Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Octavia 1.6 LPG: plyn na výkonu takřka neubírá

aktualizováno 
Škoda Octavia 1.6 o výkonu 55 kilowattů po přestavbě na plynový pohon s přímým vstřikováním paliva dokázala v testu MF DNES, že při jízdě na propan-butan zaostávají její výkony jen nepatrně za benzinovým provozem. Také spotřeba paliva při jízdě na plyn roste málo - zhruba o půllitr na 100 kilometrů. Úprava na nový systém - holandské značky AG Autogas, který je jako první v Česku schválen k použití - stojí od 36 tisíc do 40 tisíc korun a lze jej dopřát nejen testované octavii, ale také dlouhé řadě vozů jiných značek.
Nejvíc se platí za přestavbu, jejíž součástí je i šedesátilitrová kruhová - toroidní - nádrž, která leží na dně kufru místo náhradního kola a nepřekáží tak v nakládání zavazadel. Nicméně i nové silniční předpisy dávají řidiči povinnost vozit v autě rezervu. Ta se tak ocitá právě v zavazadlovém prostoru, leč přece jen zabírá méně místa, než dříve obvyklý rozměrný válec - zásobník na plyn. Octavia však má značnou výhodu v kufru, který se s 528 litry objemu řadí na samou špici nejen ve třídě, ale také mezi většími vozy. Rezerva v zavazadlovém prostoru tedy právě ve Škodě Octavii nevadí tolik jako u menších aut. Levněji přijde úprava octavie na plynový pohon s válcovou nádrží, která je padesátilitrová. Ale ať už ve vozidle bude jakýkoliv ze zmíněných zásobníků plynu, zvedá se spolu s původní pětapadesátilitrovou benzinovou nádrží Škody Octavia celkový objem paliv na více než stovku litrů, což při průměrné sedmilitrové spotřebě dovoluje ujet zhruba čtrnáct stovek kilometrů. Jízda s octavií upravenou na plynový pohon se v testu ukázala takřka stejná, ať vůz spaloval propan-butan nebo benzin. Jen studený motor při polykání LPG občas vynechával. Také startování plynové octavie vyžadovalo prošlápnutí plynu, což u benzinu není obvyklé. Měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) ukázalo, že při jízdě na plyn zrychloval testovaný vůz z klidu na 100 kilometrů v hodině za 17,4 vteřiny, zatímco při jízdě na benzin to zvládl za 16,7 vteřiny. Také spotřeba paliva mluvila ve prospěch benzinu, ale rozdíl nebyl velký: na dálnici spotřebovala Octavia 1.6 v průměru sedm litrů benzinu a po přepnutí na plyn vzrostla její žízeň o půllitr. Úprava k možnosti plynového pohonu nic nemění na postavení Škody Octavia mezi ostatními vozy nižší střední třídy. V kufru nemá konkurenci a prostor na předních sedadlech patří k nadprůměru. Na zadních sedadlech je však octavia stále podprůměrným autem, v němž si dospělí při dlouhých cestách příliš komfortu kvůli malému prostoru pro kolena neužijí. Jízdní vlastnosti octavie patří také k lepším ve své třídě, komfort podvozku zaručuje i na horších tuzemských silnicích příjemné svezení. Martin Kovář, který v testech MF DNES hodnotí vozy pohledem tělesně postiženého řidiče, ocenil dvě nádrže na palubě. "I když čerpací stanice nabízejí, že stačí párkrát zatroubit a obsluha k autu přijde a benzin doplní, především v Praze takové služby často nefungují. U octavie je pro handicapované lidi výhodou také velký objem kufru," konstatuje Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 6
Převodovka 8
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 5
Využití kufru 8
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 9
Brzdy 8
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES

Palivo

LPG

Benzin

Zrychlení 0-100 km/h (s)

17,4

16,7

Zrychlení 0-400 m (s)

