Škoda Octavia 4x4 - do hor a do špatného počasí

- První sériově vyráběná »čtyřkolka« s okřídleným šípem ve znaku působí navenek nenápadně. Kromě malého štítku na pátých dveřích s nápisem 4x4 a stejně označené řadicí páky uvnitř je Octavia 4x4 oproti »dvoukolkám« jiná jen většími mezerami mezi běhouny pneumatik a hranami blatníků. Mezi silnicí a podlahou Octavie přibylo třiadvacet centimetrů, které jsou vhod třeba na polní cestě.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Octavia 
můžete koupit na www.automodul.cz

Za normálních podmínek, když se Octavia 4x4 pohybuje po suché a rovné cestě, funguje jen pohon předních kol. Jakmile se jedno z předních kol protočí, připojí se během zlomku vteřiny pohon zadní nápravy. Čím větší problémy s přilnavostí k povrchu přední náprava má, tím větší je točivý moment přenesený na zadní nápravu. Maximální rozdělení síly mezi nápravy je vyjádřeno poměrem 50:50. Srdcem přenášení točivého momentu je mezinápravová Haldex - spojka, která nese jméno svého švédského výrobce. Toto technické řešení už užívají i některé další vozy německého koncernu Volkswagen a v případě Škody je lze přičíst k tomu dalším u dobrému, co Octavia od německého patrona převzala. Rychlé připojení pohonu zadních kol pomůže hned v několika situacích. Auto drží lépe stopu v zatáčkách nebo při prudkém vyhýbacím manévru. Na mokré silnici, na blátivé polní cestě nebo na sněhu auto jede tam, kam potřebuje řidič. Přednosti se projeví i při rozjezdu na špatném povrchu. Octavii s automaticky připojitelným pohonem zadních kol vyrábí automobilka Škoda jen v provedení kombi. Kromě velkého prostoru na předních sedadlech má čtyřkolka i velký kufr, který však zmenšily úpravy na zadní nápravě. Podlaha prostoru pro zavazadla se posunula smě rem vzhůru a ubylo sto litrů pro náklad. I přesto patří v tomto kritériu Octavia ke špičce své třídy. Jediným prostorovým nedostatkem tak zůstává malý prostor na zadních sedadlech. Zkušebna ÚSMD naměřila Octavii Combi několik milimetrů prostoru pro kolena zadních cestujících navíc, opět však konstatovala, že vybrání sedadel není moc praktické. Nezasahuje totiž až do spodní části předních sedadel a kolena tak v praxi prostor navíc nevyužijí z jednoho důvodu. Holeně je do vybrání nepustí. Testovaný vůz poháněl přeplňovaný vznětový motor 1,9 s výkonem devadesát koní (66 kW). Jelikož Haldex - spojka připojuje zadní nápravu na rozdíl od stálých pohonů čtyř kol, jen když je to opravdu zapotřebí, zůstává spotřeba nafty nízká. Během testovacích jízd se při ekonomické jízdě přibližovala hranici čtyř litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici nepřekročila šest a ve městě i při nejhorších dopravních podmínkách devět litrů nafty na sto kilometrů. Mladoboleslavská automobilka očekává velký zájem o Octavii 4x4 v alpských zemích. Ve své třídě nemá čtyřkolová Škoda konkurenci, v tuzemsku je příplatek za pohon všech kol u naftové verze rovných třiašedesát tisíc korun. V nejbližší době se objeví i Octavia 4x4 s dvoulitrovým benzinovým motorem, která bude stát pět set padesát tisíc korun.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  16,2
Zrychlení 0-400 m (s)  20,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  11,9
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  27,1
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,0
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
V novém provedení 4x4 se Octavia liší pouze vyšším »lehkonohým« sezením na kolech. Volba jejich designu se mi nezdá šťastná. Rovné a tvrdé »loukotě« vůbec neladí s oblým designem karoserie. Málokteré kombi má tak nepřeromantizovanou a přitom přitažlivou plnoštíhlou figuru. Zdravé napnuté obliny v bočním pohledu stejně jako zadní čelo s přirozeně vyrostlými světly jsou mistrovským umělecko-designérským dílem. Přesné zpracování a lícování podle německých zvyklostí je úctyhodné. Předopohled je výrazný již vžitou škodováckou maskou, která je bezesporu dominantním charakteristickým stylovým prvkem. Přílišná vážnost »pohledu očí« Octavie stejně jako bezbarvost či šedost interiéru a k tomu ještě černé kožené čalounění působí smutně až depresivně.
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce 
Na rozdíl od západoevropských zemí se v Čechách vozům s pohonem čtyř kol nedostává přílišné obliby a ani Octavia Combi 4x4 to nebude mít lehké. Na druhou stranu v tomto segmentu vozidel byla na trhu mezera a Škoda ji výborně zaplnila. Vybavena účinnou mezinápravovou spojkou Haldex, poměrně bohatou výbavou a dobrým poměrem mezi užitnou hodnotou a cenou si své zákazníky jistě najde. Především pro obyvatele horských oblastí, záchranné služby, specializované firmy a v neposlední řadě pro všechny příznivce automobilů s vysokou mírou aktivní bezpečnosti by mohla být rozumnou volbou. Škoda si na trhu ojetých vozidel udržuje stabilní ceny. u vozu Octavia Combi 4x4 se ale dá předpokládat, že po pětiletém provozu bude její ztráta hodnoty nepatrně vyšší ve srovnání s klasickou Octavií. Cena ojeté »čtyřkolky« by se měla pohybovat v rozmezí 250 000 - 270 000 Kč.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Větší mezery mezi koly a blatníky symbolizují Octavii Combi 4x4.