Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První škodovku vyrobili před 85 lety, pocházela ze Španělska

  12:35aktualizováno  12:35
Před 85 lety byl vyroben první automobil s logem Škoda, luxusní limuzína Škoda Hispano Suiza. První exemplář převzal 10. května 1926 prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Škoda Hispano Suiza se vyráběla v Plzni i Mladé Boleslavi. První vůz koupil prezident Masaryk. | foto: Škoda

Výrobce tehdy vůz charakterizoval následovně: "Škoda Hispano Suiza je vůz přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů."

"Do roku 1929 vyrobila automobilka sto těchto limuzín," říká mluvčí společnosti Škoda Auto Rudolf Dreithaler. Vůz se vyráběl v Plzni i v Mladé Boleslavi. Na designu se podíleli přední karosáři té doby, firma Brožík, Jech a později i Laurin & Klement.

Licenci pro výrobu limuzíny koupil plzeňský průmyslový koncern v roce 1924 od původně španělské firmy Hispano Suiza, tedy ještě před fúzí s automobilkou Laurin & Klement. To vysvětluje druhé jméno v označení vozu. "Na jaře 1925 byla zahájena výroba, v květnu 1926 byl dokončen první vůz," uvádí Dreithaler.

Škoda Hispano Suiza

Dnešní sériové výrobě byla tehdejší produkce velmi vzdálená. Každý vůz Škoda Hispano Suiza 25/100 KS byl vyroben na zakázku přesně podle přání zákazníka. Každý tak byl jedinečný originál. V závislosti na výbavě vážil jeden exemplář až 2 700 kilogramů. Vůz dosahoval maximální rychlosti 140 km/h.

Zákazníky a majiteli limuzíny byli mimo jiné tehdejší premiér Antonín Švehla a významní průmyslníci a šlechtici z Československa a ze zahraničí. Luxusní výbavě odpovídala také jeho cena. Začínala na 190 tisících korunách a představovala tak několikanásobek ceny ostatních vozů na trhu.

V závislosti na konkrétní výbavě mohla cena vzrůst až na čtvrt milionu korun. Kancelář prezidenta republiky zaplatila za první exemplář dokonce 280 tisíc korun.

Hispano Suiza

Jedenadvacetiletý švýcarský konstruktér Marc Birkigt přišel v roce 1899 do Španělska, aby zde stavěl auta. V polovině června 1904 založil s dalšími dvěma společníky značku Hispano Suiza, ve které byl hlavním konstruktérem. Jméno i vlajky ve znaku označovaly původ zakladatelů: Hispano pro Španělsko a Suiza pro Švýcarsko. Firma vyráběla ve Španělsku a Francii především sportovní a luxusní vozy. Automobilka si vyráběla i vlastní motory a postavila také jeden z nejúspěšnějších leteckých motorů první světové války (vyráběl se i v Československu). V té době si Hispano Suiza dala do znaku letícího čápa, kterého si vypůjčila od jednoho z francouzských leteckých es první světové války.

Automobilka bohužel nepřežila druhou světovou válku. Dnes vyrábí komponenty pro letecký průmysl.

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.