Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: nejkrásnější škodovka poprvé v Paříži před 80 lety

aktualizováno 
Zatímco právě teď si v Paříži užívá svoji premiéru vůbec první SUV mladoboleslavské značky, před osmdesáti lety měl na stejném autosalonu premiéru jeden z nejvýraznějších vozů z československé automobilové historie. Škoda Popular Sport Monte Carlo se návštěvníkům představila přesně 1. října 1936.

Škoda Popular Sport Monte Carlo si letos v Paříži připomíná 80. výročí od své mezinárodní výstavní premiéry. | foto: Škoda Auto

Začátek roku 1936 probíhal ve znamení velkého sportovního úspěchu značky Škoda na Monte Carlu. Jezdci Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman za volantem škodovky získali druhé místo v kategorii do 1 500 ccm a v celkovém pořadí uzavírali druhou desítku (více o závodu Rallye Monte Carlo v roce 1936 si můžete přečíst zde).

Vynikající úspěch na mezinárodním poli se automobilka rozhodla přenést co nejblíže ke svým zákazníkům, a tak vznikla limitovaná série sportovně laděných vozů s výrazně tvarovanými karoseriemi.

Škoda Popular Sport Monte Carlo
Škoda Popular Sport Monte Carlo

Podobně jako soutěžní speciál měly i vozy pro zákazníky výkonnější čtyřválcový motor 1,4 l/23 kW z typu Rapid. Třístupňová převodovka pak byla sloučena do jednoho bloku s rozvodovkou a diferenciálem zadní poháněné nápravy (systém transaxle), vůz dostal také účinné kapalinové brzdy.

Maximální rychlost upraveného popularu se pohybovala až kolem 120 km/h. V roce 1936 činila základní cena této verze 28 500 korun, zatímco standardní roadster Popular 1,0 l/16 kW tehdy začínal na 18 700 Kč.

„Tyto výjimečné automobily zdařile navázaly na úspěšné angažmá mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu, datující se již od roku 1901,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí škodováckého muzea v Mladé Boleslavi.

První dva vozy Sport Monte Carlo z limitované edice vznikly v průběhu července 1936, poslední exemplář (kupé s tmavošedým metalickým lakem) byl expedován 13. ledna 1939.

Fotogalerie

Z celkem 70 vyrobených kusů připadalo 24 na roadstery v lehčím provedení s jednodušší výbavou, dále vzniklo 17 komfortnějších roadsterů s dvojicí stahovacích bočních oken místo nasazovacích, dva prostornější kabriolety, 23 kupé, dva podvozky určené k individuálnímu karosování a konečně dva podvozky nebo jen motory.

Popular Monte Carlo se také exportoval, celkem bylo vyvezeno 15 kusů, z toho sedm do Polska. Zvláště luxusně vybavené byly dva roadstery, které československá vláda v roce 1938 věnovala hlavě spojeneckého jugoslávského státu, tehdy teprve čtrnáctiletému králi Petaru II. Karađorđevićovi.

Dvoumístné kupé Sport Monte Carlo o rozměrech 4200 x 1500 x 1370 mm vážilo 960 kg a stálo 35 000 Kč. Od října 1937 byl nabízen i faceliftovaný model s předními světlomety částečně zapuštěnými do blatníků, upraveným zavěšením i odpružením kol a prodlouženým rozvorem náprav. K prominentním zákazníkům patřil například populární herec pražského Divadla na Vinohradech Otomar Korbelář.

Přibližně tucet dochovaných automobilů této série patří k velmi vyhledávaným historickým vozům. Již od roku 1968 je součástí sbírek škodováckého muzea černé kupé (1937), které bylo zakoupeno v kompletním stavu a na počátku tisíciletí prošlo pečlivým restaurováním.

Další vůz z této limitované série právě prochází pečlivou renovací v dílnách mladoboleslavského muzea.

hlavicka
Autor:




Nejčtenější

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.