Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda Octavia má úsporné i rychlé motory

Osm variant motorů a dvě karoserie -
to je současná nabídka modelové řady Škoda Octavia. Co z toho zvolit? Odpověď není pro každého motoristu stejná. K orientaci mezi možnostmi octavií snad poslouží rady, které dávají odborníci: Otakar Zenkl, mariánskolázeňský specialista na vozy Škoda a člověk, jenž octavie přivedl na závodní okruhy, Jaroslav Myslík, který se v Plzni věnuje servisu škodovek čtvrt století a s vozem téže značky v minulosti patřil k úspěšným účastníkům mistrovství republiky v automobilových rallye.

ŠKODA OCTAVIA 1.4 MPI: "Motor je podobný tomu, jaký známe z felicie, ovšem octavia je o zhruba 300 kilogramů těžší. To naznačuje, že automobil je vhodný především pro starší řidiče a kratší trasy," míní Jaroslav Myslík.

ŠKODA OCTAVIA 1.6 MPI: "Vůz se slabším benzinovým motorem o výkonu 55 kilowattů doporučuji rodinám, pro které je například Škoda Felicia Combi malá," radí Otakar Zenkl, který škodovkám věnoval přes dvě desetiletí práce. "Je k mání za příznivou cenu a hlavně po dálnicích s ním lze dosáhnout poměrně nízké spotřeby při příjemné cestovní rychlosti. Ovšem není to právě sprinter." Zájemcům o svižnější svezení Zenkl doporučuje rovněž vůz 1.6, ale s výkonem 74 kilowattů. "Pořizovací cena zůstává přijatelná a motor má parametry aut s větším objemem," vysvětluje Zenkl. Myslík doplňuje, že po ukončení výroby starých litinových motorů si lidé vozy s novým provedením motoru 1.6 velmi chválí: "Výkon postačuje, spotřeba je malá."

ŠKODA OCTA VIA 1.8:"Motor s pěti ventily na válec má složitější techniku. Jede dobře ve vyšších otáčkách, což znamená, že není vhodný pro opatrného, staršího a šetrného řidiče. Při využití možností zmíněného pohonu je spotřeba vyšší," upozorňuje Jaroslav Myslík a připomíná, že motor 1.8 Turbo jede ještě víc přes 200 kilometrů v hodině. Opět lze doporučit vyznavačům razantnější jízdy, nikoliv výletníkům. Otakar Zenkl míní, že vůz s motorem 1,8 20V s turbokompresorem je vhodný rovněž pro firmy. "Je to vrchol řady Octavia a má opravdovou sílu. Řidič v něm dostane za poměrně příznivou cenu špičkovou techniku značky Audi. Silný agregát je vhodný pro dlouhé jízdy zejména v cizině, kde není rychlost omezena," říká.

ŠKODA OCTAVIA 2.0: "Konečně řešení pro klidnější lidi, kteří mají peníze, chtějí lepší auto, ale nesedí jim zmíněné divočejší osmnáctistovky. Dvoulitr jde odspodu, a přitom je dynamický," konstatuje Jaroslav Myslík. Motor 2.0 vloni nahradil do octavií původně montovaný klasický zážehový 1,8 20V a proti osmnáctistovce má podle Zenklova názoru jasnou výhodu: "Zákazník sice koupí méně koní, ale získá mnohem příjemnější průběh hodnoty točivého momentu. To se v praxi projeví méně častějším řazením nižších převodových stupňů, a tím i menší spotřebou. Právě větší žízeň byla nejčastěji kritizovaným parametrem dvacetiventilových agregátů. Dvoulitr umožní velmi příjemnou a pohodlnou jízdu," doplňuje Otakar Zenkl.

ŠKODA OCTAVIA 1.9 SDI: "Klasický nafťák pro klidného člověka. Pro toho, kdo by snad volil verzi 1.4., ovšem má více peněz nebo lásku k dieselům," soudí Jaroslav Myslík. "Musí ovšem počítat s tím, že zaplatí víc nejen při koupi nového auta, ale také při servisu." Zenkl označuje model SDI za dámské auto či vůz pro město a bližší okolí. "Octavia s motorem SDI nevyniká akcelerací, ale je velmi dobře ovladatelná, motor má patřičný točivý moment už ve velmi nízkých otáčkách, a navíc je proslulý malou spotřebou," doplňuje.

ŠKODA OCTA VIA 1.9 TDI: "Silnější verze 1.9 TDI o výkonu 81 kilowattů je pro člověka se vztahem k naftě a sportovnějšího založení. Je to něco jako 1.8 mezi benzinovými pohony, ovšem s nižší spotřebou. Vím o voze, který se zmíněným motorem dlouhodobě jezdil za 3,9 litru nafty na 100 kilometrů," tvrdí Jaroslav Myslík. Ten za vhodnější pro usedlejšího řidiče považuje slabší verzi 1.9 TDI o výkonu 66 kilowattů. Zenkl doplňuje, že verze TDI jsou vhodné zvláště pro podnikatele. "Turbodiesely jsou přece jen o dost dražší než jejich benzinové sestry. Aby se vyšší pořizovací cena majiteli vrátila ve formě nižších nákladů na pohonné hmoty, tak je třeba s autem absolvovat nejméně 40 tisíc kilometrů ročně. A to řidič, který jede o víkendu na třicet kilometrů vzdálenou chatu, nikdy nedosáhne," říká Zenkl. Má turbodieselovou octavii: "Ročně najezdím téměř sto tisíc kilometrů, a tak jsem si vybral octavii TDI s 66kilowattovým motorem." Při velkém zavazadlovém prostoru klasické octavie odborníci doporučují verzi kombi zvláště podnikatelům a obchodním cestujícím. Ale kupují ji také lidé, kterým se vysloveně líbí.
Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...