Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

aktualizováno 
Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých let. Líbivý moderní vzhled a nízké stáří ojetin je dostatečným lákadlem pro české motoristy, mezi kterými se Škoda Rapid těší značné oblibě.

Škoda Rapid Monte Carlo | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Jméno Rapid oživila mladoboleslavská značka v roce 2012 uvedením nového modelu s karoserií liftback. Rapid se však dočkal i provedení, které můžeme popsat jako zkrácené kombi nebo prodloužený hatchback, každý to vidí jinak. Škoda mu každopádně dala jméno Spaceback. A jen tak mimochodem: příští generace rapidu už bude jen s tímto typem karoserie, liftback se nástupce nedočká.

Škoda Rapid Monte Carlo
Škoda Rapid Spaceback

Rapid ve dvou provedeních karoserie: nalevo je liftback, napravo spaceback

Na trhu s ojetými vozidly je rapid zastoupen celkem početně. Zásluhu na tom má jeho využívání v rámci firemních flotil i operativních leasingů. Na trhu proto najdete vozy jak mladé s minimem ujetých kilometrů, tak automobily s většími porcemi km za příznivější ceny. První roky si držel na trhu ojetin ceny nečekaně vysoko, možná i proto, že zpočátku ho kupovala především soukromá klientela, která auta neobměňuje tak často. Tajným tipem pro ty, kdo auto typu Škody Rapid chce, ale nechce škodovku, může být Seat Toledo, který je jeho dvojčetem vyráběným na stejné lince v Mladé Boleslavi.

Auto českých rodin

Snem mnoha českých rodin je octavia. Ta se ale dostává jako služební auto. Když dojde na nákup vozu do rodiny, nakonec se ukáže, že tak honosné auto jako aktuální octavia není potřeba. Jednodušší a skromnější rapid odvede rodinné povinnosti s přehledem.

Očima experta

Jindřich Topol, manažer AAA AUTO

Škoda Rapid je na trhu s ojetými automobily zastoupena v dostatečném počtu. Některé automobily pocházejí z operativních leasingů a v tomto případě jde nezřídka o mladší ojetiny. Dostatek je jak liftbacků, tak kombíků, v případě Rapidu uvedených pod názvem Spaceback. Mezi českými motoristy je Rapid oblíbeným vozem, na čemž má určitou zásluhu i designová podobnost s větším oblíbeným modelem Octavia.

Motory 1.2 TSI se dostaly do Rapidu už v modifikované verzi, vybavené upravenými řetězovými rozvody. Toto novější provedení přišlo ještě před začátkem prodeje rapidů v polovině roku 2011, takže strach z 1.2 TSI není u ojetých rapidů oprávněný. Pohonná jednotka 1.4 TSI ale stále problémy s rozvody mít může. Na trhu s ojetými automobily se však tato motorizace v rapidech skoro nevyskytuje. V případě choulostivějších turbodieselů 1.6 TDI pozor na kvalitu nafty.

Máte-li vyhlédnutou verzi Spaceback s příplatkovými dveřmi zavazadelníku, důkladně je prohlédněte. Někdy totiž mají odštípnutou hranu skla. Nepříjemnosti mohou způsobit ucpané odtokové kanálky v zadních bočních dveřích. Pokud uslyšíte při zkušební jízdě šplouchání, jeho původ hledejte právě zde.

Moderní tvary a ostré linky se motoristům líbí, což potvrzuje zájem o ojeté rapidy. Občas je slyšet nějaká výtka k interiéru vozu. Ne na kvalitu materiálů, ale na občasné povrzávání plastů při přejezdu nerovností. To však neplatí plošně pro všechny automobily. Většina motoristů si na nežádoucí zvuky nenaříká.

Ani prostornost není vůbec špatná, i když užší interiér ve srovnání s větší Octavií přehlédnout nelze. Urostlí chlapi občas lamentují, že jsou si na předních sedadlech až moc blízko, na druhou stranu normálně rostlá rodina (dva dospělí a dvě děti před pubertou) se do něj bez potíží vejdou.

Výtky občas míří k velikosti kufru Spacebacku, který disponuje základním objemem jen 415 litrů. Proti tomu liftback nabízí zavazadlový prostor o objemu 550 litrů, což je už o poznání příjemnější. Navíc díky provedení liftback (páté dveře se otevírají spolu se sklem) je k zavazadlům dobrý přístup podobně jako u kombíku.

Berte benzin s turbem, pozor na rozvody

Rapid může pohánět jak benzinový, tak naftový motor vesměs kopírující nabídku agregátů pro menší model fabia. Jde o maloobjemové agregáty, nejobjemnější je šestnáctistovkové TDI. Přesto je nelze z důvodu nabídky výkonu hanit. Samozřejmě základní motorizace 1.2 MPI (původně motor 1.2 HTP) disponující výkonem 55 kW (později 66 kW) není žádné terno, ale pokud jste klidnější řidič nejezdící s naloženým vozem, může vám dostačovat. Zkrátka kdo chce jezdit svižně, měl by sáhnout po výkonnější motorizaci. Nabízí se třeba přeplňovaný benzinový agregát s označením TSI.

