náhledy
První novodobou Škodu Octavii vyrobili 3. září 1996 v novém závodě v Mladé Boleslavi. Octavia vstupovala na trh s cenou 335 700 korun za verzi s benzinovým čtyřválcem 1,6 (55 kW) ve výbavě LX. Podívejte, co tehdy psala MF DNES.
Autor: MF DNES
"Slavnostní přestřižení pásky a zároveň zahájení produkce v novém závodě jsou významné události spojené se jménem tehdejšího českého prezidenta Václava Havla," popisuje Vítězslav Kodym ze Škody Auto. Havel při té příležitosti pronesl: „Závod je krásný, moderní, vskutku hezký. Bylo by bezvadné, kdyby všechny továrny vypadaly jako tato.“ Prezident si novou škodovku také projel na zkušebním okruhu vedle montážní haly. Havel na otázku, zda by si octavii koupil, odpověděl pro MF DNES diplomaticky, že momentálně nové auto nepotřebuje.
Autor: MF DNES
Vývoj octavie byl zahájen v roce 1992, tedy přibližně rok po začlenění české značky do koncernu Volkswagen. Vůz dostal tehdy zcela novou koncernovou podvozkovou platformu.
Autor: MF DNES
K největším kladům patřily podle srovnávacího testu MF DNES robustnost, velký zavazadlový prostor a celkem říznivý poměr mezi cenou a nabízenou výbavou. "Největším nedostatkem je především málo místa pro cestující na zadních sedadlech a docela laciným dojmem působící materiály použité na palubní desce," psala MF DNES 4. září 1996.
Autor: MF DNES
Zákazníci mohli v úvodním roce 1996 vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. V květnu 1998 byl zahájen prodej provedení combi a od roku 1999 nabídku obohatila verze s pohonem všech kol. Poslední octavii první generace vyrobili v listopadu 2010. Celkem vzniklo na 970 tisíc liftbacků a více než 470 tisíc kombíků.
Autor: MF DNES
Základní kámen nové linky pro výrobu tehdy připravovaného automobilu byl položen v únoru 1995. "Na tovární halu se 32 000 m2 výrobních, 2500 m2 kancelářských a 3000 m2 sociálních ploch navázala nová lakovna s kapacitou až 1800 vozů modelových řad Felicia a Octavia, dokončená v březnu 1996," popisuje Vítězslav Kodym ze Škody Auto.
Autor: MF DNES
Ve velkém srovnávacím testu české novinky byl Opel Astra, Rover 414 (značka už dnes neexistuje), Seat Toledo, Kia Sephia a VW Vento.
Autor: MF DNES
Výrobní kapacita automobilky se s octavií skokově zvýšila o jednu třetinu. Octavia se stala tahounem značky, která má dnes ambice na globálním trhu, za 20 let se jich prodalo přes 5 milionů. To z ní dělá rekordmana značky z Mladé Boleslavi.
Autor: MF DNES
Na základní provedení octavie bylo tehdy za 37 průměrných měsíčních platů.
Autor: MF DNES