Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svezli jsme se s novou škodovkou. Kodiaq je prostorný a skvěle odladěný

  9:00aktualizováno  9:00
Ålesund (Norsko) Od našeho zpravodaje - Na fotkách zatím vidíte auto v maskování, všechny technické detaily ale víme. A už jsme v něm jeli. Škoda chystá na září světovou premiéru svého nového velkého SUV jménem kodiaq. Důležitá novinka má odstartovat ofenzívu terénně vyhlížejících aut z Mladé Boleslavi.

Zapamatujte si jméno Jiří Dytrych, novou Škodu Kodiaq zná do posledního šroubku, není věc, kterou by nedokázal popsat nebo vysvětlit, z hlavy sype technické údaje, vysvětluje podrobnosti - třeba proč má auto dva různé objemy nádrže. Nový model, do kterého vkládá šéf značky Berhnard Maier obrovské naděje, je totiž Dytrychovo dítě. Těžko říct, jestli je otcem nebo porodníkem, v oficiální řeči automobilky je šéfem celého projektu.

Maskovaný prototyp Škody Kodiaq

Mr. Kodiaq

A právě kodiaq je první model značky, který Bernhard Maier, loni příchozí nový předseda představenstva Škody představuje. Je pilířem jeho nové strategie značky do roku 2025, kterou musel vytvořit po zemětřesení v celém koncernu Volkswagen zapřičiněném aférou Dieselgate. Maierův plán právě staví na vozech SUV, kterými je dnes svět okouzlen. Podle Maiera je kodiaq symbol nové éry automobilky. V Evropě už jsou SUV nejprodávanější kategorií vozidel, prodá se jich na dva miliony ročně, po celém světě 12,7 milionu.

Škoda s kodiaqem pojmenovaném po aljašském ostrově (více čtěte zde) vstupuje do nové kategorie. V Evropě je to nový, už sedmý model značky. Sedmiletý je také obvyklý cyklus obměny modelů, to znamená, že Škodu od teď čeká minimálně každý rok jedna premiéra.

K veleúspěšnému yetimu, který dostane příští rok nástupce, se tak zařazuje urostlejší a prostornější SUV. Je to první sedmimístná škodovka v historii, jako první má třeba vyhřívaný volant a další vychytávky.

Nejnovější škodovku jsme ozkoušeli ještě před premiérou. Ta světová je naplánovaná na 1. září na extra akci do Berlína, autosalonová na jeho konec, tam se taky dozví ceny; v tu chvíli začne objednávání. Vyrábět se bude ve východočeských Kvasinách, kde pro model postavili novou výrobní halu, linka se naplno rozjede 10. října. První kusy dorazí za českými zákazníky z kraje roku 2017, v půlce roku přibyde verze scout, koncem roku provedení Sport Line a následně nóbl Laurin&Klement. Zatím se nechystá provedení na CNG.

Na prozrazování ceníku je ještě brzy, podle informací iDNES.cz by měly startovat kolem 650 tisíc korun.

Značka si hodně slibuje od kodiaqa na čínském trhu, kde se taky představí jeho další karosářská varianta kupé. Tato sportovněji střižená verze nemá dveře zavřené ani do Evropy, podle Maiera je ovšem například otázka, kde pro ni najít výrobní kapacity. „Nevzdáváme se však myšlenky na to, že tuto verzi do Evropy dostaneme,“ říká šéf Škody.

Škoda Kodiaq v číslech

projekt SK 326/1-0

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4697 x 1882 x 1676 x 2791
  • objem kufru:
    * 5místná verze: 720 litrů - 2065; užitečná hmotnost 650 kg
    7místná verze 270 (obsazení sedmi lidmi) - 630 (pět cestujících) - 2005 (dva cestující); užitečná hmotnost 710 kg
  • kola: základní sedmnáctipalcová, největší dvacetipalcová
  • nájezdový úhel 22°, zadní nájezdový úhel 23,1°, přechodový 19,7°
  • světlá výška 194 mm
  • objem nádrže 58 litrů (verze 4x4 60 litr
Motory

benzinové:

  • 1,4 TSI - 92 kW/125 k 200 Nm - tento motor nebude v nabídce pro český trh
  • 1,4 TSI - 110 kW/150 k, 250 Nm (systém vypínání poloviny válců), verze s pohonem předních kol i 4x4, manuální i automatické převodovky (6 st. DSG), v nabídce nebude kombinace provedení s pohonem předních kol a manuálem
  • 2,0 TSI - 132 kW/180 k, 320 Nm jen 7 st. automat 7 st a 4x4. Motor z vývoje Audi má speciální spalovací cyklus s prodlouženou expanzí (Atkinsonův cyklus)

diesely:

  • 2,0 TDI - 110 kW/150 k, 340 Nm, manuál i automat (7 st. DSG), pohon předních kol i 4x4 - všechny kombinace
  • 2,0 TDI - 140 kW/190 k, 400 Nm, jen 4x4 s DSG

Pro iDNES.cz Maier prozradil, že kodiaq dorazí v roce 2019 také v hybridním provedení (benzinový motor + elektromotor + dobíjecí - plug-in - akumulátory). To bude po uvedení hybridní verze superbu. Tyto dva modely se budou v nabídce Škody doplňovat, status vlajkové lodi však si má ale zachovat superb. Po prvním osahání je jasné, že zákazníci budou mít velké dilema rozhodnout se právě mezi kombíkovým superbem a kodiaqem.

