Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: nejkrásnější škodovka poprvé v Paříži před 80 lety

aktualizováno 
Zatímco právě teď si v Paříži užívá svoji premiéru vůbec první SUV mladoboleslavské značky, před osmdesáti lety měl na stejném autosalonu premiéru jeden z nejvýraznějších vozů z československé automobilové historie. Škoda Popular Sport Monte Carlo se návštěvníkům představila přesně 1. října 1936.

Škoda Popular Sport Monte Carlo si letos v Paříži připomíná 80. výročí od své mezinárodní výstavní premiéry. | foto: Škoda Auto

Začátek roku 1936 probíhal ve znamení velkého sportovního úspěchu značky Škoda na Monte Carlu. Jezdci Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman za volantem škodovky získali druhé místo v kategorii do 1 500 ccm a v celkovém pořadí uzavírali druhou desítku (více o závodu Rallye Monte Carlo v roce 1936 si můžete přečíst zde).

Vynikající úspěch na mezinárodním poli se automobilka rozhodla přenést co nejblíže ke svým zákazníkům, a tak vznikla limitovaná série sportovně laděných vozů s výrazně tvarovanými karoseriemi.

Škoda Popular Sport Monte Carlo
Škoda Popular Sport Monte Carlo

Podobně jako soutěžní speciál měly i vozy pro zákazníky výkonnější čtyřválcový motor 1,4 l/23 kW z typu Rapid. Třístupňová převodovka pak byla sloučena do jednoho bloku s rozvodovkou a diferenciálem zadní poháněné nápravy (systém transaxle), vůz dostal také účinné kapalinové brzdy.

Maximální rychlost upraveného popularu se pohybovala až kolem 120 km/h. V roce 1936 činila základní cena této verze 28 500 korun, zatímco standardní roadster Popular 1,0 l/16 kW tehdy začínal na 18 700 Kč.

„Tyto výjimečné automobily zdařile navázaly na úspěšné angažmá mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu, datující se již od roku 1901,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí škodováckého muzea v Mladé Boleslavi.

První dva vozy Sport Monte Carlo z limitované edice vznikly v průběhu července 1936, poslední exemplář (kupé s tmavošedým metalickým lakem) byl expedován 13. ledna 1939.

Fotogalerie

Z celkem 70 vyrobených kusů připadalo 24 na roadstery v lehčím provedení s jednodušší výbavou, dále vzniklo 17 komfortnějších roadsterů s dvojicí stahovacích bočních oken místo nasazovacích, dva prostornější kabriolety, 23 kupé, dva podvozky určené k individuálnímu karosování a konečně dva podvozky nebo jen motory.

Popular Monte Carlo se také exportoval, celkem bylo vyvezeno 15 kusů, z toho sedm do Polska. Zvláště luxusně vybavené byly dva roadstery, které československá vláda v roce 1938 věnovala hlavě spojeneckého jugoslávského státu, tehdy teprve čtrnáctiletému králi Petaru II. Karađorđevićovi.

Dvoumístné kupé Sport Monte Carlo o rozměrech 4200 x 1500 x 1370 mm vážilo 960 kg a stálo 35 000 Kč. Od října 1937 byl nabízen i faceliftovaný model s předními světlomety částečně zapuštěnými do blatníků, upraveným zavěšením i odpružením kol a prodlouženým rozvorem náprav. K prominentním zákazníkům patřil například populární herec pražského Divadla na Vinohradech Otomar Korbelář.

Přibližně tucet dochovaných automobilů této série patří k velmi vyhledávaným historickým vozům. Již od roku 1968 je součástí sbírek škodováckého muzea černé kupé (1937), které bylo zakoupeno v kompletním stavu a na počátku tisíciletí prošlo pečlivým restaurováním.

Další vůz z této limitované série právě prochází pečlivou renovací v dílnách mladoboleslavského muzea.

hlavicka
Autor:




Nejčtenější

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Škoda Yeti.
Soud nařídil VW koupit od zákazníka škodovku s podvodným softwarem

Zemský soud v německém Hildesheimu v úterý nařídil německé automobilce Volkswagen, aby od jednoho německého zákazníka za plnou cenu odkoupila naftový vůz Škoda...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Sraz maluchů
Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič...  celý článek

BMW X3 xDrive20d 2011 ·...
BMW X3 xDrive20d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 65 957 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.