Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová octavia exceluje v crash testech. I díky vystřelovací kapotě

aktualizováno 
Od nové Škody Octavia se ani jiný než skvělý výsledek v crash testech nečekal. Podmínky pro zisk pěti hvězd však plní s nebývalým přehledem. Spolu s ní mají plné hodnocení i Renault Zoe a Toyoty Auris a RAV4.

Organizace Euro NCAP uveřejnila nejnovější výsledky nárazových testů. Hlavní hvězdou v nich je nová Škoda Octavia, a to nejen proto, že našince zajímá nejvíce. Octavia totiž získala maximální hodnocení s velkým přehledem a například v oblasti ochrany chodců patří k vůbec nejlepším dosud testovaným autům.

Chvályhodná aktivní kapota

V hodnocení střetů s chodci získala octavia třetí generace 82 % z maximálního počtu bodů. Nahlédnutí do celkových statistik Euro NCAP prozradí, že je to po Volvu V40 (88 %) druhý nejlepší výsledek všech dob. Zatímco V40 k výsledku pomáhá speciální airbag pro chodce, octavia si vystačí s jednodušším řešením, aktivní kapotou. Tu mimochodem nechtěně otestoval už prototyp nabroušené verze RS před zraky našeho čtenáře.

Crash testy Euro NCAP, březen 2013

Škoda Octavia
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 93 %
ochrana dětí: 86 %
ochrana chodců: 82 %
bezpečnostní prvky: 66 %

Toyota Auris
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 92 %
ochrana dětí: 84 %
ochrana chodců: 68 %
bezpečnostní prvky: 66 %

Toyota RAV4
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 89 %
ochrana dětí: 82 %
ochrana chodců: 66 %
bezpečnostní prvky: 66 %

Renault Zoe
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 89 %
ochrana dětí: 80 %
ochrana chodců: 66 %
bezpečnostní prvky: 85 %

S aktivní kapotou se bude octavia prodávat ve všech zemích EU. V Euro NCAP však otestovali i verzi bez tohoto bezpečnostního prvku a i v tomto případě by stále auto získalo maximální počet hvězdiček, skóre by totiž v této oblasti překročilo povinných 60 % bodů. Může za to především stále solidní konstrukce kapoty a k nohám šetrný přední nárazník. Naopak problematickým místem se jeví přední hrana kapoty, která je příliš tvrdá a znamená riziko pro pánevní oblast chodce.

Pevná kabina

V oblasti ochrany posádky si octavia rovněž odnesla vysoká hodnocení. V případě dospělých je skóre 93 %, u dětí je to 86 %. Zjednodušeně tak můžeme říci, že nová octavia je ke všem pasažérům i chodcům ohleduplná zhruba stejně. V případě dětí oceňuje Euro NCAP snadnou instalaci dětských sedaček. Mimochodem, úchyty Isofix jsou jen na dvou zadních místech.

Při testech splnily dětské sedačky vždy svůj úkol na výbornou. Úchytný systém je udržel na místě, a tak figuríny ochránil před nebezpečným kontaktem s ostatními částmi vozu. To platí jak pro čelní, tak boční náraz. Nechybí ani důsledné připomenutí nutnosti vypnout airbag na sedadle spolujezdce v případě uchycení dětské sedačky proti směru jízdy.

Co se týče celkových výsledků a ochrany dospělých, kabina vozu zůstala při nárazových testech stabilní a vůz poskytl posádce perfektní ochranu téměř ve všech sledovaných oblastech. Jedinou výjimkou je pouze pravá holeň řidiče, která je zřejmě mírně ohrožena středovým tunelem. Euro NCAP oceňuje, že ochrana cestujících je na skvělé úrovni i pro osoby rozličného vzrůstu.

Dobře si octavia vedla i při zadním nárazu, kdy opěrky zabránily vážným zraněním krku. Naopak slabší částí je boční náraz do sloupu, kdy se projeví slabá ochrana hrudníku.

Ocenění za asistenční systémy

V oblasti asistenčních systémů získala octavia skóre 66 %, tedy jakousi obvyklou dávku za prakticky povinné prvky, jako jsou připomínač zapnutých pásů na všech sedadlech a stabilizační systém. Standardně však nemá omezovač rychlosti, který by pomohl skóre navýšit.

Euro NCAP však oceňuje bohatou nabídku dalších bezpečnostních systémů, jež mohou mít zákazníci třeba za příplatek. Mezi oceněnými jsou systémy Front Assist s funkcí nouzového brzdění v případě hrozící čelní kolize, Lane Assist, který udržuje vůz v jízdním pruhu, multikolizní brzda, jež vůz zabrzdí po nehodě, a tak zabraňuje následným kolizím, systém pro rozpoznání únavy řidiče Driver Activity Assistant nebo systém pro ochranu posádky Crew Protect Assistant, jenž připraví prostor řidiče a spolujezdce na blížící se kolizi.

Toyoty s drobnými škobrtnutími

Výborné hodnocení si z testů odnesly i nové Toyoty Auris a RAV4. Auris zaostal za octavií o pár procent, v oblasti ochrany posádky získal 92 %, v případě dětí 84 %. Ochrana chodců byla hodnocena 68 %, což stále s rezervou stačí na plný počet hvězdiček. V případě bezpečnostních asistentů mají obě toyoty shodné skóre jako škoda za prakticky shodnou výbavu.

Rozdílem je fakt, že obě toyoty mohou mít omezovač rychlosti za příplatek, ovšem Euro NCAP jej ani tak neuznalo s tím, že si za tuto funkci připlatí jen málokterý řidič. Toyota také nedostala žádnou dodatečnou pochvalu za pokročilé bezpečnostní systémy, výbavu jako octavia nemá žádný z modelů. Varování putuje k Aurisu v případě konstrukce kabiny. Při bočním nárazu se totiž otevřely zadní dveře na straně řidiče.

RAV4 zase dostává varování za nedostatečně nafouknutý airbag, který tak zcela nezabránil kontaktu hlavy řidiče s volantem. Kontakt však nebyl vážný, a tak toyota o plný počet hvězd nepřišla. Výtečně si RAV4 vedla při bočních nárazech, a to i při nárazu do sloupu. Při střetu s chodcem je podobně jako u octavie největším problémem čelní hrana kapoty, tady je přívětivější jen auris, ovšem pouze ve střední části, na okrajích je na tom stejně mizerně jako soupeři.

Fotogalerie

Úspěšný elektromobil

Testy prošel také elektromobil Renault Zoe. I ten si odváží plný počet hvězdiček i přes horší ochranu řidičova hrudníku při čelním nárazu nebo bočním nárazu do sloupu. Zcela ideální není ani ochrana krku při nárazu zezadu. Úchyty Isofix má Zoe i na předním sedadle. Podobně jako pro všechny tentokrát testované vozy platí, že systémy dokázaly dětské sedačky udržet bez problémů na místě a zabránit případnému střetu figuríny s dalšími částmi vozidla.

Hodnocení 66 % v oblasti ochrany chodců je opět bez problémů dostačující, ovšem vývojáři Renaultu tu mohli zřejmě odvést lepší práci. Jelikož je Zoe elektromobil, nemusí mít bezprostředně pod kapotou tvrdé části motoru, přitom kapota je příhodně měkká jen ve středu, směrem k okrajům se ochrana chodců zhoršuje.







Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.