Škoda Octavia RS 230

Škoda Octavia RS 230 | foto: Škoda

Nejrychlejší octavia všech dob dostane 230 koní a samosvorný diferenciál

  • 414
Škoda Auto veze na autosalon do Ženevy, který otevírá příští týden, vylepšenou Octavii RS. Model označený RS 230 bude mít 230 koní, tedy o deset koní více než běžné RS a pojede 250 km/h. Nejrychlejší octavia všech dob na trh přijde v červnu.

Octavii třetí generace v provedení RS uvedla Škoda na trh v červenci roku 2013. Sportovní verze se na prodeji nejprodávanějšího modelu mladoboleslavské automobilky podílí zhruba deseti procenty. Jak jezdí Octavia RS čtěte zde

Dvoulitrový benzinový čtyřválec s výkonem 169 kW (230 k) dokáže vylepšenou Octavii RS rozjet z nuly na 100 km/h za 6,7 vteřiny.

Jako první vůz značky bude mít Octavia RS 230 v sériové výbavě diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností, který umožní větší razanci při průjezdech zatáčkou. Mechanický samosvorný diferenciál je pro ostrou sportovní jízdu důležitým pomocníkem, moderní vozy si stále častěji musí vystačit s elektronickými náhražkami, které přibrzďováním kol částečně dokážou jeho funkci nasimulovat, plně ho ovšem nenahradí.

Diferenciál pomůže do zatáčky

Diferenciál je mechanické zařízení pracující na principu planetové převodovky, které umožňuje vykonávat rozdílné otáčky levého a pravého kola stejné nápravy. Diferenciál je třeba pro hladký průjezd zatáčkou, vnější kolo totiž urazí delší dráhu než vnitřní. Tuto diferenci (rozdíl) kompenzuje právě diferenciál, bez něj by docházelo v ústrojí k pnutí a výraznému opotřebování. Nedostatkem klasického otevřeného diferenciálu je to, že ztratí-li jedno kolo styk s vozovkou a začne se rychle volně protáčet, přestane se otáčet druhé kolo.

Samosvorný diferenciál zamezuje rozdílnému otáčení obou výstupních hřídelů. Jestliže jedno kolo ztratí záběr (protáčí se), přerozdělí samosvorný diferenciál točivý moment na kolo, které nadále zabírá.

Při průjezdu zatáčkou se auto naklání ven z oblouku, opře se výrazně o vnější kolo a nadlehčuje se tak vnitřní kolo, které ovšem dostatečně nepřenese točivý moment. Diferenciál s omezenou svorností zajistí, že větší část točivého momentu je přiváděna na neprokluzující (vnější) kolo. Potlačí se tak nedotáčivost. Elektronické systémy dosahují podobného efektu přibrzděním vnitřního kola.

Škoda Octavia RS 230