Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Octavia II Combi: lepší, než si umíme přiznat

  17:46aktualizováno  17:46
hodnocení iDNES 4,5/5 Škoda Octavia vždy oslovovala zákazníky tvrzením, že nabízí "kus auta navíc". U první generace to platilo především o jejím kufru. V případě nové octavie nutno přiznat, že nabízí o "kus více" než konkurence, a to ve všech ohledech. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

První generaci publikum ještě podvědomě vnímalo jako vymodlené dítě, které je i přes některé neduhy potřeba opečovávat, nad něčím přimhouřit oči a ledacos odpustit.

Český řidič nového tisíciletí je ale už možná v některých ohledech náročnější a kritičtější než jeho mnozí "západní" kolegové a už žádnému autu neodpustí téměř nic.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých automobilů Škoda Octavia www.automodul.cz

Nové octavii ale vlastně nic odpouštět nemusí, je to po všech stránkách dobré auto, které patří k tomu nejlepšímu ve své kategorii.

Právě nová octavie by mohla jednou provždy ukončit žabomyší spory o zařazení octavie do automobilových tříd.  

 hodnocení 

PLUSY
- prostorný interiér
- objemný kufr
- sebevědomé jídní vlastnosti
- množství odkládacích schránek
- nabídka vnitřního prostoru 

MINUSY
- malá zpětná zrcátka
- vysoká nákladová hrana kufru
- nízká spodní hrana předního nárazníku
- menší kultivovanost motoru 2,0 TDI

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Akademické rozumování nad zařazením nové octavie "někam" po osobním kontaktu s nejnovější škodovkou skončí.

Nová octavia svou nabídkou vnitřního prostoru a sebevědomých jízdních vlastností už ve střední třídě jednou nohou je, ať se to komukoliv líbí nebo ne.

Všichni čtyři cestující najdou uvnitř místo, o kterém se některým autům, řazeným výše, může jenom zdát. A kdo sáhne po kombíku, už příliš věcí, které by do jeho 580 litrů nesložil, nenajde.

Bude-li pak k cestování pobrukovat vznětový dvoulitr, je z auta hodně rychlý a pohodlný, ale bohužel také drahý kombík, schopný uspokojit veškeré potřeby valné části řidičstva.

Mohutné přídi sluší kombíková záď možná ještě více než splývavá liftbacková. Výrazu auta hodně pomáhá skloněné zadní okno. Octavia je pak nejen urostlá, ale i dynamická a možná i vyváženější. Mohutný "čumák" snad působí těžkopádněji než u předchůdkyně, autu ale dodává na důstojnosti.

V-kapota s blatníky přetaženými nad světla je sice efektní, mechanici ale budou mít trochu jiný názor. Řidiči, kteří jsou zvyklí vědět, co se děje za autem, pak budou mít také jiné představy o velikosti  zpětných zrcátek. Jejich řezané tvary sice vypadají krásně a dynamicky, mohly by ale být větší.

Komentář majitele Škody Octavia předchozí generace:

Interiér udělal krok vpřed, pro uživatele je příjemnější než u předchozí generace. U testovaného vozu se mi zdá nepraktická berevná kombinace interiéru. Světlá kůže je, zvlášť u vozu, který může být využíván i k "práci", vystavena přílišnému riziku ušpinění. Lepší než dříve se zdají být i sedadla.

Zřejmě daní za design exteriéru jsou vnější zpětná zrcátka. Ta se řidičům, kteří přesedlali ze starší octavie, zdají malá.

Stejně jako dřívější verze má i nová octavia přední nárazník spuštěný hodně nízko. Designově to jistě dotváří celkový vzhled auta, při parkování na obrubníku je to ale velmi nepraktické. Tato skutečnost pak vede k poškození spodní části nárazníku.