20,4

20,2

Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

14,4

13,5

Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

33,3

31,5

Pramen: ÚSMD

Další vozy k přestavbě na LPG
Model Rok výroby
Škoda Octavia 1.6 (74 kW) od 97
Citroën Xantia 1.8 od 97
Škoda Octavia 1.8 20V od 97
Citroën XM 2.0 od 94
Škoda Felicia 1.6 95-97
Citroën Berlingo 1.8 od 96
Renault Mégane 1. 6 od 96
Seat Cordoba 1.6 od 98
Renault Laguna 1.8 od 98
Seat Toledo 1.6 od 98
Mazda 626 1.8 97-00
Suzuki Baleno 1.6 od 97
Peugeot 206 1.4 od 98
Toyota Corolla 1.6 od 97
Peugeot 306 1.6 od 98
Toyota Avensis 1.6 od 98
Peugeot 406 1.8 od 94
VW Golf 1.6 od 97
Ford Fiesta 1.3 97-99
VW Passat 1.6 od 97
Citroën Xsara 1.4 od 98
VW Sharan 2.0 od 96

Poznámka: uvedené vozy je možné vybavit shodnou technikou za stejnou cenu, jako měla testovaná octavia, výběr není kompletní
Pramen: MF DNES

Daný vůz byl hodnocen stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový) v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru * Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES * Design testovaného vozu hodnotí Jan Prokop, majitel designérské firmy * Prognózu odhadce střídavě sestavují Peter Kolník a Tomáš Majer ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax, sledující ceny aut po celé Evropě * Jak je testovaný vůz vhodný pro tělesně postižené, hodnotí Martin Kovář (vozíčkář) * Za půjčení testovaných aut a motocyklů redakce platí, stejně jako hradí provozní náklady s tím spojené, včetně měření v nezávislém Ústavu pro silniční a městskou dopravu (ÚSMD) * Redakce platí i cesty na předváděcí akce prodejců automobilů * Všechny doplňky pro motoristy, které redaktoři testují, jsou hrazeny z redakčního rozpočtu.

Prognóza odhadce
Zařízení pro pohon na propan-butan rozhodně patří k výbavě, která má pozitivní vliv na cenu většiny ojetin. Dokonce se amortizuje pomaleji než auto samo a cenu ovlivňuje tím víc, čím je vůz - bez rozdílu typu a značky - starší. V případě škody na tom budou nejlépe plynové octavie společně s feliciemi, u kterých lze předpokládat po pětiletém provozu nejen větší zájem na trhu ojetin, ale také cenu o pět až sedm procent vyšší ve srovnání s klasickými provedeními na benzinový pohon. Zato u mladších fabií a dalších automobilů západní provenience nemusí být podle mého názoru alternativní pohon výhodou.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Plyn se hůř tankuje a nesmí do garáží
Kromě toho, že plynová nádrž ubere místo v kufru, čelí majitelé plynových aut ještě dvěma komplikacím: nemohou do patrových garáží a tankování paliva není samoobslužné. "Obojí stanoví legislativa. Ta zakazuje vjezd do garáží, kde není zařízení, které by odhalilo unikající plyn. A u čerpadel musí kvůli bezpečnosti tankovat někdo z obsluhy," říká Tomáš Hanzl, šéf LPG klubu, který sídlí v Brandýse nad Orlicí a sdružuje majitele vozů s pohonem na propan-butan z různých míst republiky. Během redakčního testu Škody Octavia 1.6 LPG se rovněž ukázalo, že řidič auta na propan-butan vždy nenatankuje ani u pumpy, která plyn nabízí vedle benzinu a má nepřetržitý provoz. Prodej plynu totiž u některých čerpadel končí s nástupem noční směny: najednou chybí člověk, který by mohl opustit pokladnu a plynový vůz obsloužit.
(buč)

 

Na bezmála 400 tisíc korun přijde Octavia 1.6 (55 kW) včetně přestavby na LPG

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.