Může se hodit

Přestože Rapid dostal motory TSI s modifikovanými řetězovými rozvody, zájemci o ojetinu by měli být ostražití. Ani inovace v podobě zesíleného řetězu a nového napínáku totiž nemusí být zárukou bezporuchovosti. Z tohoto důvodu také koncern Volkswagen u těchto motorů nahradil řetězový rozvod řemenovým. To se však v případě Škodovky týká až později uvedené Octavie třetí generace. U Rapidu platí to, co již dříve u Fabie či Octavie, a to že chrastivý zvuk při startování motoru je důrazným varováním. Potíže s rozvody mohou potkat jak 1.2 TSI, tak i silnější 1.4 TSI.

Pro úspornou jízdu je turbodiesel ideál

Pro vyznavače turbodieselů je zde také několik variant. Motoru 1.4 TDI/66 kW bývá vytýkán méně kultivovaný projev, z hlediska spotřeby ale nadchne. Úsporně pracují i již od počátku výroby montované turbodiesely 1.6 TDI o výkonech 66 a 77 kW (od roku 2015 je nabízen motor 1.6 TDI/85 kW). Verze s výkonem 66 kW se stejně jako slabší benzinová dvanáctistovka TSI o výkonu 63 kW projevuje méně kultivovaným během. Naftové šestnáctistovky navíc mohou trápit potíže se vstřikovači nebo naftovým čerpadlem. Spolehlivost se zlepšila u 1.6 TDI/85 kW, kde najdeme jiné vstřikovače.

Fotogalerie

Pro vozidla s vysokým kilometrovým proběhem platí také vykřičník v podobě filtru pevných částic, jehož životnost jak dobře známo není věčná a případná výměna představuje nemalou investici. K choulostivějším částem se řadí také převodovky DSG, obstarávající samočinné řazení. I běžným provozem se totiž přirozeně opotřebovávají a tak u automobilů s vyšším nájezdem představují riziko nákladnější opravy. Při výběru ojetiny věnujte pozornost také stavu zadních tlumičů a samozřejmě přední nápravě, kde mohou vznikat vůle následkem jízdy po nekvalitních českých komunikacích.

Jelikož se stále jedná o mladou ojetinu, lze předpokládat, že postupem času se ještě nějaká ta častěji se vyskytující závada objeví. V současné době platí, že Rapid v benzinové motorizaci bude z hlediska spolehlivosti lepší volbou.

Vylepšené provedení

Škoda Rapid letos dostala facelift

Škoda Rapid liftback a Spaceback

Vše o faceliftované verzi čtěte ZDE

Vyloženě dobře si pak vůz stojí z hlediska bezpečnosti, když v bariérovém testu Euro NCAP získal v roce 2012 pět hvězdiček z pěti možných. Za ochranu posádky při nárazu si Rapid připsal hodnocení 94 %, bezpečnost dětí cestujících v zádržných systémech byla ohodnocena na 80 % a ohleduplnost při střetu s chodcem na 69 %. Přítomnost asistenčních systémů pak vozidlu vynesla 71 %.

Právě bezpečnost a moderní design je obecně důvod, proč někteří motoristé sáhnou raději po mladším automobilu s vyšším počtem najetých kilometrů. Cena přitom může být srovnatelná. Avšak vysoký kilometrový proběh s sebou nezřídka nese i zvýšené investice do servisu, proto je dobré se především v těchto případech vyhýbat problémovějším motorizacím.

Rapid v historii značky

Původní model Rapid se vyráběl v letech 1935 až 1947. Automobil opouštěl brány továrny ve verzích čtyřdveřový sedan, kupé a kabriolet. Zpočátku jej poháněl šestiválec o objemu 1,165 litru a výkonu 19 kW, později dostal silnější agregát s objemem 1,766 litru a výkonem 23 kW. Následně, v roce 1938 dostal vůz ještě silnější pohonnou jednotku. Ta z objemu 1,558 litru dávala výkon 42 kW. Dnes je původní model Rapid opravdu ceněný veterán.

Ukončením výroby Rapidu v roce 1947 ale toto jméno nezmizelo v propadlišti dějin. V letech 1984 až 1990 se totiž vyráběla sportovněji střižená Škoda 130 s přídomkem Rapid. Také tyto vozy dnes již získávají na ceně a jsou cílem sběratelů. Z dnešního pohledu je na nich ale jediná sportovně působící věc, a to pohon zadních kol, zde i s uložením motoru vzadu, podobně jako to mají ikonické automobily Porsche 911 - to jsme ale zabrousili do úplně jiných vod. První novodobou Škodou Rapid není ta, co ji známe z českých silnic, ale vůz stojící na modelu Volkswagen Vento. Řeč je o Rapidu pro indický trh, který vyjel v roce 2011 a s tím evropským nemá nic společného.

Škoda Rapid
Škoda Rapid
Škoda Rapid Spaceback ScoutLine

Škoda Rapid ušla dlouhou cestu

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.