Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda podle EU u svých aut nesnižuje dostatečně emise

aktualizováno 
Automobilka Škoda nesnižuje spotřebu svých vozů dostatečně rychle, aby snížila emise kysličníku uhličitého do roku 2008 na úroveň, jakou požaduje Evropská unie.

Jsou auta, u kterých je lepší úroveň emisí nevědět... | foto: Dan Přibáň

Vyplývá to ze zprávy bruselské ekologické organizace Transport and Environment, podle níž jsou však největšími hříšníky Nissan, Suzuki, Mazda a Audi. Nejlépe si naopak vedou Fiat, Citroën a Renault.

Zpráva hodnotí vozy 20 nejprodávanějších značek v Evropě. Porovnává jejich průměrné emise CO2 v roce 1997 a potom v roce 2005. V roce 1998 se totiž velcí výrobci automobilů dobrovolně zavázali, že sníží do roku 2008 emise CO2 u nových aut na 140 gramů na ujetý kilometr.

Evropská komise původně požadovala omezení emisí tohoto plynu přispívajícího ke globálnímu oteplování na 120 gramů na kilometr. Pohrozila také, že tento cíl bude povinný, pokud automobilky nedodrží slovo.

Transport and Environment vypočítávala, do jaké míry automobilky snížily do loňska spotřebu a tedy i emise CO2, aby dosáhly do roku 2008 vytyčeného cíle. Škoda snížila emise ze 165 gramů CO2 na kilometr na 152 gramů, což je 71 procent nezbytného pokroku na cestě ke 140 gramům. To ji řadí na deváté místo.

Nejhůře dopadly Nissan (20 procent), Suzuki (22), Mazda (27), Audi (35) a Volvo (39 procent). Premianty jsou Fiat (140 procent), Citroën (115), Renault (100), Ford (94 procent) a Peugeot (94). Fiat se již dostal na úroveň 139 gramů.

Podle zprávy by při nynějším tempu dosáhly zadaného cíle jen první tři značky a Ford s Peugeotem jej mají nadosah. Stejně tak studie upozorňuje, že tyto značky měly dobrou bilanci v tomto směru již v roce 1997.

Škoda je nicméně v absolutních číslech na sedmém místě s emisemi CO2 těsně za Renaultem, Fordem a Peugeotem. Zpráva hodnotila značky s prodejem nad 150.000 kusů v Evropě. Ty tvoří 90 procent všech prodaných vozů.

Tabulka: Emise CO2 - průměr pro celou modelovou řadu

Umístěni

značka

1997 (průměrná úroveň emisí)

2005 (průměrná úroveň emisí)

plánované snížení

procentní přiblížení k plánované hodnotě

1.

Fiat

169

139

-21

140%

2.

Citroën

172

144

-24

115%

3.

Renault

173

149

-25

100%

4.

Ford

180

151

-30

95%

5.

PEugeot

177

151

-28

94%

6.

Opel

180

156

-30

81%

7.

Toyota

189

163

-35

76%

8.

Kia

202

170

-44

72%

9.

Škoda

165

152

-19

71%

10.

Seat

158

150

-13

63%

11.

Honda

184

166

-31

60%

12.

Mercedes

223

185

-64

59%

13.

Hyundai

198

170

-34

57%

14.

Volkswagen

170

159

-22

48%

15.

BMW

216

192

-58

40%

16.

Volvo

219

195

-61

39%

17.

Audi

190

177

-38

35%

18.

Mazda

186

177

-32

27%

19.

Suzuki

169

165

-20

22%

20

Nissan

177

172

-26

20%

Zdroj: quattroruote.it

V předposledním sloupci jsou hodnoty, o které výrobce plánoval snížit hladinu emisí; míra dosažení vytyčeného cíle v procentech..

Autor:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.