INTERIER A KUFR

Řidiči, kteří v nabídce modelů mladoboleslavské automobilky sáhli výše a pořídili si superb, si po svezení v nové octavii pravděpodobně spílají. Za méně peněz nabídne nová octavie stejně muziky minimálně co do komfortu cestování. Vyčítaný nedostatek prostoru na zadních sedadlech u předchozí generace vývojáři škodovky napravili víc než na výbornou a k 580 litrům objemu kufru snad ani není co dodat.

Vnitřek auta působí na cestující stejně jako vnějšek: robustně a elegantně. Vše je při ruce a jak jsme ve škodovce zvyklí. Potěší hodně odkládacích prostorů, které jsou uzavíratelné, při dovádění s autem tak nebudete muset věci v nich původně uložené hledat po autě.

Jediná výtka putuje na adresu vysoké nákladové hrany, kterou bude muset náklad při nastupování do kufru překračovat. Širokánskými dveřmi se do kufru dostanou předměty nejroztodivnějších tvarů, malé věci pověsíte na háčky, dáte pod síť (ok na její uchycení je v kufru habaděj) nebo je schováte do schránek v mohutných bocích. Kufr, při sklopených zadních sedačkách, spolkne 1620 decimetrů krychlových nákladu.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

"Stará" octavie je vlastně světovým unikátem, je to snad jediné auto na světě s koncepcí "vše vpředu" (motor i hnaná náprava), které se chová téměř přetáčivě. Někteří o ní říkají, že "nemá zadní nápravu".

Druhá generace je docela jiná, je dospělejší a zadní nápravu má víceprvkovou, tu kterou najdeme i ve VW Golf. Po svezení ve valné většině aut, která golf-platformu využívají, lze říci, že subjektivně sedí octavii podvozek nejlépe. Dlouhá záď a celkově mohutnější stavba auta podvozek uklidnily, a ten si tak nechá líbit opravdu hodně moc.

Namísto "jankovité rozevlátosti" předchůdkyně je "dvojka" dokonale čitelná a předvídatelná. O tom, že máte za zády hmotu kombíku a 15 kilogramů navíc, vůbec nevíte, rozdíl v jízdních vlastnostech mezi liftbackem a kombi je absolutně nepostřehnutelný. Auto je velmi klidné i za vysokých rychlostí.

Tuzemské auto musí oplývat také dostatečnou dávkou terénních vlastností, cesty/necesty našich zeměpisných šířek překonává octavia s absolutním klidem, žádná mořská nemoc z houpání, nebo stisknuté zuby kvůli přílišné tvrdosti, ale dokonalý kompromis.

Dvoulitrový diesel umí s octavií pořádně zamávat všemi 140 koňmi výkonu (103 kW), možná se projevuje (především v nižších otáčkách) o něco hlučněji a nekultivovaněji, než se na vychovaný diesel sluší, má ale velmi příjemný průběh točivého momentu bez "kopanců" spínajícího se turbodmychadla.

S plynovým pedálem se doporučuje zacházet velmi opatrně, když řidiči zatáčkách náhle ztěžkne noha, přední kola se neotálejí pořádně zahrabat všemi 320 newtonmetry ani na třetí převodový stupeň (převodovka spřažená s motorem 2,0 TDI jich má standardně šest). Spojka vyžaduje na diesel nezvykle pozornou péči, o rozjíždění na dvojku v méně jistých situacích si necháme raději vyprávět a budeme-li chtít dosáhnout maximálky (ale nemá se to, octavia umí frčet až 208 km/h), necháme zařazenou pětku.

Po dieselovsku mu klasicky schází zřetelný výkonový vrchol, ale kombíku sedne jak poklice na hrnec. Vzhledem k astronomické ceně, na kterou si koncern VW dieselový dvoulitr cení, ale zákazníci raději sáhnou po levnější a osvědčené jednotce s motorem o decilitr menším a o šedesát tisíc levnějším.

V průběhu testu jezdila Škoda octavia 2,0 TDI za 7,2 litru nafty. S lehkou nohou a výletní náladou řidiče se spokojila s asi 5,5 litry, při razantní jízdě ubývalo z nádrže každých 100 kilometrů 8 litrů nafty. Dlouhodobý průměr normálního řidiče se bude pohybovat někde kolem šesti litrů nafty na 100 kilometrů.

