“Vůz Škoda Popular měl ve 30. letech minulého století na závodních tratích podobně výlučné postavení,“ komentuje Michal Hrabánek, vedoucí dnes velmi úspěšného oddělení Škoda Motorsport.
„Pokroková technická koncepce s tehdy moderním páteřovým rámem, nezávislým zavěšením všech kol a synchronizovanou převodovkou v uspořádání transaxle v mnohém předběhla dobu,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny muzea značky. „Automobily Škoda Popular dosáhly významných úspěchů na tratích závodů a soutěží nejen v Evropě, ale dokonce i v Jižní Americe,“ dodává Velebný.
Popular debutoval v roce 1934 a vytvořil základ nabídky zcela nové generace osobních a lehkých užitkových vozidel z Mladé Boleslavi, díky tomu se v průběhu třicátých let stala v Československu nejprodávanější značkou a sbírala úspěchy také v zahraničí.
Lehké a cenově dostupné populary byly ve své době velmi oblíbené a pomáhaly motorizovat široké vrstvy obyvatel. V nabídce byla čtyř- i dvoudveřová uzavřená varianta, oblibě se ale těšily také otevřené karoserie. Popular se rychle stal nejprodávanějším vozem v tehdejším Československu. V letech 1934 až 1946 se jej vyrobilo přes 20 000 exemplářů, z nichž téměř 6000 zamířilo na export do 50 zemí světa – a to do Číny, Indie na do řady afrických a jihoamerických států. Kompletní příběh revolučního popularu čtěte zde
Roadster pro Rally Monte Carlo 1936 byl vybaven třístupňovou přímo řazenou převodovkou v bloku s rozvodovkou zadní nápravy a výkonnějším motorem z řady Rapid. Čtyřválec o zdvihovém objemu 1386 cm3 dosahoval výkonu 34 koní (25 kW) a dvě palivové nádrže o celkovém objemu 170 litrů mu zaručovaly dojezd přibližně 1500 km. Největší rychlost činila 110 km/h. Z hmotnosti 790 kilogramů připadlo na otevřenou karoserii pouhých 250 kg, plně naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kilogramů posádky.
Dne 14. ledna 1936 vyjeli Pohl s Hausmanem otevřeným závodním vozem z Prahy na místo oficiálního startu do Athén. Z nich následoval vlastní 3852 kilometrový závod přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka. Do cíle dorazila posádka s popularem 29. ledna 1936 bez trestných bodů, uspěla při technické přejímce i v jízdě zručnosti. Ve třídě do 1500 cm3 skončil vůz posádky Pohl/Hausmann na druhém místě. Závod se tehdy jezdil jako takzvaná hvězdicová jízda - podrobnosti čtěte zde
V zimním období měli k dispozici přídavné horkovzdušné topení, držáky na „thermoform“ (termosku) a mapu, snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním řidičova průzoru čelním sklem nebo sklopné sedadlo spolujezdce, aby si mohl cestou odpočinout. Zkušená posádka si již předtím v domácích Krkonoších úspěšně otestovala kožené kombinézy a terénní pneumatiky domácí značky Baťa.
Škoda Popular Sport Monte Carlo
Škoda svůj úspěch v prestižní monacké rally zúročila mimo jiné v podobě limitované série 70 elegantních roadsterů a kupé Popular Monte Carlo. Černé kupé z této série dnes patří k ozdobám sbírek mladoboleslavského muzea Škody.