Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Octavia s dieselem: solidní hotovka

  12:13aktualizováno  18. listopadu 16:32
Dobrý motorest poznám až u stolu, říká špičkový kuchař Jiří Král, který je jedním z nejuznávanějších současných českých odborníků v gastronomii. V roli kapitána národního týmu kuchařů a cukrářů České republiky procestoval kus světa. Nemalou část z toho v autě.

Jak volí správný motorest k občerstvení šéfkuchař Francouzské a Plzeňské restaurace v pražském Obecním domě, když vyrazí autem třeba s rodinou na výlet?

"Čas od času zastavím i u restaurace, kterou neznám, která mi je zvenčí něčím sympatická. Ale často šlápnu vedle. Když mi pak přinesou něco na talíři, proklínám se, že jsem nejel do té své vyzkoušené," říká Jiří Král, člen rytířského řádu francouzské gastronomie.

"Ale pravda je i to, že čas od času narazím na prima podnik, kde vaří bezvadně. Ovšem je to dost risk..." 

Můžete jako odborník dát čtenářům-motoristům univerzální radu, jak poznat už zvenku dobrý motorest?
Na devadesát procent to poznám až u stolu: když vidím upatlaný ubrus, nakouřeno a číšník má seprané džíny a pomalované tričko, věstí to, že v tomto podniku nebudou moc odborníci přes gastronomii. Ale mohou čepovat dobré pivo... 

Dobrá, řekněme, že ubrus je čistý, je vyvětráno a číšník má košili... Jak si mám vybrat z jídelníčku?
Jídelní lístek je moc důležitý signál, co mi asi uvaří. Když je mnohastránkový s desítkami jídel, nemůže to za moc stát. 

Nerozumím, to se přece naopak každému líbí...
No právě, v tom je omyl. Vysvětlím to: moderní gastronomie závisí na kvalitních výchozích surovinách. Jen tehdy může být na talíři dobrý výsledek, když na počátku jsou kvalitní suroviny. To máte jako třeba u odívání - z hadru parádní šaty neušijete. A z rezavého plechu kvalitní auto také neuděláte. Když tedy vidím na jídelníčku dvacet předkrmů a sto jídel, tak to nebude nic dobrého, protože ani velká restaurace nemůže mít vše čerstvé. Jinak řečeno, čím skromnější nabídka, tím větší šance, že bude z čerstvých surovin. 

V poslední době se mluvilo o úrovni asijských restaurací. Hodně jste najezdil po světě, jaké s nimi máte zkušenosti?
Čím dál na východ, tím horší to je přece jen s hygienou. Lidé, kteří sem s jihovýchodní kuchyní přicházejí, si přivážejí i své zvyky a na poměrně přísné české normy zase tak moc nedají. 

Kde se vám řídilo dobře?
Určitě v Rakousku. Bezvadné silnice, slušní řidiči. Jen nesmíte mít v autě choulostivý cukrářský materiál, se kterým jedete na naši soutěž. To se vám pak zatáčky v Alpách nelíbí. Ale i přesto právě alpskou oblast projíždím rád. Je to pro mě vyspělejší část Evropy. Špatné na svezení nejsou ani severské země, kde platí totéž - a o řidičích zvlášť. Jen si člověk hůř zvyká na ty strašné vzdálenosti, dlouhé úseky silnic. 

A co třeba taková Francie? Tamní řidiči nejsou tak vynášeni do nebes jako kuchařské umění Francouzů...
Ale kupodivu rád jezdím i ve Francii. Pravda, zpočátku, než si člověk zvykne na ten šrumec v šesti pruzích, je z toho trochu vyjukaný, ale jak se zorientujete, pak už to jde. 

Ve Francii se nebojíte zastavit u restaurace?
Ne, tam vím, že prakticky v každé restauraci, kde zastavím, si můžu vybrat z dobrého francouzského jídelníčku. A co je zvlášť milé, že i kdyby mě tam přivezli poslepu, poznám, ve kterém jsem regionu, protože mi nabídnou místní speciality. Oni jsou totiž na svou kuchyni hrdí. Jak já bych si rád pochutnal, když jedu po Moravě nebo v jižních Čechách, na místní specialitě! Jak se říká na dobré "hotovce". Ale tady mi všude nabídnou nejspíš tak steak a hranolky. 

A co čeští řidiči: jsou lepší než kuchaři?
Když se vracím z ciziny, mám pocit, jako by se tu mnozí řidiči živili syrovým masem. To třeba v Jakartě, kde žije a jezdí po ulicích čtrnáct milionů lidí, se mi zdálo, že si vyjdou řidiči víc vstříc než v Praze. Tolerance je u nás cizí slovo. 

Jezdíte octavií s dieselmotorem; z pohledu vaší profese je to pochoutka?
Když ji přirovnám ke gastronomii, je to právě taková velmi dobře udělaná "hotovka". Žádný experiment, solidní jistota. 

Kdybyste si mohl vybrat automobilovou značku, kterou považujete za lahůdku?
Subaru, takové bezpečné auto pro rodinu. A v případě svižného svezení sám někde po okresce i docela pikantní zážitek.

ŠÉFKUCHAŘ Jiří Král dokáže najít souvislosti mezi kuchařským uměním a řízením auta

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.