Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hledá se Masarykova limuzína, nejdražší škodovka zmizela beze stopy

aktualizováno 
Tomáš Garrigue Masaryk bývá sice nejčastěji zpodobňován na koni, i on však často jezdil v autě. Po jeho limuzíně Škoda Hispano-Suiza se právě teď pátrá, nikdo totiž neví, kde skončila.

Prezidentský vúz Škoda-Hispano-Suiza v Lánech | foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO

Plzeňská Škodovka jako největší zbrojovka Rakouska-Uherska za první světové války zásobovala celou vojenskou mašinerii mocnářství a nestíhala vyrábět. Konec války ale málem znamenal i konec Škodovky, jež se ocitla bez zakázek a s nedobytnými pohledávkami u už neexistujícího Rakouska-Uherska. Naštěstí se dokázala rychle přeorientovat na jinou strojírenskou výrobu – lokomotivy, stavební a mostní konstrukce, zařízení pro elektrárny a (trochu stranou) i automobily. Brzy získala licenci i na luxusní osobní automobily francouzské značky Hispano-Suiza.

Jeden z nich objednala prezidentská kancelář 25. července 1925 i pro Tomáše Garrigua Masaryka. V Lánech se objevil 10. května 1926, takže i tehdy byly dodací lhůty na luxusní automobily poměrně dlouhé. Masaryk zásadně používal vozy tuzemských firem, Tatra, Praga a Laurin&Klement. Jeden z jeho vozů Praga Grand by se měl nacházet ve sbírce Praga muzea ve Zbuzanech, které je ale momentálně mimo provoz.

Nejdražší škoda stála jako pět domků

Vše o Škodě Hispano-Suiza

Nejluxusnější a nejdražší automobil, jaký se kdy v Československu vyráběl, nese značku Škoda. Čtěte zde

Škoda - Hispano Suiza
Škoda-Hispano-Suiza jako reklamní kresba na dobové automapě.

Hispano-Suiza byla na svou dobu velmi luxusní auto o délce 5,4 metru s žebřinovým rámem, motorem vpředu a pohonem zadních kol. Šestiválcový kapalinou chlazený motor o objemu 6 653 cm³ měl výkon 100 koní a konstrukčně vycházel z leteckých motorů téže značky. Převodovka byla třístupňová, přičemž jednička se používala pouze pro manipulaci s vozem a dvojka pro rozjezd. Maximální rychlost měla hodnotu 140 km/h.

Pouhá stovka aut

V Plzni ale nebyla karosárna, takže se zde vyráběly pouze podvozky s motorem. Karoserie dodávaly na zakázku přední karosářské firmy, jako třeba plzeňská firma Brožík, pražská J. O. Jech, 29 karoserií bylo vyrobeno i v továrně v Mladé Boleslavi. Šlo o práci na zakázku, takže každá karoserie byla unikátem přizpůsobeným přání zákazníka. Za celou dobu vzniklo jen asi 100 těchto aut.

„Dobový propagační materiál hovořil o této největší škodovce jako o ‚budoáru na kolech, který vyrábí množství řemeslníků, z nichž každý je virtuosem, jenž ve hmotu vtěluje soubor komfortu, krásy, vznešenosti a pevnosti‘. Zdůrazňována přitom byla možnost vtisknout vozu svůj osobitý ráz, tedy aby kupec rozhodl o druhu, liniích a úpravě použitého materiálu, jakož i ‚o možnosti volby doplňků nutných, užitečných i méně užitečných, jimiž se muži, ale zejména ženy rády obklopují doma a jichž nechtějí nebo nemohou postrádati při vyjížďkách a na cestách‘,“ cituje koordinátor Archivu Škoda Auto Lukáš Nachtmann.

Samotnou Masarykovu limuzínu obklopuje celá řada otazníků. Dohledat se dá, že stála 280 tisíc korun, není však třeba úplně jisté, kdo přesně vyrobil karoserii. Kromě plzeňské firmy Brožík je možné, že ji dodala pařížská karosárna Kellner. Největší záhada je ale kolem toho, co se s limuzínou nakonec stalo. Prezidentská kancelář ji vrátila do Mladé Boleslavi v březnu 1936. Tam však její stopa končí. „Z archivních dokumentů vyplývá, že ji pravděpodobně odkoupil advokát Jiří Jirát z Roudnice nad Labem, ale co s ní bylo dál, nevíme. Druhou zajímavou indicií je noticka z roku 1939, která říká, že vůz s poznávací značkou tou a tou jest stará Hispana v Lánech,“ říká Lukáš Nachtmann.

„Vyhlásili jsme po ní pátrání, pokusili jsme se oslovit prezidentskou kancelář, hledat potomky pana Jiráta, ale zatím bezúspěšně.“ Najde se ještě nějaká stopa? Škoda Muzeum nabízí za nalezení prezidentské limuzíny malou odměnu spojenou s historií.

Autoři:




Nejčtenější

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.