízdě do kopce nebo předjíždění je třeba klimatizaci vypnout. Přesto se pro Škodu jednalo o velký krok vpřed.

Několik variant

Felicia vyjela na trh s karoserií pětidveřového hatchbacku, v roce 1996 se objevilo i Combi. Z výrobních linek ale sjížděly také dvě užitkové varianty: Van Plus a Pick up. Oba vozy jsou dvoumístné a mají odlišnou zadní nápravu od osobních verzí z důvodu možnosti většího zatížení. Van Plus má čtveřici dveří a výklopné víko nástavby, Pick up se dodával buďto s dvojicí předních bočních dveří a bez nástavby, nebo s dvojicí dveří vpředu a nástavbou do níž je přístup jen zadními křídlovými dveřmi.

Na trhu ale působila celá řada firem nabízející vlastní nástavby v různém provedení. Stejně tak společnost Metalex postavila několik felicií ve verzi kabriolet. Zatímco v tehdejší době o unikátní vůz nebyl zájem, dnes jeho cena jen roste a pro sběratele představuje zajímavý cíl.

MTX CABRIO
Škoda Felicia Fun

Zapomenout nesmíme ani na další lahůdku, za jejímž vývojem stojí přímo mladoboleslavská automobilka. Řeč je o Felicii Fun vycházející z verze Pick up bez nástavby. Ta má za kabinou pro dva cestující ještě dvě vysouvatelná sedadla s ochranným rámem. Tento vůz vznikl pouze ve 3 992 kusech, zatímco Pick upů se vyrobilo 127 595 kusů. Vozů v provedení Van Plus sjelo z výrobní linky 5 168. Nejvíce se přirozeně vyrobilo osobních verzí, a to hatchbacků 915 853 a Combi 351 895.

Motoristický sport

Felicia se dočkala i okruhové verze, která stejně jako v případě předchůdce vycházela z karosářského provedení Pick up. Dnes se s tímto vozem setkáte již jen vzácně, a to třeba na závodech do vrchu. Daleko úspěšnější byla felicia v rallye. Zde se dočkala několika variant.

Škoda Felicia Kit Car

Známé je především nejsilnější provedení Felicia Kit Car s rozšířenými blatníky a nápravami, vybavená špičkovou převodovkou Hewland a šestnáctistovkou naladěnou na výkon přes 160 koní. S tímto vozem získala Škoda titul v Mistrovství světa v rallye ve své třídě. Za volant továrních speciálů se přitom posadily takové legendy, jako jsou Sibera, Blomqvist, Triner nebo Štolfa. Vůz vyjel i ve slabší rallyové variantě označované jako Mini Kit. Pod kapotou má čtrnáctistovku o výkonu 145 koní. Dnes se tyto cenově dostupnější verze objevují na menších či amatérských rallye.

Dnešní ojetina

Dnes se jedná o jednu z nejlevnějších ojetin na našem trhu. Mezi motoristy má stále dobrý zvuk, i když mnoho exemplářů s chutí požírá koroze. S tou felicia bojuje prakticky od počátku výroby. Slabými místy jsou lemy blatníků, prahy, ale i podvozek nebo páté dveře, které korodují v oblasti příčné plastové lišty. Na trhu se proto objevily jako náhrada z druhovýroby laminátové dveře kufru. Velkou výhodou felicie jsou opravdu nízké ceny náhradních dílů. Není problém koupit nový přední tlumič pérování za 600 Kč, pružinu za 500 Kč, ložisko kola za 200 nebo přední brzdové destičky za 250 korun.

Zatímco dříve byla felicia na prvním místě v prodejích ojetin, postupem času ji vystřídala modernější fabia a pak musela přední příčky vyklidit i dalším mladším modelům. Později vypadla i z desítky nejinzerovanějších ojetých vozů na našem trhu.

