Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dobrá alternativa za TDI. Octavia na zemní plyn

aktualizováno 
Tohle je opravdu „eko“ auto! Kromě ekonomiky vyznává též ekologii: spalování zemního plynu je výrazně čistší než využívání ostatních fosilních paliv. Škodu Octavii s novou tváří a o pár milimetrů více rozkročenými zadními koly jsme ozkoušeli ve verzi na zemní plyn označenou G-TEC.

Škoda Octavia Combi G-TEC | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Naživo jsme si užili nové čelní masky, která budila pozornost, kdekoli jsme zastavili. A popravdě – čtyřoká příď dává autu osobitost a dráždivost; původní jednolitá světla teď přijdou někomu možná trochu fádní. Úprav se dočkalo i pracoviště řidiče a ne každý byl nadšený: tachometr je teď hůř čitelný a velký displej infotainmentu má „patlací“ okraje, ovládá se na něm i hlasitost, o kulaté tlačítko jsme přišli... Aspoň že klimatizace zůstala u klasického mechanického ovládání. Další postřehy o faceliftované octavii čtěte ZDE.

Škoda Octavia Combi G-TEC v číslech

  • objem motoru: 1 395 ccm, 81 kW, 200 Nm
  • dávaná spotřeba: 3,5 kg/100 km
  • spotřeba v testu: 4,5 kg/100 km
  • zrychlení 0–100 km/h: 11 s
  • max. rychlost: 193 km/h
  • základní cena verze G-TEC s karoserií liftback: 460 900 Kč (příplatek za kombi: 35 tisíc)

Jízdní vlastnosti plynového kombíku jsou naprosto srovnatelné s benzinovým, v zatáčkách a hlavně na nerovnostech dokonce ještě lepší díky zadní víceprvkové nápravě, která je jinak vyhrazena nejvýkonnějším octaviím.

Jen svezení není tak dynamické – „plyňák“ je těžší a motor má oproti čistě benzinovému čtyřválci 1.4 TSI (110 kW) o 29 kW méně. Auto nám ovšem nijak líné nepřišlo – ani na dálnici v obsazení čtyřmi dospělými, miminem a kočárkem jsme neměli pocit, že nás veze louda. Přepínání CNG–benzin je zcela automatické, řidič do něj zasáhnout nemůže. Plynové bomby v kufru uberou jen 130 litrů, jsou schované pod podlahou. Dvě nádrže na CNG pojmou 97 litrů, to je 15 kilogramů stlačeného zemního plynu. Benzinová nádrž má objem 50 litrů.

Fotogalerie

A spotřeba? Při dálkové jízdě se dostanete i pod 4 kg/100 km, dlouhodobý průměr jsme měli 4,5 kg, pět kilo pak při městském poskakování. Kilogram plynu stojí v Praze zhruba 26 korun, mimo ni 25; ujetý kilometr tedy vyjde asi na 1,20 koruny. U benzinové 1.4 TSI s reálnou spotřebou kolem sedmi litrů jsou to při průměrné ceně 30,50 Kč/litr 2,20 koruny; u 1.6 TDI 1,60 koruny. To už takový rozdíl není – ale vzhledem k tomu, že diesely brzy v malých osobních autech úplně skončí, není plynová alternativa vůbec špatná...

Citigo G-TEC

Nejmenší škodovka také umí jezdit na plyn

Test Škody Citigo v provedení G-TEC, které umí jezdit na zemní plyn ČTĚTE ZDE

Škoda Citigo

Navíc patří plynová verze v porovnání s turbodiesely k těm mnohem lépe odladěným. Auto je lépe vyvážené a na nerovnostech je klidnější. Ve srovnání s přímým dieselovým konkurentem v ceníku octavie je navíc lacinější.

A vyplatí se plynové auto z pohledu pořizovací ceny? Oproti běžné kombíkové Octavii 1.4 TSI je rozdíl 21 tisíc korun; plyňák stojí nejméně 496 tisíc (u liftbacku je rozdíl jen 16 tisíc). To znamená, že investice se vrátí po ujetí 21, respektive 16 tisíc kilometrů. Tedy ani ne po jednom roce provozu. Diesel pak vyjde téměř nastejno – záleží tedy jen na sympatiích.

Autor:




Nejčtenější

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot 301
Levný sedan od Peugeotu prokoukl, má lepší design i výbavu

Vedle stěžejních modelů, které lákají na moderní technologie a progresivní design, Peugeot nabízí také jednoduchou 301. Ta právě vyráží na české silnice v...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Citroën C3 - porovnání generací
Starý vs. nový Citroën C3: překvapivé rozdíly, nečekané podobnosti

Citroën C3 je aktuálně ve své třetí generaci už tradičním zástupcem třídy malých vozů. Svým stylem a pojetím se vždy trochu vymykal trendu čím dál dospělejších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.