"Superb má stejnou šanci jako všichni ostatní. Škodovka už ve finále byla několikrát, ale ještě nevyhrála. Těžko říct, jestli se to podaří se superbem," říká o šancích superbu Tom Hyan, jediný český zástupce v porotě, která auta roku vybírá.
Kromě velkého sedanu s chytrými zadními dveřmi twindoor jsou ve finále: Alfa Romeo MiTo, Citroën C5, Ford Fiesta, Opel Insignia, Renault Mégane a Volkswagen Golf. Kromě malé Alfy Romeo a velkého citroënu jsou to novinky, které se teprve chystají do prodeje.
Evropská soutěž o Auto roku se pořádá od roku 1963. Škoda nikdy na prestižní titul nedosáhla, ve finálovém výběru ale nováčkem není. Před dvěma roky skončil na čtvrtém místě netradiční roomster. O titul také bojovala před více než deseti lety octavia první generace, kterou Škoda dodnes vyrábí jako Octavii Tour.
. vyberte evropské auto roku. anketa zde |
"Vítěze tipovat nechci. Finálová auta jsou hodně vyrovnaná a je těžké říct, které je to nejlepší. Sám se budu teprve rozhodovat, jak budu rozdělovat body," říká Hyan.
"Nehlasoval jsem pro francouzská auta - Citroën C5 a Renault Mégane. Sice mají zajímavý design, ale po technické stránce nepřináší nic nového. Byl bych radši, kdyby se místo nich do finále dostala třeba Honda Accord nebo Mazda 6," říká o finálové sedmičce Tom Hyan. "Velkým překvapením je Opel Insignia. Být ve finále si určitě zaslouží. Má výborné jízdní vlastnosti a navíc i dobře vypadá. Je to nejlepší opel, jakého jsem kdy řídil. Opel se s tímto vozem po letech tápání vrátil mezi ty nejlepší."
VW Golf se společně s hlavním konkurentem Renaultem Mégane právě představuje na pařížském autosalonu, do prodeje se dostanou následně. Premiéru má v Paříži také kombiverze Opelu Insignia. Alfa Romeo MiTo je o kousek napřed, od konce září je k mání i v Česku od 359 tisíc. Ford Fiesta vyrazí do prodeje za pár týdnů, velký citroën, který konkuruje superbu nejen v automobilové soutěži, ale také v prodejnách, je k mání už od jara za 595 tisíc.
Vybírat evropské auto roku v renomované soutěži bude 59 motoristických novinářů z celé Evropy. Každý z nich má 25 bodů, které musí mezi finalisty rozdělit, žádnému z aut nesmí dát víc než 10 bodů, aspoň jeden bod musí dostat minimálně pět finalistů. Své rozhodnutí musí také každý z porotců zdůvodnit.
Do soutěže bylo původně přihlášeno 37 aut, každé muselo splnit podmínku, že do konce roku musí odstartovat jeho prodej alespoň v pěti zemích Evropy a musí se jich prodat víc než pět tisíc.
Kdo bude vládnout automobilové Evropě v příštím roce, se dozvíme 17. listopadu.