Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hledá se Masarykova limuzína, nejdražší škodovka zmizela beze stopy

aktualizováno 
Tomáš Garrigue Masaryk bývá sice nejčastěji zpodobňován na koni, i on však často jezdil v autě. Po jeho limuzíně Škoda Hispano-Suiza se právě teď pátrá, nikdo totiž neví, kde skončila.

Prezidentský vúz Škoda-Hispano-Suiza v Lánech | foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO

Plzeňská Škodovka jako největší zbrojovka Rakouska-Uherska za první světové války zásobovala celou vojenskou mašinerii mocnářství a nestíhala vyrábět. Konec války ale málem znamenal i konec Škodovky, jež se ocitla bez zakázek a s nedobytnými pohledávkami u už neexistujícího Rakouska-Uherska. Naštěstí se dokázala rychle přeorientovat na jinou strojírenskou výrobu – lokomotivy, stavební a mostní konstrukce, zařízení pro elektrárny a (trochu stranou) i automobily. Brzy získala licenci i na luxusní osobní automobily francouzské značky Hispano-Suiza.

Jeden z nich objednala prezidentská kancelář 25. července 1925 i pro Tomáše Garrigua Masaryka. V Lánech se objevil 10. května 1926, takže i tehdy byly dodací lhůty na luxusní automobily poměrně dlouhé. Masaryk zásadně používal vozy tuzemských firem, Tatra, Praga a Laurin&Klement. Jeden z jeho vozů Praga Grand by se měl nacházet ve sbírce Praga muzea ve Zbuzanech, které je ale momentálně mimo provoz.

Nejdražší škoda stála jako pět domků

Vše o Škodě Hispano-Suiza

Nejluxusnější a nejdražší automobil, jaký se kdy v Československu vyráběl, nese značku Škoda. Čtěte zde

Škoda - Hispano Suiza
Škoda-Hispano-Suiza jako reklamní kresba na dobové automapě.

Hispano-Suiza byla na svou dobu velmi luxusní auto o délce 5,4 metru s žebřinovým rámem, motorem vpředu a pohonem zadních kol. Šestiválcový kapalinou chlazený motor o objemu 6 653 cm³ měl výkon 100 koní a konstrukčně vycházel z leteckých motorů téže značky. Převodovka byla třístupňová, přičemž jednička se používala pouze pro manipulaci s vozem a dvojka pro rozjezd. Maximální rychlost měla hodnotu 140 km/h.

Pouhá stovka aut

V Plzni ale nebyla karosárna, takže se zde vyráběly pouze podvozky s motorem. Karoserie dodávaly na zakázku přední karosářské firmy, jako třeba plzeňská firma Brožík, pražská J. O. Jech, 29 karoserií bylo vyrobeno i v továrně v Mladé Boleslavi. Šlo o práci na zakázku, takže každá karoserie byla unikátem přizpůsobeným přání zákazníka. Za celou dobu vzniklo jen asi 100 těchto aut.

„Dobový propagační materiál hovořil o této největší škodovce jako o ‚budoáru na kolech, který vyrábí množství řemeslníků, z nichž každý je virtuosem, jenž ve hmotu vtěluje soubor komfortu, krásy, vznešenosti a pevnosti‘. Zdůrazňována přitom byla možnost vtisknout vozu svůj osobitý ráz, tedy aby kupec rozhodl o druhu, liniích a úpravě použitého materiálu, jakož i ‚o možnosti volby doplňků nutných, užitečných i méně užitečných, jimiž se muži, ale zejména ženy rády obklopují doma a jichž nechtějí nebo nemohou postrádati při vyjížďkách a na cestách‘,“ cituje koordinátor Archivu Škoda Auto Lukáš Nachtmann.

Samotnou Masarykovu limuzínu obklopuje celá řada otazníků. Dohledat se dá, že stála 280 tisíc korun, není však třeba úplně jisté, kdo přesně vyrobil karoserii. Kromě plzeňské firmy Brožík je možné, že ji dodala pařížská karosárna Kellner. Největší záhada je ale kolem toho, co se s limuzínou nakonec stalo. Prezidentská kancelář ji vrátila do Mladé Boleslavi v březnu 1936. Tam však její stopa končí. „Z archivních dokumentů vyplývá, že ji pravděpodobně odkoupil advokát Jiří Jirát z Roudnice nad Labem, ale co s ní bylo dál, nevíme. Druhou zajímavou indicií je noticka z roku 1939, která říká, že vůz s poznávací značkou tou a tou jest stará Hispana v Lánech,“ říká Lukáš Nachtmann.

„Vyhlásili jsme po ní pátrání, pokusili jsme se oslovit prezidentskou kancelář, hledat potomky pana Jiráta, ale zatím bezúspěšně.“ Najde se ještě nějaká stopa? Škoda Muzeum nabízí za nalezení prezidentské limuzíny malou odměnu spojenou s historií.

Autoři:




Nejčtenější

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Další z rubriky

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Volvo ÖV4
VIDEO: Volvo slaví devadesát let, ze švédských krabic jsou dnes krasavci

Assar Gabrielsson, prodejce kuličkových ložisek švédského výrobce SKF, který byl dodavatelem pro autoprůmysl, viděl při sledování rozrůstajícího se nadšení pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.