Do TOP10 se ale překvapivě minulý měsíc vrátila. Podle kontinuálního sledování trhu, které provádí největší tuzemský obchodník s ojetými vozy AAA AUTO, totiž desítku nejinzerovanějších vozidel v květnu překvapivě uzavírá Škoda Felicia, která tak vytlačila Opel Astra. Pro někoho možná překvapivé, nicméně není žádným tajemstvím, že si v případě rozumné ceny a stavu tento vůz najde nového majitele rychle.

„Zájem je především o mladší automobily vyráběné po faceliftu, tedy vozidla s novou mřížkou chladiče. Ta sjížděla z výrobní linky od roku 1998,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Opravdu velký zájem lze pak pozorovat o vozidla přestavěná na LPG. S provozními náklady 90 haléřů na kilometr jsou mezi spořivými motoristy vyhledávaným artiklem. Naopak nejmenší zájem je o vozy s naftovým motorem. To, že se felicia na trhu ojetin stále čile prodává, ale moc netěší záchranáře. Ty ji totiž z hlediska bezpečnosti hodnotí jako jeden z vůbec nejhorších masivně se vyskytujících automobilů na našich silnicích. Měkká karoserie se v případě nárazu snadno deformuje a vyhlídky posádky nejsou nikterak růžové.

Katalog Škody Felicia
Katalog Škody Felicia
Katalog Škody Felicia

Katalog Škody Felicia

Pohledem uživatele

Co tedy české motoristy na felicii tak láká? Vše se samozřejmě točí okolo peněz, ale i užitné hodnoty. V první řadě je to nízká pořizovací cena, pak samozřejmě nízké provozní a servisní náklady. Felicia je dnes typickým „autem posledního kilometru“, pro krátké dojíždění do práce a podobně (více čtěte zde).

Menší kola znamenají použití menších a tedy i levnějších pneumatik, motoru stačí laciný olej standardní kvality, odolné řetězové rozvody rozšířené zážehové třináctistovky nevyžadují žádnou údržbu (německé motory mají rozvod řemenem, rozvody je tedy nutné pravidelně měnit). Nějaký ťukanec při parkování se buď moc neřeší, nebo oprava přijde na stokoruny. To vše stojí za výborným poměrem cena-užitná hodnota. Felicia nabízí prostorný interiér, kufr hatchbacku disponuje objemem 272 litrů, což není zrovna mnoho, ale Combi už má pobere 445 litrů, což uspokojí už i stěhovavější řidiče nebo nenáročné řemeslníky.

Fotogalerie

Problémy nepůsobí jen koroze

Mezi časté potíže Škody Felicia patří zatuhlé řazení, nebo drobný únik převodového oleje. Výjimkou nejsou úniky motorového oleje. U některých třináctistovek s pořádnou porcí ujetých kilometrů se můžete setkat s propáleným těsněním hlavy válců. Časté je chrastění rozvodového řetězu.

Větší potíže ale pronásledují diesely. „U naftových verzí hodně trpí zavěšení předních kol, což je důsledek velké hmotnosti naftového motoru. Častěji se zde vyskytují také potíže se startérem,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO.

Obecně se pak model potýká se závadami dobíjení, zasekáváním spínací skříňky či poruchami snímače otáček. Mezi typické problémy se řadí i závady vnějšího osvětlení, zejména zadních sdružených svítilen. Možných poruch je celá řada, prakticky všechny lze ale odstranit při zachování nízkých nákladů a právě to dělá felicii stále žádaným vozem.

Autoři:






Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Sivocci si poprvé nakreslil čtyřlístek na kapotu své Alfy Romeo RL před startem...
Smlouvu s ďáblem stvrdil zelený čtyřlístek. Hrdé alfy zdobí dodnes

Už téměř sto let se na kapotách Alfy Romeo objevuje zelený čtyřlístek pro štěstí, takzvané Quadrifoglio Verde. Jeho autorovi přinesl v roce 1923 vítězství ve...  celý článek

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.