Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škola smyku na finský způsob: netočte volantem

aktualizováno 
Ti létající Finové musí mít nějaký speciální gen. Na povrchu, kde to klouže, i když jdete pěšky, letí neskutečnou rychlostí. Kolo jim jedinkrát neproklouzne a auto je neuvěřitelně poslouchá. Rauno Aaltonen je vitální pětasedmdesátník. Na sněhu raději chodí s hůlkou, ale když sedne za volant, valíte oči.

Rauno Aaltonen je totiž taky vítěz Rally Monte Carlo a jeden z nejznámnějších jezdců rally všech dob. V roce 1967 dobyl na sněhu na bájném kopci Col de Turini první vítězství pro kapesní mini. S britskou legendu uměl sympatický Fin za volantem zatočit s mnohem silnějšími a ambicióznějšími soupeři v těch křivolakých zasněžených vracečkách nad Monte Carlem.

Rauno Aaltonen za volantem původního mini na trati Rally Monte Carlo veteránů

Rauno Aaltonen za volantem původního mini na trati Rally Monte Carlo veteránů

Finským rallyovým jezdcům se říká létající Finové. To je zvláštní "živočišný druh", který, když to začne na silnici klouzat, čaruje. A Aaltonen je jedním z nejznámějších, říká se mu také Profesor Rally. Dnes je tváří právě značky Mini, taky po něm pojmenovali jednu speciální edici legendárního modelu, který je také módní ikonou.

Škola klouzání

Na zamrzlém jezeře na polárním kruhu, v bydlišti Santa Clause ve finském městečku Rovaniemi, mě zkusil něco naučit. Stačila jediná, ale o to důležitější poučka: "Netoč moc volantem." Když chcete zatočit na sněhu a ledu, stejně je to k ničemu. Kola se začnou klouzat a auto putuje po tečně ven z oblouku.

Auto se neřídí jen volantem

Volant a plyn musí být propojené, ČTĚTE JAK

Opravdu to netočení volantem funguje. Na úplném ledu stačí jen lehce natočit volant, ale s předstihem. Chvíli počkat a auto opravdu zatočí. Nejtěžší je odhadnout, jak málo vzít za volant, většinou je to zbytečně moc.

A pak "pan profesor" sedne za volant. Drží ho jen v konečcích prstů. Jemně pohybuje volantem, dokáže přesně odhadnout, nakolik auto na ledu zatočí, jen jemně vychýlí volant z klidové polohy a miňas vykrouží zatáčku a žene se bez náznaku smyku do další.

"Důležité je mít kontakt s povrchem," vysvětluje Rauno. "Musíte vědět, jak máte natočená kola." Upřímně, moderní auta s posilovači řízení nám to moc neulehčují. Houbovité řízení, ve kterém vůbec nemáte pocit vazby s koly, patří k největším neduhům aut dneška.

Přenášení váhy

"Když najíždíte do zatáčky, ještě než natočíte kola, lehce přibrzděte. Tím přenesete váhu na předek, zatížíte kola a auto lépe zatočí," popisuje další fígl Aaltonen, mimochodem propagátor brzdění levou nohou.

Rauno Aaltonen v roce 1977
Rauno Aaltonen

Rauno Aaltonen v roce 1977 a dnes

Schválně si to zkuste někde v bezpečí. Levačka není zvyklá na jemnou práci, od sešlapávání spojky je celá otupělá. Na brzdění však potřebujete krom razance také cit. Rallyjezdci se to naučili, potřebují mít motor vytočený, aby na výjezdu ze zatáčky nemuseli čekat, až se motor probudí, a tak mají pravou na plynu a levou brzdí.

Fotogalerie

Aalltonen dodává, že musíte "cítit brzdy". To je největší umění rallyjezdců, naplno brzdit, ale jen tak, aby se auto nezačalo neovladatelně klouzat. Na nalezení té hranice, na které guma balancuje mezi adhezí a smykem, je třeba talent a zkušenosti. 

Stěrače pro jízdu bokem

"My Finové bychom uvítali stěrače na bočních oknech, milujeme jízdu bokem. Když víte, jak na to, jde to s každým autem," říká s úsměvem Aaltonen. A naznačuje, jak na to: "Když přibrzdíte, cítíte, jak autu odlehčuje záď," popisuje profesor, neklidnou záď auta pak rychlým pohybem volantu rozhodíte. A na klouzavém povrchu to jde snadněji.

Mini Paceman

Mini Paceman

"Když se jdete sklouznout do bezpečí, klidně stabilizační systém vypněte," říká. "Ale nikdy to nedělejte v běžném provozu, jízda smykem není bezpečná," zdůrazňuje chlapík v typické obrovité huňaté čepici.

A připomíná, že u aut s pohonem všech kol obstarávaným mezinápravovou spojkou (třeba Haldex) jako má třeba nejnovější model v nabídce Mini, jakési terénní kupé jménem Paceman, se při brzdění pohon zadních kol odepne. Je to tak z důvodu bezpečnosti: nadlehčená záď není poháněná a nemá snahu auto "předbíhat".





Nejčtenější

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Ferrari F 360 3,6 Spider F1 / TOP ...
Ferrari F 360 3,6 Spider F1 / TOP ...

r.v. 2003, naj. 19 500 km, benzín
2 299 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.