Rozumná velikost

Je to klasické SUV, podvozek zvedají velká kola, má urostlé tělo a hodně místa v interiéru. Za technický základ posloužila modulární platforma MQB-B koncernu Volkswagen. To znamená pohon předních nebo všech kol (Haldex páté generace) a motor vpředu napříč. Technika je tedy společná s mnoha modely od VW Golf přes Škodovky Octavii se Superbem až po Volkswagen Tiguan. To je blízký příbuzný kodiaqa.

To B v označení značí prodlouženou verzi platformy (delší rozvor), ale třeba taky to, že převodovky pro turbodieselové motory s vysokým točivým momentem přebírá z pracovního Volkswagenu Tranporter/Multivan.

Svezení se zamaskovanými vozy , které bylo přísně zakázané fotit zevnitř, ohromí skvělým odhlučněním kabiny a dokonale dotlumeným podvozkem. Vzhled i jízdní vlastnosti se podařilo odlehčit, takže kodiaq nepůsobí jako kolos na pohled ani zpoza volantu. Na silnici se nehoupe, v oblouku se přirozeně víc nakloní, po vnějších kolech ho ale vykrouží jak po kolejích. Jedenapůltunové auto (1450 - 1650 kg) se nese s neuvěřitelnou lehkostí. Stejné je i ovládání, řízení jde hodně zlehka, to patří k žánru kategorie.

Při jízdě působí možná harmoničtějším dojmem než superb. Kvůli vysoké karoserii musí být podvozek trochu „utaženější“, na komfortní a lehkonohé chování to však nemá vliv. Kodiaq se nekymácí v zatáčkách a na nerovnostech, jak to u vysokých aut bývá zvykem, neotravuje ani parazitními pohyby karoserie, kvůli kterým připomíná často jizda s SUV plavbu po moři.

Na úzkých zakroucených silničkách, občas bez asfaltu, které lemují norské fjordy se podvozek skvěle vypořádal se všemi druhy povrchu. V Norsku i dalších severských zemích mají hrubší asfalt, než je obvyklé. Podle Jiřího Dytrycha tak na tyto trhy posílá Škodovka vozy obuté do pneumatik s měkčí směsí, aby lépe tlumily.

Maskovaný prototyp Škody Kodiaq
Maskovaný prototyp Škody Kodiaq
Maskovaný prototyp Škody Kodiaq

Zkusili jsme nejslinější turbodiesel a nejvýkonnější turbobenzinové provedení. Oba motory odhlučnění interiéru výborně odfiltruje. Když se zaposloucháte, zjistíte, že TDI má až netypicky měkký hlas. S oběma motory jede nejnovější škodovka jako vítr, zabírají energicky, rázy, které dává motoru přeplňování, vyhladí automatická převodovka.

Poslední jízda byla se slabším dvoulitrovým TDI spojeným s manuální šestistupňovou převodovkou. Motor musí přeprat těžší zpřevodování, když se „rozkutálí“, jede i s ním kodiaq hezky, jen potřebuje moment na nádech. Řidič musí být pozornější a včas řadit. Slabší diesel se subjektvně zdál také o něco hlučnější než silnější verze.

Maskovaný prototyp Škody Kodiaq

Nejkomfortnější škodovka

Zvenčí nepůsobí arogantně, ani nijak výjimečně obrovsky, uvnitř ale okouzlí prostorností, kabina je opravdu obrovská. Řidiče nenutí sedět přiliš vysoko, pokud nechce. Relativně nízké čelní okno a mohutná přístrojovka přidávají na dojmu robustnosi. „Terénní“ fleur přidávají palubní desce svisle orientované výdechy klimatizace, které ji opticky zvedají. Podobný fígl použil designérský tým Jozefa Kabaně na vnějšku. Markantou přídě budou kromě obrovité masky chladiče a velké do boků přetažené kapoty s výraznými prolisy, dva páry světel - pod velkou hlavní lampou bude ještě jedna menší. Vertikální členění světel auto opticky zvedá a přidává přídi na mohutnosti, tu ještě podtrhuje zdvojení linek. „Všechny hrany jsou zdvojené,“ vysvětluje Kabaň, s tím, že tento fígl přidávající na dojmu robustnosti budou SUV Škody odteď dostávat. Zdvojené jsou tak i lamely okrasné mřížky chladiče.

