Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda: první dveře z plastu dostane terénní roomster

  10:53aktualizováno  10:53
Může se to zdát jako návrat k legendárním trabantům. Mezi tehdejším "bakelitem" a dnešními plasty je ale velký rozdíl. Chystaný model Roomsteru Scout nebude mít zadní dveře z plechu, budou plastové.

Škoda Roomster Scout | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Části aut, které bývaly tradičně z plechu, začínají být čím dál častěji ze speciálních plastů. Oproti kovu jsou lehčí a často také bezpečnější.

Touto cestou se vydává i Škoda Auto. Pro terénní vůz Roomster Scout připravuje zadní dveře, které budou mít ocelový rám, ale ostatní části budou plastové.

Díky tomu bude Roomster lehčí a bude také snažší a levnější případně vyměnit nabouraný díl. Nové dveře představil šéf vývoje karosérie Škody Auto Jens Rückert tento týden v německém Manheimu.

Menší hmotnost – méně emisí
Využití nových materiálů v konstrukci aut slibuje Škoda Auto ústy svých šéfů již několik let, plastové dveře jsou prvním velkým konkrétním výsledkem tohoto bádání.

"Je to kvůli snížení hmotnosti vozu a následného snížení spotřeby paliva a vypouštěných emisí,“ vysvětlil mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Firma zatím další detaily k hybridním dveřím tají.

Pro Škodu je to velký krok, řada jiných automobilek je s nasazením plastů na auta dál. S větším využíváním plastů mladoboleslavská firma váhá možná i proto, že má vlastní lisovnu plechů a ta by tak mohla přijít o část zakázek.

Dveře vyvinula Škoda ve spolupráci s libereckým podnikem Cadence Innovation, který již delší dobu hledá možnosti, jak více využít nové materiály při konstrukci aut.

"Hybridní zadní dveře jsou v automobilovém průmyslu novinkou. Podle našich informací zatím nikdo s takovým technickým konceptem nepřišel,“ říká generální ředitel Cadence Innovation Pavel Neuman. Nové dveře jsou díky zvolenému konceptu lehčí oproti běžným dveřím zhruba o kilogram.

Výrobci musí překonat jistou nedůvěru u zákazníků vůči vozům s plastovými díly. "Hybridní dveře nejsou rozhodně méně bezpečné,“ tvrdí Neuman.

Vnitřní i vnější díly jsou z plněného polypropylenu, vnější díly jsou z materiálu s velmi nízkou teplotní roztažností. Nestane se tak, že by například letní horka plast deformovala.

Výrobci plechů zatím odliv k plastům příliš nepocítí, většina dílů z kovu zůstává i nadále umělou hmotou nenahrazená.

To se ale může v budoucnu změnit a zcela tak změnit i to, odkud budou díly na Škodovky pocházet.

Šance pro české dodavatele
Až dosud se plechy dováží, plasty se však mohou vyrábět u nás. Podle Petra Lenfelda z Technické univerzity v Liberci, který se využitím plastů v automobilovém průmyslu zabývá, dílů z nekovových materiálů na autech v dalších letech přibude.

"Objevují se nové směsi, které mají ve vybraných ohledech lepší vlastnosti než plechy. Navíc jsou i na autě bezpečnější, roste tlak na používání materiálů, které řidiči při nehodě tolik neublíží,“ vysvětlil Lenfeld.

Dalším místem, kde se plasty mohou na autech objevit, jsou například podběhy nebo díly v blízkosti motorového prostoru.

Automobilky v nich vidí budoucnost, což ukázaly i novinky na ženevském autosalónu. Plast navíc umožňuje designérům vytvářet mnohem snadněji netradiční tvary karosérie a častěji připravovat její změny.

"Jsme přesvědčen, že oblast plastů na autech zvláště u menších sérií půjde velmi nahoru,“ míní Neuman.

Auta z PET lahví
Například Hyundai přišel s konceptem vozu Qarmaq. Ten korejská automobilka vyvinula společně s koncernem GE, který v prosazování nových materiálů patří ke špičce. Výsledkem je vůz netradičního designu, který je lehčí, a 85% suroviny na výrobu pro něj potřebného plastu pochází z odpadu, který lidé vytřídili.

Nové plastové materiály chce vyrábět i Cadence Innovation. Zatím ale nepadlo rozhodnutí o stavbě nové továrny. "Jsme trošku v začarovaném kruhu. Majitelé chtějí zakázky, automobilky hotovou továrnu,“ vysvětlil Neuman.

Výrobce nečeká lehká cesta: důležité je přesvědčit automobilky i zákazníky, že například plastový blatník je lepší, než plechový. Nebo naopak ukázat, že na první pohled či dotek není mezi plastem a plechem rozdíl. Přesto si plasty nachází do aut cestu čím dál více.

Zlepšováky hledá každý
Automobilky neustále bojují s rostoucí hmotností, na druhou stranu si nemohou dovolit kompromisy v bezpečnosti. Plasty jsou lehčí, výrobně jednodušší a levnější. Běžně se z nich vyrábí například světla, francouzské automobilky používají často plastové blatníky. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Renault dělá blatníky z plastu od poloviny 90. let. Zadní plastové dveře mělo i auto roku 1989 - prostorný italský hatchback Fiat Tipo. Víka kufru i kapoty měl neplechová i Citroën BX, vyráběný v letech 1982 až 1994.

Laciný americký "studentský" sporťák Pontiac Fiero (1984-88) měl z plastu celou karoserii a zadní okno bylo z polykarbonátu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.