Škoda Octavia automat - zatím bez velkého zájmu

- To, že mladoboleslavská automobilka zařadila do nabídky Octavii se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, je nepochybně dobrý počin - v nabídce konkurence je totiž vozů s automatikou málo. Ačkoliv je tato pohodlná alternativa na tuzemské poměry nezvyklá, najdou se řidiči, kteří ji jistě ocení. Pohodlí je však vykoupeno částečnou ztrátou v dynamice a vyšší cenou vozu. Automatická Octavia s motorem 1,6 je o pětašedesát tisíc dražší než srovnatelný vůz s manuálním řazením a k benzinovému čerpadlu je také potřeba zajíždět častěji.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Škoda Octavia
na inzertním serveru www.automodul.cz

Podle údajů výrobce spořádá Octavia v průměru o litr benzinu na sto kilometrů více než klasické manuální provedení. V praxi to vypadá tak, že spotřebu stlačit pod sedm litrů vyžaduje hodně jemné zacházení s plynovým pedálem. Při testovacích jízdách si Octavia s automatem na mimoměstských cestách spíše říkala o sedm až osm litrů, na dálnici brala deset a ve městě jedenáct až třináct litrů na sto kilometrů.
I přes použití automatické převodovky je stokoňová Octavia solidně pružná, řazení rychlostních stupňů je naprosto plynulé. Jak k ní přistupuje tuzemský zákazník? "Opatrně. Začali jsme ji nabízet vloni v létě a dosud jsme jich prodali okolo dvou set, což je jen zlomek ostatních prodejů," říká Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škoda Auto. Kromě šestnáctistovky je v ceníku i automatická Octavia 1,8. Osmnáctistovka není spořivá už v kombinaci s manuální převodovkou, s automatem je ještě žíznivější.
Na Octavii v provedení 1999 jsou i další vylepšení. Asi nejmarkantnějším je přístrojová deska. Nejluxusnější provedení SLX má palubku zcela novou, která je hodně podobná koncernovým sestrám. Přístrojová deska testované verze GLX se změnila na první pohled nepatrně. Tvar zůstal, změnilo se jen zabarvení plastů, kde černá vystřídala šedou. Z dříve lacině působícího interiéru je rázem zajímavá a od ostatní konkurence tvarováním odlišná přední část kabiny. Změnilo se i přední opěradla, což přineslo pár centimetrů pro kolena cestujících vzadu. Stovky najetých kilometrů však potvrdily, že dospělí pasažéři se i přes úpravy musí i nadále hodně uskromnit.
Octavií v minulém roce postavila továrna více než sto tisíc a noví zákazníci mohou být spokojeni v několika ohledech. Auto je solidně zpracované, má výborné jízdní vlastnosti, dosud nepřekonaný kufr, dobrou nabídku motorů a širokou standardní výbavu. Horší je to s cenou. Řadu konkurentů z nižší střední třídy je možné pořídit si se slabším motorem 1,4, co jim umožňuje atakovat hranici tří set tisíc korun. Ani se silnějšími motory není Octavia levnou volbou.

Prognóza odhadce
Automobilový trh v předrevolučním Československu se vyznačoval téměř stoprocentním podílem vozidel s manuální převodovkou. Z této doby stále přetrvává nedůvěra českých motoristů k automatickým převodovkám. O Škodu Octavii s automatem se objeví zájemci spíše v zahraničí než na domácím trhu a její podíl na celkovém počtu vyrobených kusů nedosáhne výraznějších hodnot.
Lze předpokládat, že po dvou letech se ceny ojetých vozidel s manuální převodovkou a s "automatem", i přes výrazný rozdíl v ceně nového vozidla (přibližně 70 000 Kč) vyrovnají. V dalších letech bude pokles ceny u ojeté Škody s automatickou převodovkou ještě výraznější. Po pěti letech provozu se bude cena běžně opotřebeného vozidla pohybovat těsně pod hranicí 200 000 Kč.
VÍTĚZSLAV ČERNÍK, autor je spolupracovník redakce

Očima designéra
Solidní oblé tvarování je tvůrčí filozofií exteriéru: sympaticky agresivní, ale nenásilně rostlý klínový tvar. Vysoká záď neuráží, není křečovitě přestylizovaná, působí samozřejmě. Její náhlé ukončení je živé, oble sférické, včetně líbivých zadních světel.
Vpředu dominuje markantní, poněkud neušlechtilá vážnost masky s firemním logem a se slušným, nevyzývavým výrazem "očí". Pudingově zvlněné víko motorového prostoru esteticky neladí s oblou vypjatostí ostatních tvarů.
Ještě k zadnímu převisu. Pouhým zvětšením rozvoru, což by zadní cestující přivítali vděčně, by sexy-figura vozu ztratila svůj kompaktní přitažlivý svéráz dobře vyspělé Evropanky s notnou dávkou šarmu a elegance.
PAVEL HUŠEK, autor je spolupracovník redakce

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 8
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 8
Spotřeba v testu 5

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 5
Využití zavazadlového prostoru 2) 9
Výhled z vozu 3) 6
Vybavení interiéru 9

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 8

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavil Vítězslav Černík, pracovník společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz

Model

Škoda Octavia 1,6 GLX Aut.

Výkon motoru (kW/k)

74/100

Točivý moment (Nm)

145

Spotřeba (l/100 km) *

12,1/6,7/8,7

Zrychlení 0-100 km/h (s)

13,8

Max. rychlost (km/h)

182

Objem zavazadlového prostoru (l)

528/1328
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/9800

ABS

ano

El. stahování předních oken

12 600

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

37 500

Cena (Kč)

470 900

Na kabátě Octávie se pro rok 1999 nezměnilo nic.