Škoda Octavia I: dobrá volba

  16:51
Škoda Octavia je na našich silnicích k vidění na každém rohu. První generace tohoto vozu sjelo z výrobních pásů hodně přes milion kusů. Prodejní úspěchy zaznamenávaly tyto vozy nejen doma, ale i v zahraničí. Co se na první "oktávce" povedlo a co ne? Jaké jsou zkušenosti majitele po sto tisících kilometrech?

Octavia je v nižší střední třídě, do které patří, nadprůměrná jak velikostí tak vnitřním prostorem.

To platí u obou karosářských variant hlavně o zavazadlovém prostoru, na zadních sedadlech je to horší.

Pokud má řidič nebo spolujezdec své sedadlo posunuté hodně dozadu nebo až na doraz, pro nohy zadních cestujících už příliš prostoru nezbývá.

Chválu si octavie vysloužila za robustnost a celkovou kvalitu zpracování vozu. Protože ale téměř nic na světě není úplně dokonalé, našlo se i několik vysloveně neúspěšných věcí. Co se tedy na první generaci octavií stává nejčastějším terčem kritiky?

Čtěte také

Ojetá Škoda Octavia: slušný výběr za vyšší cenu

Nízký předek
Přední nárazník a podmotorová část jsou u octavie poměrně nízko nad zemí. To je nepraktické při parkování předními koly na chodníku, kterému se ve městě prostě nemůžete vyhnout. I na obrubnících, které nejsou příliš vysoké, se při sjíždění často stane, že spodek nárazníku zavadí o chodník. 

Na ulicích je tak možné vidět octavie, které drhnou o vozovku ulomeným spodním plastovým krytem motoru, často mají "městská" auta odřenou i spodní část nárazníku. Hůře jsou na tom v tomto ohledu novější "faceliftované" octavie, které mají nárazník ještě blíž u silnice než dřívější modely.

Zamčená jako nezamčená
Každý, kdo parkuje auto venku na ulici, musí počítat s tím, že se do jeho vozu přijde podívat lupič. Octavie se ale kvůli málo odolným zámkům u dveří stávají terčem zlodějíčků častěji, než by bylo zdrávo. Zřejmě nejlepším řešením je nechat zámky zaslepit.

První Škoda Octavia v třicetitisícovém testu

První vyrobená Škoda Octavia 1,8 SLX najela třicet tisíc kilometrů...

Snadné "průchodnosti" zámků u dveří octavie si jsou vědomi i v Mladé Boleslavi a rozhodli se vylepšit si v tomto směru renomé. "Ten základní problém byl částěčně vyřešen před dvěma lety, takže u octavií vyráběných od té doby by šroubovák neměl stačit," řekl v rozhovoru se čtenáři iDNES Vratislav Kulhánek, dlouholetý šéf Škody Auto a nyní předseda dozorčí rady firmy. - více zde

Zlodějů se týká i další častý problém majitelů octavií, který ale nesouvisí s hodnocením kvalit auta. Pobertové se zaměřují na plastové kryty kol, antény a skla vnějších zpětných zrcátek. Pokud se okradený sám nechce dát na dráhu zločinu, musí na vrakoviště, kde si může koupit zpět například i ty své poklice, nebo zvolit několikanásobně dražší díl ze značkové prodejny s rizikem, že druhý den ráno bude zase bez něj.

Škoda Octavia RS v testu

Rodinný Sporťák

Stěrače nestírají, okénka nezavírají
Majitelé octavií s rokem výroby do roku 2001 mají často problémy s poruchami elektrického stahování okének a pohybovým mechanismem stěračů. Chod stěračů se najednou zpomalí až se zaseknou úplně. V servisu pak majitel slyší o špatném uložení části ústrojí, které stěrači pohybuje.

Ve stahovacím mechanismu okenék "v elektrice" zase poměrně často jednoduše odejdou některé plastové části. Může se to stát při silnějším zabouchnutí dveří s otevřeným okénkem, nebo prostě únavou materiálu. Sklo zůstane v nejnižší poloze. Nouzovým řešením je rozebrání vnitřku dveří a manuální vrácení okénka do zavřené polohy. Tato závada, ale i problémy se stěrači, však častěji přivádí octavie do servisů, kde majitelé za opravu nechávají nemalé peníze.

Chválou ověnčené turbodiesely
Když mají majitelé octavií na svém autě něco pochválit, velebí kromě už zmíněného objemného kufru i přeplňované naftové motory.

Pod kapotami octavií tepe několik verzí koncernových "tédéíček" o objemu 1,9 litru. Nejprodávanější z těchto motorů (1,9 TDI - 66 kW) měly ale problémy se snímačem váhy nasávaného vzduchu. Jinak jsou tyto pohonné jednotky spolehlivé, dopřávají řidičům pohodlné svezení a mají příznivou spotřebu. Plni spokojenosti jsou se svými octaviemi také majitelé verze 4x4.

Motor   

výkon kW / koní při ot-1

kroutící moment (Nm) při ot-1

zážehové motory

1,4 MPI  

44 / 60 při 4700

120 při 2500

1,4 MPI  

55 / 75 při 5000  

126 při 3300

1,6i   

55 / 75 při 4600  

135 při 3200

1,6 MPI  

74 / 101 při 4600 

145 při 3800

1,6 MPI  

75 / 102 při 5600  

148 při 3800

1,8i   

92 / 125 při 6000  

170 při 4200

1,8 T    

110 / 150 při 5700  

210 při 1750 - 4600

1,8 T    

132 / 180 při 5500  

235  při 1950 - 5000

2,0 MPI 

 85 / 115 při 5400  

170 při 2400

vznětové motory

1,9 SDI  

50 / 68 při 4200

133 při 2200-2600

1,9 TDI  

66 / 90  při 4000  

210 při 1900

1,9 TDI PD  

74 / 100 při 4000  

250 při 1900

1,9 TDI  

81 / 110 při 4150  

235 při 1900

1,9 TDI  

96 / 130 při 4000  

310 při 1900

Dnes už na silnicích potkáváme druhou generaci Škody Octavia. Jaká je? Čtěte test

Škoda Octavia II: evoluce nebo revoluce? 

Miliontý vůz Škoda Octavia sjel z pásu mladoboleslavské automobilky po necelých osmi letech od zahájení výroby. (17. února 2004)

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...