Škoda Yeti

Škoda Yeti | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Škoda představí v roce 2013 o 60 mm delšího yetiho

  • 77
Mladoboleslavská automobilka má na rok 2013 naplánovanou premiéru prodloužené verze Škody Yeti. Oblíbené SUV, jehož prodeje překonávají plány automobilky, se protáhne o 60 milimetrů. Prozradil to šéf automobilky Winfried Vahland v úterý na autosalonu v Šanghaji.

Yeti se prodlouží o šest centimetrů v oblasti zadních dveří, aby se protáhl prostor pro cestující vzadu. Se stejně upravenými modely slaví na čínském trhu úspěchy mnoho značek. Jen v Číně tak seženete třeba prodlouženou verzi Audi A4.

Yeti pro Čínu tak bude dlouhý 4283 milimetrů, ten evropský má 4223 mm.

Třída yetiho prožívá v Číně podle Vahlanda stejný boom jako v Evropě. Středně velké SUV tedy nesmí na trhu, který roste tempem v řádu desítek procent, chybět.

"Původní plány výroby byly 50 tisíc Škod Yeti pro celý svět ročně," říká Vahland. "Dnes už musíme zvýšit objem výroby superbu a yetiho v Kvasinách tak, že se bude vyrábět šest dní v týdnu," říká. Podobný zájem očekává značka i v Číně,  kde vyrábí  své modely ve dvou fabrikách. Jedna na superby a octavie je právě v Šanghaji.

Autosalon v Šanghaji v úterý otevřel. Očekává se na 60 premiér. Škoda se pochlubila dvěma koncepty: elektrickou verzí octavie a konceptem Vision D. První měla premiéru loni na podzim na autosalonu v Paříži, designovou studii odprezentoval stejně jako v březnu na autosalonu v Ženevě šéfdesignér automobilky Jozef Kabaň.

Koncept Škoda Vision D

"Škoda je v Číně opravdu velkou značkou," říká hrdě Vahland. Čtvrtinu produkce dnes automobilka prodá v Číně. Úspěch je to o to větší, že značka vstoupila na čínský trh teprve před čtyřmi lety. "Nabízíme zákazníkům velmi moderní a velké automobily," poukazuje Vahland na zálibu Číňanů ve velkých vozech.

"Škodovky se koncepcí na místní trh velmi hodí, nabízejí prostor a funkčnost. To se Číňanům líbí."

Superb se podle Vahlanda v Číně hodně líbí právě díky velkému rozvoru. Škodovku s velkým prostorem na zadních sedadlech si prý oblíbili hlavně obchodní cestující, kteří se v superbu nechávají vozit. "Octavia je hitem, je vyprodaná," dodává Vahland.

Na konci minulého roku měla Škoda v Číně 305 prodejen u zhruba stovky dealerů. Loni v zemi zvýšila prodej ze 123 500 na 180 600 vozů, což znamená 1,6procentní podíl na trhu. Je třeba ovšem brát v potaz, že čínskému trhu prozatím neohroženě vládnou čínské automobilky se svými specifickými modely, jejichž kvalita a především cena není s produkcí zahraničních automobilek srovnatelná.

Za první kvartál letošního roku prodala Škoda v Číně 54 tisíc škodovek, což znamená 27procentní nárůst oproti loňskému roku. "Prodeje Škody rostou rychleji, než roste trh," říká šéf mladoboleslavské automobilky a zdůrazňuje, že právě Čína je pro Škodu po Evropě nejdůležitějším trhem. "O čínský trh se velmi bojuje, automobilky se předhánějí v technických inovacích," dodává. Čínské superby a octavie tak například dostávají koncová světla složená z LED diod, o čemž si evropská provedení mohou nechat jenom zdát.

"Tato technologie je v Číně velmi laciná, dokážu si představit, že bychom takový díl dováželi i do Evropy," řekl Vahland. Čínské škodovky také například postrádají anténu, nahrazuje ji anténa vlepená do zadního okna. Všechny v Číně prodávané škodovky mají také rádio. "Čínské základní modely jsou obecně vybavenější," říká Jan Pícha, jeden z českých manažerů, kteří pro značku pracují v Číně.

Přednímu chladiči octavie dominují vertikální chromové mřížky – chromové doplňky jsou totiž u čínských zákazníků velmi oblíbené.  

"Číňané také vyžadují měkká sedadla, místní modely škody mají tedy měkčí výplně než jinde," prozrazuje Pícha. Další odlišností například je, že  Octavia RS nemá na rozdíl od Evropy snížený podvozek a na octavie a superby se standardně montují šestnáctiplacové ráfky. Důvodem je nižší kvalita čínských silnic.

"Nejprodávanějšími barvami jsou černá, stříbrná a šedá. Naopak skoro vůbec není zájem o zelenou a bílou, která je v Číně barvou smutku," dodává Jan Pícha.