Nová octavia exceluje v crash testech. I díky vystřelovací kapotě

Od nové Škody Octavia se ani jiný než skvělý výsledek v crash testech nečekal. Podmínky pro zisk pěti hvězd však plní s nebývalým přehledem. Spolu s ní mají plné hodnocení i Renault Zoe a Toyoty Auris a RAV4.

Organizace Euro NCAP uveřejnila nejnovější výsledky nárazových testů. Hlavní hvězdou v nich je nová Škoda Octavia, a to nejen proto, že našince zajímá nejvíce. Octavia totiž získala maximální hodnocení s velkým přehledem a například v oblasti ochrany chodců patří k vůbec nejlepším dosud testovaným autům.

Chvályhodná aktivní kapota

V hodnocení střetů s chodci získala octavia třetí generace 82 % z maximálního počtu bodů. Nahlédnutí do celkových statistik Euro NCAP prozradí, že je to po Volvu V40 (88 %) druhý nejlepší výsledek všech dob. Zatímco V40 k výsledku pomáhá speciální airbag pro chodce, octavia si vystačí s jednodušším řešením, aktivní kapotou. Tu mimochodem nechtěně otestoval už prototyp nabroušené verze RS před zraky našeho čtenáře.

Crash testy Euro NCAP, březen 2013

Škoda Octavia
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 93 %
ochrana dětí: 86 %
ochrana chodců: 82 %
bezpečnostní prvky: 66 %

Toyota Auris
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 92 %
ochrana dětí: 84 %
ochrana chodců: 68 %
bezpečnostní prvky: 66 %

Toyota RAV4
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 89 %
ochrana dětí: 82 %
ochrana chodců: 66 %
bezpečnostní prvky: 66 %

Renault Zoe
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 89 %
ochrana dětí: 80 %
ochrana chodců: 66 %
bezpečnostní prvky: 85 %

S aktivní kapotou se bude octavia prodávat ve všech zemích EU. V Euro NCAP však otestovali i verzi bez tohoto bezpečnostního prvku a i v tomto případě by stále auto získalo maximální počet hvězdiček, skóre by totiž v této oblasti překročilo povinných 60 % bodů. Může za to především stále solidní konstrukce kapoty a k nohám šetrný přední nárazník. Naopak problematickým místem se jeví přední hrana kapoty, která je příliš tvrdá a znamená riziko pro pánevní oblast chodce.

Pevná kabina

V oblasti ochrany posádky si octavia rovněž odnesla vysoká hodnocení. V případě dospělých je skóre 93 %, u dětí je to 86 %. Zjednodušeně tak můžeme říci, že nová octavia je ke všem pasažérům i chodcům ohleduplná zhruba stejně. V případě dětí oceňuje Euro NCAP snadnou instalaci dětských sedaček. Mimochodem, úchyty Isofix jsou jen na dvou zadních místech.

Při testech splnily dětské sedačky vždy svůj úkol na výbornou. Úchytný systém je udržel na místě, a tak figuríny ochránil před nebezpečným kontaktem s ostatními částmi vozu. To platí jak pro čelní, tak boční náraz. Nechybí ani důsledné připomenutí nutnosti vypnout airbag na sedadle spolujezdce v případě uchycení dětské sedačky proti směru jízdy.

Co se týče celkových výsledků a ochrany dospělých, kabina vozu zůstala při nárazových testech stabilní a vůz poskytl posádce perfektní ochranu téměř ve všech sledovaných oblastech. Jedinou výjimkou je pouze pravá holeň řidiče, která je zřejmě mírně ohrožena středovým tunelem. Euro NCAP oceňuje, že ochrana cestujících je na skvělé úrovni i pro osoby rozličného vzrůstu.

Dobře si octavia vedla i při zadním nárazu, kdy opěrky zabránily vážným zraněním krku. Naopak slabší částí je boční náraz do sloupu, kdy se projeví slabá ochrana hrudníku.

Ocenění za asistenční systémy

V oblasti asistenčních systémů získala octavia skóre 66 %, tedy jakousi obvyklou dávku za prakticky povinné prvky, jako jsou připomínač zapnutých pásů na všech sedadlech a stabilizační systém. Standardně však nemá omezovač rychlosti, který by pomohl skóre navýšit.

Euro NCAP však oceňuje bohatou nabídku dalších bezpečnostních systémů, jež mohou mít zákazníci třeba za příplatek. Mezi oceněnými jsou systémy Front Assist s funkcí nouzového brzdění v případě hrozící čelní kolize, Lane Assist, který udržuje vůz v jízdním pruhu, multikolizní brzda, jež vůz zabrzdí po nehodě, a tak zabraňuje následným kolizím, systém pro rozpoznání únavy řidiče Driver Activity Assistant nebo systém pro ochranu posádky Crew Protect Assistant, jenž připraví prostor řidiče a spolujezdce na blížící se kolizi.

Toyoty s drobnými škobrtnutími

Výborné hodnocení si z testů odnesly i nové Toyoty Auris a RAV4. Auris zaostal za octavií o pár procent, v oblasti ochrany posádky získal 92 %, v případě dětí 84 %. Ochrana chodců byla hodnocena 68 %, což stále s rezervou stačí na plný počet hvězdiček. V případě bezpečnostních asistentů mají obě toyoty shodné skóre jako škoda za prakticky shodnou výbavu.

Rozdílem je fakt, že obě toyoty mohou mít omezovač rychlosti za příplatek, ovšem Euro NCAP jej ani tak neuznalo s tím, že si za tuto funkci připlatí jen málokterý řidič. Toyota také nedostala žádnou dodatečnou pochvalu za pokročilé bezpečnostní systémy, výbavu jako octavia nemá žádný z modelů. Varování putuje k Aurisu v případě konstrukce kabiny. Při bočním nárazu se totiž otevřely zadní dveře na straně řidiče.

RAV4 zase dostává varování za nedostatečně nafouknutý airbag, který tak zcela nezabránil kontaktu hlavy řidiče s volantem. Kontakt však nebyl vážný, a tak toyota o plný počet hvězd nepřišla. Výtečně si RAV4 vedla při bočních nárazech, a to i při nárazu do sloupu. Při střetu s chodcem je podobně jako u octavie největším problémem čelní hrana kapoty, tady je přívětivější jen auris, ovšem pouze ve střední části, na okrajích je na tom stejně mizerně jako soupeři.

Úspěšný elektromobil

Testy prošel také elektromobil Renault Zoe. I ten si odváží plný počet hvězdiček i přes horší ochranu řidičova hrudníku při čelním nárazu nebo bočním nárazu do sloupu. Zcela ideální není ani ochrana krku při nárazu zezadu. Úchyty Isofix má Zoe i na předním sedadle. Podobně jako pro všechny tentokrát testované vozy platí, že systémy dokázaly dětské sedačky udržet bez problémů na místě a zabránit případnému střetu figuríny s dalšími částmi vozidla.

Hodnocení 66 % v oblasti ochrany chodců je opět bez problémů dostačující, ovšem vývojáři Renaultu tu mohli zřejmě odvést lepší práci. Jelikož je Zoe elektromobil, nemusí mít bezprostředně pod kapotou tvrdé části motoru, přitom kapota je příhodně měkká jen ve středu, směrem k okrajům se ochrana chodců zhoršuje.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...