Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tajné testy Škody ve sněhu: špiony měli v zádech už v roce 1935

aktualizováno 
Sněhové závěje a mráz jsou podmínky, které otestují jízdní vlastnosti vozů v tuhé zimě. Podle zprávy dochované v archivu mladoboleslavské automobilky se již v únoru 1935 skupina techniků vydala prověřit speciálně upravený Popular do Špindlerova Mlýna v Krkonoších.

Škoda Popular při testech ve Špindlerově Mlýně | foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO

Na předních kolech železné lyže, na zadních kolech řetězy s drapáky. Šplhali cestou na Medvědí boudu v nadmořské výšce 1 060 metrů. „Abychom se vyhnuli divákům, vyjeli jsme v šest hodin ráno. V zásobě jsme měli dvoje saně s koňmi pro případ, že bychom někde zapadli. Den předtím i celou noc padal hustě sníh, který situaci zhoršil, neboť na cestách, které nebyly protaženy pluhem, bylo 75 cm sněhu. S vozem jsme se dostali od Grandhotelu až k lávce pod Medvědí boudou a nepokoušeli jsme se o další jízdu vzhledem k příkrému stoupání, jelikož jsme se báli zapadnutí. Bylo tolik sněhu, že byl hrnut i předkem chladiče,” stojí v dobové zprávě o této dobrodružné výpravě.

Fotogalerie

A další zajímavosti následují: „Zjistili jsme, že četnictvo hledá podobný stroj, aby se v zimě co možno nejrychleji přiblížilo k vrcholkům hor a hraniční čáře při vykonávání své služby vzhledem k stávajícímu podloudnictví. Prozatím jsou odkázáni na koně a lyže, kteréžto prostředky jsou velmi pomalé. Rovněž finanční stráž by podobné vehikly potřebovala, jelikož má službu ztíženou tím, že se nemůže rychle dostat na pohraniční čáry, které leží vysoko v horách.”

Horská prověrka Popularu poukázala na potřebu jeho dalšího vyladění a úprav: „K docílení úspěchu bylo by nutno přizpůsobiti vůz důkladněji ke zkouškám, pokud se týká motoru, zadních kol a předních lyží. Při těchto jízdách nedá se použíti druhé ani třetí rychlosti, nýbrž pouze první, která je ještě příliš vysoká. Konstatovali jsme také, že naše lyže nebyly konstruovány dosti vhodně ke sněhovým poměrům a že je nutno je vzadu asi o 2 centimetry zúžit, tak jako je to u skutečných lyží. Zjistili jsme, že se na lyže lepí měkký sníh a že je zapotřebí spodek opatřit jasanovým dřevem, které by se dalo podle sněhových poměrů napustit příslušným voskem. Celé lyže musí býti svařeny a ne nýtovány, aby nepovolovaly.”

Novodobé srovnání s uvedeným zimním modelem není. Podobné úpravy se na vozech od doby testování Popularu nedělaly, respektive nedokládají to žádné zprávy. Dnes se používají zimní pneumatiky, v extrémních podmínkách jsou pak opatřeny ocelovými hroty.

Něco společného s dneškem ovšem tyto utajené testy měly: „Při jízdě do Krkonoš připojila se za nás Praga Piccola, která nás sledovala po celou cestu. A když jsme ji ztratili, v Pace stála a za Pakou se za námi zase připojila. Bylo by dobře zaříditi oznámení patentu, aby tato myšlenka nebyla vykořistěna konkurencí,” zaznívá v krkonošské zprávě.

Zimní testy dnes provádějí automobilky také na severu Evropy za polárním kruhem.

Zimní testy dnes provádějí automobilky také na severu Evropy za polárním kruhem nebo v Alpách.

Novodobé zkoušky podléhají přísnému utajení. „Vozy byly v minulosti testovány již od prototypů na tuzemských silnicích. Dříve se na auta musely dělat různé kamufláže většinou z laminátu, aby se zakryly tvary nových modelů. Od roku 1993 využíváme polygony koncernu VW. Většina dlouhodobých zkoušek s prototypy probíhá na polygonu v Německu. Pro testování v extrémních podmínkách slouží i jiné polygony koncernu Volkswagen mimo Evropu. Na těch, které podléhají utajení, se už prototypy nemusí tak složitě kamuflovat, jako tomu bylo v minulosti,” komentuje Tomáš Hanzlík, koordinátor oddělení Dlouhodobé jízdní zkoušky Škody Auto.

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.