Rallye Hamburg-Berlin Klassik 2014

Rallye Hamburg-Berlin Klassik 2014 | foto: Škoda Auto

Autofotka týdne: Krásný spartak byl hvězdou závodu veteránů

  • 11
Spartak letos slaví šedesátiny. S parádním smetanovo-vínovým zrenovovaným exemplářem z muzea Škody Auto jsme to oslavili na prestižním veteránském závodě z Hamburku do Berlína. Slavná škodovka za potlesku publika ujela bez zaváhání za tři dny přes 730 kilometrů ve svižném tempu.

„To je spartak, toho si pamatuju jako malé dítě,“ usmívá se na mě vyfešákovaný sympatický čtyřicátník v přístavu ve Warnemünde. Přišel se podívat na start druhého dne závodu s malým synem. Špunt valí oči a ptá se, co je to za auto. 

Porschí, jaguarů a vzácných veteránů je na startu 180, spartak v houfu dalších škodovek jediný.

A sklízí ovace. Možná za ta tři přídavná světla na přídi nebo rezervní stěrač pro šoféra.

Rallye Hamburg-Berlin Klassik 2014

Provizorium

Veřejnosti se Spartak poprvé představil 1. května 1954 na prvomájové manifestaci v Mladé Boleslavi. Ale do prodeje se dvoudveřový čtyřmístný vůz dostal až koncem léta 1955 a vyráběl se včetně nástupnických octavií až do začátku 70. let. Spartak se zrodil jako vůz, který se měl vyrábět jen dočasně, než se stihne připravit velkovýroba skutečně lidového a všem přístupného vozu. Auto s výkonem 40 koní a hmotností 900 kilogramů mělo udávanou maximální rychlost 110 km/h.

Spartak bylo neoficiální označení, správně se vůz jmenoval Škoda 440. Vyráběl se v letech 1955 až 1959, celkem jich vzniklo 84 792. Nástupnická octavia se na první pohled lišila zejména jiným tvarem přední masky a koncových světel, nejvýznamnější technickou změnou bylo nahrazení listového pera na přední nápravě vinutými pružinami.

Hejno škodovek

Akce Hamburg-Berlin-Klassik je považována za nejhezčí veteránskou soutěž. Letos se jela posedmé a tentokrát přivedla závodníky i do polského Štětína. V duchu hesla „pospíchej pomalu“ vede 733 kilometrů dlouhá trať hlavně po půvabných silnicích.

Jde o jízdu, v níž se hodnotí pravidelnost a spolehlivost, to znamená, že zde nejde o dosažení maximální rychlosti. Soutěž je určena pro historicky hodnotné vozy do roku výroby 1994.

Muzeum Škody vyslalo do soutěže Škodu Tudor 1100 Cabrio z roku 1948 a pečlivě zrestaurovaný spartak (Škoda 440) v závodní úpravě z roku 1957. Hvězdou byla hlavně Škoda Popular Sport Coupé „Malá dohoda“, za jejíž volant usedla hvězda rally sedmdesátých a osmdesátých let John Haugland.

Přívlastek „Malá dohoda“ odkazuje na specifické využití vozu v roce 1937. Svého času vyhrálo sportovní kupé 2 400 kilometrů dlouhou soutěž vedoucí Československem, Jugoslávií a Rumunskem, které tehdy tvořily vojensko-politické uskupení, zvané Malá dohoda. Od roku 1968 je tento vůz majetkem muzea v Mladé Boleslavi.

Startovní číslo 1 vezla na boku obrovitá Škoda 645 z roku 1931. Více než pět metrů dlouhý automobil byl poprvé představen na autosalonu v Praze v roce 1929 jako luxusní model značky. Označení vychází z počtu válců motoru a výkonu v koňských silách. Řadový šestiválec o objemu 2,5 l dává 45 koní. Zajímavostí je smíšená konstrukce vozu využívající ocelového šasi a karoserie ze dřeva a ocelových plechů. Těchto vozů bylo vyrobeno pouze 758 kusů, z nichž se dodnes dochovalo asi jen půl tuctu exemplářů.

Ve startovním poli se objevily ještě tři mladší škodovky: krásné kupé 110R, závodní speciál 130 RS, za jehož volant usedl sedminásobný mistr Německa v automobilových soutěžích Matthias Kahle, a konečně zářivě zelená Škoda 120.