Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: nejkrásnější škodovka poprvé v Paříži před 80 lety

aktualizováno 
Zatímco právě teď si v Paříži užívá svoji premiéru vůbec první SUV mladoboleslavské značky, před osmdesáti lety měl na stejném autosalonu premiéru jeden z nejvýraznějších vozů z československé automobilové historie. Škoda Popular Sport Monte Carlo se návštěvníkům představila přesně 1. října 1936.

Škoda Popular Sport Monte Carlo si letos v Paříži připomíná 80. výročí od své mezinárodní výstavní premiéry. | foto: Škoda Auto

Začátek roku 1936 probíhal ve znamení velkého sportovního úspěchu značky Škoda na Monte Carlu. Jezdci Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman za volantem škodovky získali druhé místo v kategorii do 1 500 ccm a v celkovém pořadí uzavírali druhou desítku (více o závodu Rallye Monte Carlo v roce 1936 si můžete přečíst zde).

Vynikající úspěch na mezinárodním poli se automobilka rozhodla přenést co nejblíže ke svým zákazníkům, a tak vznikla limitovaná série sportovně laděných vozů s výrazně tvarovanými karoseriemi.

Škoda Popular Sport Monte Carlo
Škoda Popular Sport Monte Carlo

Podobně jako soutěžní speciál měly i vozy pro zákazníky výkonnější čtyřválcový motor 1,4 l/23 kW z typu Rapid. Třístupňová převodovka pak byla sloučena do jednoho bloku s rozvodovkou a diferenciálem zadní poháněné nápravy (systém transaxle), vůz dostal také účinné kapalinové brzdy.

Maximální rychlost upraveného popularu se pohybovala až kolem 120 km/h. V roce 1936 činila základní cena této verze 28 500 korun, zatímco standardní roadster Popular 1,0 l/16 kW tehdy začínal na 18 700 Kč.

„Tyto výjimečné automobily zdařile navázaly na úspěšné angažmá mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu, datující se již od roku 1901,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí škodováckého muzea v Mladé Boleslavi.

První dva vozy Sport Monte Carlo z limitované edice vznikly v průběhu července 1936, poslední exemplář (kupé s tmavošedým metalickým lakem) byl expedován 13. ledna 1939.

Fotogalerie

Z celkem 70 vyrobených kusů připadalo 24 na roadstery v lehčím provedení s jednodušší výbavou, dále vzniklo 17 komfortnějších roadsterů s dvojicí stahovacích bočních oken místo nasazovacích, dva prostornější kabriolety, 23 kupé, dva podvozky určené k individuálnímu karosování a konečně dva podvozky nebo jen motory.

Popular Monte Carlo se také exportoval, celkem bylo vyvezeno 15 kusů, z toho sedm do Polska. Zvláště luxusně vybavené byly dva roadstery, které československá vláda v roce 1938 věnovala hlavě spojeneckého jugoslávského státu, tehdy teprve čtrnáctiletému králi Petaru II. Karađorđevićovi.

Dvoumístné kupé Sport Monte Carlo o rozměrech 4200 x 1500 x 1370 mm vážilo 960 kg a stálo 35 000 Kč. Od října 1937 byl nabízen i faceliftovaný model s předními světlomety částečně zapuštěnými do blatníků, upraveným zavěšením i odpružením kol a prodlouženým rozvorem náprav. K prominentním zákazníkům patřil například populární herec pražského Divadla na Vinohradech Otomar Korbelář.

Přibližně tucet dochovaných automobilů této série patří k velmi vyhledávaným historickým vozům. Již od roku 1968 je součástí sbírek škodováckého muzea černé kupé (1937), které bylo zakoupeno v kompletním stavu a na počátku tisíciletí prošlo pečlivým restaurováním.

Další vůz z této limitované série právě prochází pečlivou renovací v dílnách mladoboleslavského muzea.

hlavicka
Autor:






Nejčtenější

Trekka, novozélandský automobil na podvozku Škody Octavia
První a jediné novozélandské auto byla před 50 lety terénní škodovka

Na vzniku jediného sériově vyráběného novozélandského automobilu měla velkou zásluhu mladoboleslavská Škodovka. Ač tento vůz nebyl vyráběn v množstvích...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.