Škoda Atero

Škoda Atero | foto: Škoda Auto

Atero je třídveřové kupé Škody Rapid. Vznikl jen jediný kus

  • 54
Žáci středního odborného učiliště strojírenského Škody Auto si už několik let staví každý rok své auto snů. Letos postavili netradiční kupé na základech Škody Rapid.

Na stavbě se podílelo 26 žáků učiliště mladoboleslavské automobilky. Za základ jim posloužil Rapid Spaceback. Ten dostal splývavou střechu zakončenou netradičním víkem kufru. Studie dostala jméno Atero.

„Tento pojízdný unikát je již třetím učňovským vozem,“ vysvětluje David Haidinger ze Škody. V roce 2014 představil žákovský tým malinkatý kabriolet CitiJet, v roce 2015 následoval pick-up FUNSTAR. „Oba vozy vyvolaly příznivý ohlas veřejnosti. Cílem projektu je podpořit um a kreativitu žáků středního odborného učiliště,“ popisuje Haidinger.

Atero začalo vznikat na konci roku 2015. V týmu jsou čtyři mladé dámy a 22 mladých mužů. Pomáhaly jim oddělení technického vývoje, designu a výroby. Projekt si vyžádal zhruba 1300 pracovních hodin.

Přestavba byla ještě rozsáhlejší než u obou předchozích „učňovských vozů“. Sloupky B byly přesazeny vzad, sloupky C jsou více skloněné. Střecha se svažuje dříve, zatímco linie hrany oken za dveřmi roste.

Také díly karoserie doznaly zásadních změn. Kapota dostala větrací otvory, dveře jsou prodloužené. Zcela nové je víko kufru ozdobené červeným křídlem. Jiná jsou také zadní světla. Netradičně působí výrazně skloněné velké zadní okno.

Studentskou přestavbu rapidu ozdobila osmnáctipalcová kola s pneumatikami 225/35 ze Škody Octavie, červené podsvícení podvozku a interiéru a audiosoustava se 14 reproduktory o výkonu 1 800 Wattů.

Černé třídveřové kupé s celkovou délkou 4,3 metru má pod kapotou turbobenzinový motor 1,4 TSI (92 kW/125 k) spřažený se sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Pohon zůstal beze změn, motorový prostor ale dostal červeně lakované kryty.

Ze zadního nárazníku trčí velké koncovky výfuku, které pocházejí z modelu ŠKODA Octavia RS. Červené olištování ozdobilo také příď. Přední lampy využívají technologie LED a červeného podsvícení.

Práci mají jistou

„Firemní učiliště, založené roku 1927, nabízí mladým tří a čtyřleté technické učební a studijní obory, zakončené výučním listem nebo maturitou. V současné době je k denním studiu zapsáno téměř 900 žáků ve 14 oborech, 14 procent z nich jsou dívky,“ uvádí David Haidinger. „V nástavbovém studiu si aktuálně zvyšuje svou kvalifikaci zhruba 100 zaměstnanců.“ Po úspěšném dokončení všem absolventům učiliště nabídnou zaměstnání u Škody.