Škoda Octavia G-Tec

Škoda Octavia G-Tec | foto: Škoda

Škoda pro spořivé. Octavia na plyn má dojezd 1 300 km

  • 110
Škoda Auto představí začátkem března v Ženevě novou Octavii G-Tec s pohonem na stlačený zemní plyn, CNG. "Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi, na trh by měla přijít zhruba v červnu," říká Zbyněk Staškraba z oddělení komunikace značky. Po Škodě Citigo je to druhý model s pohonem na zemní plyn, který automobilka vyrábí.

"V případě octavie očekáváme prodeje výrazně vyšší, protože je to náš nejprodávanější model a hlavně se výrazně podílí na takzvaných fleetových prodejích, což jsou prodeje pro firemní zákazníky. To samozřejmě v případě citiga není tak výrazné, protože to vychází z charakteru vozu," řekl Staškraba.

Premiéry Škody v Ženevě

Na březnovém autosalonu v Ženevě Škoda Auto představí také novou Octavii Scout s pohonem všech kol a koncept čtyřdveřového kupé Vision C, který naznačí podobu nového superbu.

Pohon na zemní plyn bude k dispozici pro octavii i octavii combi. Pohonná jednotka umožňuje provoz na zemní plyn i benzin. Při provozu jen na zemní plyn ujede vůz 410 kilometrů na jedno natankování. Na benzin činí dojezd 920 kilometrů. "Octavia G-TEC tak na jedno natankování obou nádrží ujede celkem až 1 330 kilometrů," uvádí Škoda.

Nová Škoda Octavia G-Tec je vybavena přeplňovaným zážehovým přeplňovaným motorem 1,4 TSI o výkonu 81 kilowatů. "Paket G-TEC zahrnuje technické prvky, jako je systém start-stop a rekuperace brzdné energie," uvedla automobilka.

Spotřeba plynu roste

Spotřeba stlačeného zemního plynu pro automobily se v loňském roce v Česku zvýšila meziročně o 44 procent na zhruba 22 milionů metrů krychlových. Za posledních pět let se ztrojnásobila. Nejčastějším důvodem pořízení CNG vozidel je podle Českého plynárenského svazu (ČPS) velké snížení nákladů na provoz.

Cena CNG je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě. Podle ČPS se firemní CNG vozové parky rozšíří právě ve chvíli, kdy Škoda Auto uvede na trh novou octavii s pohonem na CNG. Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším autem v ČR a ve většině případů slouží právě ve firemních flotilách jako služební vozidla.

Celosvětová poptávka po stlačeném zemním plynu (CNG) a zkapalněném zemním plynu (LNG) vzrostla mezi roky 2008 až 2013 o 220 procent na 30,1 miliardy metrů krychlových. Na světě již jezdí 20 milionů CNG vozidel, v roce 2009 to bylo zhruba deset milionů vozidel, uvádí výkonný ředitel Evropské asociace pro zemní plyn a biometan v dopravě (NGVA Europe) Lennart Pilskog.

Evropská plynárenská asociace Eurogas předpokládá, že spotřeba CNG v Evropě se může do roku 2035 zvýšit až sedminásobně. Podle německé energetické agentury DENA vzrostla poptávka po CNG již loni v první polovině roku meziročně o 60 procent.

V ČR na stlačený zemní plyn jezdí více než 6 700 vozů, největší vozové parky společností v Česku mají 500 až 700 CNG vozidel. CNG se stále víc využívá v organizacích a firmách. 

Problémem CNG je však nedostatečně rozšířená síť veřejných plnicích stanic. V České republice je v provozu 52 veřejných plnicích stanic na CNG, v březnu zahájí provoz nejméně dvě další. Do konce letošního roku by mohlo být v ČR v provozu až 90 plnicích stanic.

,