Škoda už není Popelkou a octavia už vůbce ne, strategii "cenovou" nahradila strategie "kvalitativní". Škoda Octavia druhé generace se tak pohybuje ve stejných cenových vodách jako konkurence. Nejlevnejší liftback s testovaným motorem 2,0 TDI vyjde na 609 900 korun. Za kus octavie navíc připlatí zájemce oproti liftbacku čtyřicet tisíc. Nejlevnější Octavia Combi vybavená motorem 1,6/75 kW vyjde na 499 900 korun.

Škoda Octavia II Combi 2,0 TDI Elegance

Volvo V50  2,0D
 

Peugeot 307 SW Pack 2,0 HDI
objem motoru (cm3) 1968 1998 1997
výkon (kW/k) 103/140 100/136 100/136
max.toč.
moment (Nm)
320 320 320
počet válců 4 4 4
typ motoru vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný
max. rychlost (km/h) 208 210 197
zrychlení 0-100 km/h (s) 9,6 9,6 10,8
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 6,9/4,7/
5,5
neuvádí se/
5,7

7,3/
4,7/
5,6

objem kufru skl./neskl. zadní sedadla(l) 580/1620 417/717 676/2082
rozměry d/š/v (mm) 4572/
1769/
1468
4514/
1770/
1452
4419/
1757/
1544
rozvor (mm) 2578 2640 2708
objem nádrže (l) 55 55 60
pneumatiky

195/65 R15

205/55 R16

205/55 R16

airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/9900 ano/ano ano/ano
ABS/ESP ano/12900 ano/ano

ano/ano

kola z lehkých slitin/mlhovky ano/ano ne/ne

ano/ano

klimatizace/tempomat dvouzónová/ano manuální/ne automatická/
11000
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč 689 900 811 000 740 000

CENA

Octavia II: evoluce nebo revoluce?

Nová octavie je na světě, designérský exces se nekoná a to je pro automobilový svět tak trochu (Š)škoda  ...více V TESTU
MOTOR A SPOTŘEBA

VNĚJŠÍ VZHLED

Mohutné přídi sluší kombíková zád možná ještě více než splývavá liftbacková.

Výrazu auta hodně pomáhá skloněné zadní okno.

V-kapota s blatníky přetaženými nad světla je sice efektní, mechanici ale budou mít trochu jiný názor.

Octavia je nejen urostlá, ale i dynamická a jako kombík možná i vyváženější.

Širokánskými dveřmi se do kufru dostanou věci nejroztodivnějších tvarů, malé věci pověsíte na háčky, dáte pod síť, nebo je schováte do schránek v mohutných bocích.

Škoda už není Popelkou a octavia už vůbce ne, strategii "cenovou" nahradila strategie "kvalitativní".

Dvoulitrový diesel umí s octavií pořádně zamávat všemi 140 koňmi výkonu (103 kW), možná se projevuje (především v nižších otáčkách) o něco hlučněji a nekultivovaněji, než se na vychovaný diesel sluší, má ale velmi příjemný průběh točivého momentu bez "kopanců" spínajícího se turbodmychadla.

Vyčítaný nedostatek prostoru na zadních sedadlech u předchozí generace vývojáři škodovky napravili víc než na výbornou a k 580 litrům objemu kufru snad ani není co dodat.

Kufr, při sklopených zadních sedačkách, spolkne 1620 decimetrů krychlových nákladu.

Dvoulitrový diesel umí s octavií pořádně zamávat všemi 140 koňmi výkonu (103 kW).

Uvnitř auta potěší hodně odkládacích prostorů, které jsou uzavíratelné. Při dovádění s autem tak nebudete muset věci v nich původně uložené hledat po autě.

Vnitřek auta působí na cestující stejně jako vnějšek: robustně a elegantně. Vše je při ruce a tak jsme ve škodovce zvyklí.





Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.