Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda podle EU u svých aut nesnižuje dostatečně emise

Automobilka Škoda nesnižuje spotřebu svých vozů dostatečně rychle, aby snížila emise kysličníku uhličitého do roku 2008 na úroveň, jakou požaduje Evropská unie.

Jsou auta, u kterých je lepší úroveň emisí nevědět... | foto: Dan Přibáň

Vyplývá to ze zprávy bruselské ekologické organizace Transport and Environment, podle níž jsou však největšími hříšníky Nissan, Suzuki, Mazda a Audi. Nejlépe si naopak vedou Fiat, Citroën a Renault.

Zpráva hodnotí vozy 20 nejprodávanějších značek v Evropě. Porovnává jejich průměrné emise CO2 v roce 1997 a potom v roce 2005. V roce 1998 se totiž velcí výrobci automobilů dobrovolně zavázali, že sníží do roku 2008 emise CO2 u nových aut na 140 gramů na ujetý kilometr.

Evropská komise původně požadovala omezení emisí tohoto plynu přispívajícího ke globálnímu oteplování na 120 gramů na kilometr. Pohrozila také, že tento cíl bude povinný, pokud automobilky nedodrží slovo.

Transport and Environment vypočítávala, do jaké míry automobilky snížily do loňska spotřebu a tedy i emise CO2, aby dosáhly do roku 2008 vytyčeného cíle. Škoda snížila emise ze 165 gramů CO2 na kilometr na 152 gramů, což je 71 procent nezbytného pokroku na cestě ke 140 gramům. To ji řadí na deváté místo.

Nejhůře dopadly Nissan (20 procent), Suzuki (22), Mazda (27), Audi (35) a Volvo (39 procent). Premianty jsou Fiat (140 procent), Citroën (115), Renault (100), Ford (94 procent) a Peugeot (94). Fiat se již dostal na úroveň 139 gramů.

Podle zprávy by při nynějším tempu dosáhly zadaného cíle jen první tři značky a Ford s Peugeotem jej mají nadosah. Stejně tak studie upozorňuje, že tyto značky měly dobrou bilanci v tomto směru již v roce 1997.

Škoda je nicméně v absolutních číslech na sedmém místě s emisemi CO2 těsně za Renaultem, Fordem a Peugeotem. Zpráva hodnotila značky s prodejem nad 150.000 kusů v Evropě. Ty tvoří 90 procent všech prodaných vozů.

Tabulka: Emise CO2 - průměr pro celou modelovou řadu

Umístěni

značka

1997 (průměrná úroveň emisí)

2005 (průměrná úroveň emisí)

plánované snížení

procentní přiblížení k plánované hodnotě

1.

Fiat

169

139

-21

140%

2.

Citroën

172

144

-24

115%

3.

Renault

173

149

-25

100%

4.

Ford

180

151

-30

95%

5.

PEugeot

177

151

-28

94%

6.

Opel

180

156

-30

81%

7.

Toyota

189

163

-35

76%

8.

Kia

202

170

-44

72%

9.

Škoda

165

152

-19

71%

10.

Seat

158

150

-13

63%

11.

Honda

184

166

-31

60%

12.

Mercedes

223

185

-64

59%

13.

Hyundai

198

170

-34

57%

14.

Volkswagen

170

159

-22

48%

15.

BMW

216

192

-58

40%

16.

Volvo

219

195

-61

39%

17.

Audi

190

177

-38

35%

18.

Mazda

186

177

-32

27%

19.

Suzuki

169

165

-20

22%

20

Nissan

177

172

-26

20%

Zdroj: quattroruote.it

V předposledním sloupci jsou hodnoty, o které výrobce plánoval snížit hladinu emisí; míra dosažení vytyčeného cíle v procentech..

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...