S xenony je amen, technologii vysoce svítivých žárovek automobilový svět opouští, našla v ní totiž zalíbení jen Evropa. Budoucnost patří LED diodám, a kodiaq jako posel nové doby v Mladé Boleslavi tak kromě základních halogenových světel (žárovka H7) v příplatkovém ceníku nabídne už jen diodové přední lampy.

Může se hodit

Základní provedení je pětimístné, sedm sedadel bude za příplatek. Kabina je opravdu prostorná. Pro nohy i hlavy cestujících v druhé řadě je spousta místa, sedadla druhé řady jsou posuvná a každé opěradlo má individuálně nastavitelný sklon. Třetí řada je dimenzovaná hlavně na děti, v nouzi se tam ale dospělák do nějakého metru osmdesáti na kratší přejezd poskládá. Za pozornost stojí, že ještě v obsazení sedmi lidmi se do kufru vejde 270 litrů nákladu (pro srovnání: stejný objem kufru má v Česku velmi oblíbené starší Suzuki SX4, aktuální krátká fabia naloží 330 litrů). Pod podlahu kufru se v sedmimístné verzi vejde dojezdová (úzká) rezerva, v pětimístné variantě plnohodnotná.

Multimedializace

Jedním z pilířů expanze značky mají být také moderní technologie. Škoda říká, že kodiaq bude „plně připojené auto“, to znamená moderní telematické, informační a asistenční služby. Od systému nouzového volání, přes komunikaci se servisem, Google mapy (+ street view), stále akualizované dopravní informace po nejmodernější pomocníky řidiče. Obrovité multimediální centrum má 8,5palcovou uhlopříčku, v plánu je prý ještě větší displej (9,2"). Základní provedení má 6,5" obrazovku. Displeje jsou vždy barevné.

V ceníku příplatkových rozmazlovadel budou asistenty sledování mrtvého úhlu, kamery kolem celého vozu nebo adaptivní tempomat; nebude chybět stavitelný (adaptivní) podvozek s proměnnou tuhostí. Kodiaq dostal tažné zařízení s možností připojit až dvouapůltunový přívěs. K tomu bude k mání vychytávka v podobě asistenta couvání s přívěsem (jak to funguje čtěte zde).

Maskovaný prototyp Škody Kodiaq

Děti se už nebudou moci vymlouvat, že na zadních sedadel neslyší, co jim rodiče z předních sedadel říkají. Kodiaq dostane totiž do základní výbavy systém, který využívá v autě sériově montované handsfree. Mikrofony zachytí, co řidič říká a zvuk pošle to zadních reproduktorů. Tento systém najdete dnes třeba ve Volkswagenu Touran.

Kodiaq také představuje specialitu v podobě speciálního chrániče hran dveří. Plastový dil, který soustava pružin a táhel vysune při otevření, zabrání otlučení dveří při otevření ve stísněných prostorech. Škoda má na své řešení patent a kodiaq je vůbec prvním autem koncernu VW, který ho dostává. Nutno dodat, že velmi podobnou věc mají už několik let fordy. Takových vychytávek má nová škodovka víc, kromě obligátní škrabky na led pod víčkem nádrže a deštníku ve speciální dutině v dveřích, třeba otočné bočnice opěrek na zadních sedadlech, které fungují jako opora hlavy pro spícího pasažéra.

Fotogalerie

Prototypy kodiaqa Jiřího Dytrycha najezdily při testování dva miliony testovacích kilometrů v různých místech světa, od severního polárního kruhu po rovník, prý v drsném terénu některé konkurenční modely, které si pořídili pro srovnání doslova zlomili. Dytrych ale střízlivě přiznává, že terénní schopnosti nejsou tím hlavním důvodem, proč zákazníky SUV lákají. I tak toho prý kodiaq vydrží hodně. Podle Dytrycha je vše uzpůsobeno tak, aby bylo ovládání co nejjednodušší. Auto má asistenty pro sjíždění prudkých kopců a další speciality, off-road režim (funguje do 30 km/h) se aktivuje jednoduše stisknutím jednoho tlačítka. “Vše musí být co nejjednodušší,“ vysvětluje Dytrych.

A jak je to s těmi objemy nádrží kodiaqa? V technických údajích má psáno, že verze s pohonem předních kol má o dva litry menší nádrž, než v provedení 4x4. „Pro verzi 4x4 jsme museli vyvinout jiné provedení, které udělá prostor pro pohon zadní nápravy. Je jinak tvarovaná a jinak vyplňuje prostor. A vyšlo to prostě tak, že se do ní vejdou dva litry navíc,“ komentuje zdánlivou nelogičnost „porodník“ nové škody.







Nejčtenější

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.