Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda R4: unikátní model nemá ani sama automobilka

aktualizováno 
Domek pětašedesátiletého Karla Konfršta v jedné malé vesničce na Havlíčkobrodsku nevypadá zvenčí nijak výjimečně. Garáže, kůlny, půdy a další místnosti však skrývají mnohé sběratelské poklady. Repliky historických zbraní a stařičkých gramofonů navozují atmosféru dávno zašlých časů.

Unikátní Škoda typ R4 Karla Konfršta | foto: ČTK

Opravdovými raritami v jeho sbírce jsou motocykl Čechia a první model automobilu Škoda z roku 1928, které nezapřou původní profesi a největšího koníčka sběratele.

Konfršt celý život pracoval jako automechanik a v mládí jezdil motokrosové závody. "V pětadvaceti jsem s tím skončil. Motorky se montovaly doma na koleně, bylo to hodně náročné na čas a hlavně na peníze," řekl Konfršt ČTK.

Příštích 40 let se proto věnoval hlavně sběratelství v mnoha podobách. Vůně benzinu ale v jeho zálibách přece jen převládá. Na sběratelské burzy sice nemá čas, ale stále ještě jezdí několikrát ročně na srazy a soutěže veteránů.

Dlouholetý předseda havlíčkobrodského Veterán klubu v roce 2008 absolvoval i jeden z nejtěžších veteránských závodů o dobytí hory Gotthard ve Švýcarsku s cílem ve výšce 2100 metrů nad mořem. "Jel jsem s Čechií a dojel jsem sedmý," řekl Konfršt.

Motocykl získal jako úplný vrak před 28 lety. Dal ho dohromady a od té doby prý nebylo třeba stroj opravovat. Čechií se vyrobilo odhadem kolem 1500 kusů, dosud se jich dochovalo jen několik desítek. Většinu strojů vlastní čeští sběratelé. Legendární motocykly vyráběl konstruktér Albin Liebisch od poloviny 20. let minulého století v Krásné Lípě. Dodnes jsou nejdelšími sériově vyráběnými motorkami na světě, ta úplně nejdelší z nich měří přes tři metry.

Unikátní motocykl Čechia - Böhmerland Karla Konfršta

Unikátní motocykl Čechia - Böhmerland Karla Konfršta

Při srazu veteránů před deseti lety byla Liebischovi na náměstí v Krásné Lípě odhalena pamětní deska. Největší zásluhu na jejím pořízení měl právě Konfršt, model desky dodnes visí v jeho garáži.

Pravým klenotem Konfrštovy sbírky je Škoda R4 z roku 1928. Modře lakovaná krasavice s dřevěnými loukoťovými koly stojí v garáži přikrytá přehozem.

Podle Konfršta je vůz konstrukce Laurin a Klement prvním automobilem vyrobeným pod značkou Škoda. "Pokud vím, existují v Česku asi tři nepojízdné vraky, tohle je zřejmě jediné pojízdné auto v Česku, v Evropě a asi i na světě. Stejný vůz nemá ve svém muzeu ani mladoboleslavská škodovka, která ho ode mě chtěla," dodal sběratel.

K vozu přišel Konfršt v roce 1966 kuriózním způsobem. V Praze mechanici na autě opravovali vícelamelovou spojku. "Dali tam silnější obložení, a když ji smontovali, spojka nešla vypnout. Kvůli tomu se z auta stal nepojízdný vrak. Zajel jsem tam, na místě vyndal jednu z lamel, nastartoval a vůz jsem si odvezl," popsal Konfršt výhodnou transakci.

Unikátní škodovka si zahrála ve filmu Anděl s ďáblem v těle, objevila se i v několika dalších filmech, točili s ní Francouzi a Slováci. Na silnice se už dostane jen výjimečně. "Jezdil bych častěji, ale má drahý provoz, spotřebuje až 20 litrů benzinu na 100 kilometrů," postěžoval si majitel.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.