Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rapid je zatím v Česku propadák, vše rozhodne octavia

aktualizováno 
Podle zdrojů MF DNES z automobilky nejsou s prodeji rapidu v Mladé Boleslavi spokojeni. Škoda vyrábí nový model od léta. Doposud v Česku dodala lehce přes šest set aut. Zdroj pod podmínkou anonymity připouští, že i automobilka začíná chápat, že u rapidu přestřelila hlavně cenou. Nadšeni nejsou ani dealeři.

Škoda Rapid | foto: Škoda

Redakce iDNES.cz oslovila několik prodejců. Nechce se jim vystoupit z anonymity, i proto, že o prodejích rapidu zrovna lichotivě nemluví. "Škoda přestřelila cenu, prodeje nestojí za nic," říká ostře jeden z nich. Potvrzují to i jiní.

Už v půlce listopadu prodejci opatrně odpovídali na zájem o rapid nicneříkajícím: "Jsme rádi, že nám do showroomu přivedli nové zákazníky." Ti ale podle všeho odjeli v jiných modelech. V 609 registrovaných rapidech, které figurují po prvních dvou měsících prodejů v oficiálních statistikách českého Svazu dovozců automobilů, je ale odhadem 250 dealerských vozů a další desítky těch, které má sama automobilka. Podle znalců situace na trhu bude u zákazníků v ČR 350–400 aut. Za listopad bylo zaregistrováno jen 146 rapidů, byla to v tom měsíci v Česku nejhůř prodávaná škodovka.

Fotogalerie

"První kvóta rapidů nebyla velká a rozprodala se rychle, pro ty přišli nadšenci. Ale pak už nic," popisuje jeden z dealerů. "O část zákazníků jsme přišli na začátku, kvůli ceně." Prodejci se však snaží být optimističtí. "Určitě se to rozjede. Rapid se musí dostat mezi klienty," říká Libor Přerost ze středočeského dealerství značky.

Je pravda, že Škoda mívá vlažnější rozjezdy prodejů svých novinek. V Mladé Boleslavi se zatím navenek tváří, že se nic neděje. "Jedeme podle plánu. Prodeje jsou takové, jaké jsme očekávali," reaguje oficiálním stanoviskem Škody Jozef Baláž, tiskový mluvčí automobilky.

Na to, že zájem o rapida vzroste a prodeje se rozběhnou, však automobilka podle všeho moc čekat nechce. Týden před Vánoci tak předělala ceník. Za rapid chce stále nejméně 290 tisíc, ale má bohatší výbavu.

"Teď po přidání nové výbavy do výbavových paketů začíná ceník dávat smysl," myslí si prodejci, ale i tak bude vysoká základní cenovka zákazníky odrazovat. Jednoduše řečeno, rapid musí zlevnit, jinak moc zákazníků nepřiláká.

Paradoxně jiný pocit mají zatím u Seatu, který nabízí identické auto jako rapid pod známým jménem Toledo. To je teď v předprodeji. Ostrý začátek prodeje je naplánovaný na březen. Jeho ceník kopíruje ten u rapidu. "My jsme v jiné situaci než Škoda. Neděláme reklamu a stejně zákazníci už chodí k dealerům," popisuje Aleš Novák, šéf českého zastoupení značky. "Už máme i několik desítek objednávek a některá auta jsou už ve výrobě."

Podle Nováka má toledo i jinou klientelu. U Škodovky se lépe prodávají levnější auta, u Seatu chtějí dražší. Seat se tedy zatím na úpravu cen nechystá. "Sledujeme trh," komentuje situaci Novák.

Škoda sama byla trochu zmatená a nevěděla, jak rapid zaměřit a jak ho ocenit, myslí si dnes někteří prodejci. Základní cena, se kterou rapid odstartoval, by byla před pěti lety skvělá, jenže dnes stojí stejné peníze modernější a lépe vybavená konkurence, navíc s lepšími motory, hlavně korejské značky jsou pravděpodobně v očích kupců rapidu lepší nabídkou. Nad nimi ční škodovka jen velkým kufrem a místem na zadních sedadlech.

Hlasy ze zákulisí popisují jakousi "slepotu" Škody plynoucí z její silné pozice na trhu. Je totiž zvyklá na roli jakéhosi cenotvůrce. Jenže ostatní značky už ji tak neberou. Při stanovování cen se automobilka moc neohlíží na situaci, jaká vládne na trhu. A zvlášť u rapidu dochází k absurdní situaci. Jeden z největších letošních "otřesů" na českém trhu provedl v druhém pololetí Volkswagen se svým novým golfem, dal mu totiž nečekaně nízkou základní cenovku 339 tisíc. Auto má sice menší kufr, ale mnohem lepší a modernější techniku. Když rapida dovybavíte na podobnou úroveň, jakou má základní golf, a připlatíte za stejný motor (1,2 TSI 63 kW, u golfu základ, u rapidu je základem tříválec 1,2 MPI), ušetříte patnáct tisíc. A to stále budou chybět některé prvky, které ani rapid mít nemůže (kolenní airbag, systém rozpoznání únavy řidiče).

Špatné načasování

Zkušený nezávislý prodejce aut, velmi dobře obeznámený se situací na trhu, ovšem zmiňuje ještě další potíž. Rapid dorazil až s odstupem za konkurencí, ale hlavně mu uškodilo uvedení jen chvíli před octavií. Rapid se začal prodávat v říjnu, novou octavii začnou dealeři nabízet v únoru, tedy jen se čtyřměsíčním odstupem.

"Všichni, kdo o něm uvažují, čekají, jak bude vypadat a kolik bude stát nová octavia," říká prodejce pod podmínkou anonymity s tím, že sám čeká na obměnu vozového parku své firmy na novou generaci. "Nová octavie je o tolik lepší a větší, že budou zákazníci velmi mile překvapeni," říká jeho kolega.

Rozhodne cena octavie

Její cena je velkou hádankou. Obchodníci obecně čekají, že posunem do střední třídy octavia citelně podraží. "Bude to nejdražší octavia v historii, čekám, že základní turbodieselové provedení bude stát kolem půl milionu," říká jeden z nich. Na druhou stranu podle informací iDNES.cz ze zákulisí se ve Škodě rozhodli přehodnotit cenovou strategii právě kvůli zmiňovanému golfu. Možná se tedy rýsuje velké překvapení, a to i pro samotnou Škodovku.

Obchodníci tak čekají, že se vše rozhodne 7. ledna, kdy Škoda uveřejní českou cenu nové generace nejprodávanějšího modelu. V tu chvíli se zákazníci rozhodnou, zda jejich rozpočet stačí na octavii, anebo půjdou pro rapida.

Rapid automobilka prezentovala jako jeden ze stěžejních modelů. Na všech trzích prodala v listopadu 2 500 rapidů, ale skoro 33 tisíc octavií, které se vlastně doprodávají. Právě trochu i na úkor rapidu. Ten měl nejlevnější octavie nahradit, ale nestalo se tak. Končící octavia je totiž stále o dost lepší auto a poznají to i zákazníci.





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.