Otestovali jsme kombíkový Superb. Víme, jak bude vypadat další verze - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otestovali jsme kombíkový Superb. Víme, jak bude vypadat další verze

  13:13
Superb je nejpokročilejším autem z Mladé Boleslavi. Potvrdil nám to už liftback, tentokrát jsme se poprvé mohli svézt v provedení kombi, které u českých zákazníků již tradičně vyhrává. Královská nabídka místa přitom není vykoupena jakkoli zhoršeným jízdním chováním.
Nový Superb Combi přijíždí po horských silničkách | (2:02) | video: ŠKODA AUTO

Dosavadní provedení Superbu byla především velká auta za lákavé peníze. Nový Superb na této filozofii staví, ale auto celkově působí o mnoho dospělejším dojmem. Potvrdily nám to i první jízdy s provedením kombi, na které redakci iDNES.cz automobilka pozvala do oblasti bavorského jezera Tegernsee.

Základní a velmi zásadní změnou u nového kombíku je fakt, že oproti předchozí generaci si řidič nepřipadá, jako by seděl na čele jezevčíka. Předchozí generace Superbu vozila za řidičem neskutečný prostor, který o sobě ovšem dával vědět. A to jak chováním hmoty auta v zatáčkách, tak obřím objemem vzduchu v interiéru, který dával prostor různým rezonancím. U nového Superbu se nic takového nekoná, je to až nečekaně kultivované auto, kterému se dají vytýkat jen detaily.

Pocit naprostého klidu

Nabídka místa je opravdu obří. Ani na dnešní poměry docela hrubý dvoulitrový turbodiesel v interiéru nerezonuje a atmosféra na palubě je i u kombíku až neuvěřitelně uvolněná. Jen pohled do prostředního zpětného zrcátka řidiči připomene, jak velké auto to vlastně je.

Škoda Superb Combi

Kombík je oproti sedanu těžší asi o pouhých 20 kilogramů, díky jinému tvarování zadního nárazníku je prý dokonce o centimetr kratší než liftback. Karoserie je velmi tuhá, pokrok oproti předchozí generaci je znát při prvním průjezdu zatáčkou. Na hladkém německém asfaltu navíc nehrozí, že bychom se dočkali jakýchkoli ran od nerovností, což ještě umocnilo pocit maximálního komfortu. Definitivní verdikt si necháme až po jízdách po méně milosrdných českých silnicích, ale kombi rozhodně není z hlediska komfortu a ovladatelnosti oproti liftbacku jakýmkoli ústupkem. Jízdní vlastnosti dovedou překvapovat, auto je velmi stabilní, přitom zatáčky vykružuje s velkou lehkostí.

U kombi jsme si vyzkoušeli dvě varianty s pohonem všech kol, manuální převodovkou a výkonem 110 kW. Základní benzínový čtyřválec 1.4 TSI má dostatečnou dynamiku a propůjčuje vozu neobyčejnou lehkost. Autu se doslova chce do zatáček a řidiče nepřekvapí žádnými záludnostmi. Dvoulitrový turbodiesel o stejném výkonu je sice těžší a je to znát, na druhou stranu ani tady nemůžeme mluvit o jakkoli nepříznivém projevu. Těžší předek u turbodieselů je jednoduše daná vlastnost, se kterou se většina majitelů bez problémů smíří.

Spousta místa

Superb Combi je opravdu pohodlné a praktické auto, které převeze celou rodinu i s obřím nákladem. Řezání zatáček v tu chvíli není hlavním tématem, tím nejdůležitějším je jízdní komfort pro všechny na palubě a jistota pro řidiče. Zavazadlový prostor kombíku je opravdu obří, trochu možná překvapí schod, který tu tvoří nárazník. Pro někoho to může být nepříjemnost, ale nákladová hrana je hodně nízko a překonat tyto centimetry s těžkou krabicí by neměl být výraznější problém.

Komu bude schod vadit, může si připlatit za speciální podlážku, která ho vyrovná. Její řešení je chytré, jedním pohybem je totiž možné ji snadno zasunout na úplné dno zavazadlového prostoru, čímž lze získat více místa pro zavazadla. Tato podlaha má ještě jednu výhodu: po sklopení zadních sedadel (ta se sklápí páčkami po stranách u vstupu do kufru) z ní totiž vznikne téměř rovná ložná plocha. Pod podlahou zavazadlového prostoru s objemem 660 litrů je přitom všem stále místo pro plnohodnotnou rezervu. Víko kufru se otevírá elektricky. Jde mu to docela svižně a auto samozřejmě umí trik s pohybem nohou pod nárazníkem, pak se víko otevře.

Na okresky benzin, na dálnici diesel

Na až překvapivě zakroucených cestách, které si Škoda tentokrát pro prezentaci vybrala, jsme odhalili zásadní rozdíly mezi oběma motory. Základní benzinový agregát je opravu skvěle kultivovaný a nejenže s ním má auto příjemnější vyvážení a ochotněji zatáčí, ale je také lépe zpřevodován. Pravda, těžší část trasy s prudkými serpentinami jsme absolvovali v dvoulitrovém TDI, a srovnání tak není úplně přímé, ale dlouhé převody turbodieselu (který ve verzi s pohonem všech kol vyžaduje doplňování močoviny) se na jízdu zakroucenými silničkami v kopcích moc nehodí.

Turbodiesel se totiž docela ochotně žene do otáček, jenže tam, kde už se dvojka zdá být příliš vytočená, je trojka najednou málo a motor se začne v prudkém stoupání dusit. Superb s motorem TDI je prostě dálniční expres, zhruba do 1 500 otáček za minutu je odhlučnění příkladné, pak se s nástupem výkonu asi o 300 otáček výše dostavuje i hrubý zvukový projev.

Co se spotřeby týče, diesel je na tom samozřejmě lépe než benzinová verze, ale rozdíl stojí za zamyšlení. Vznětové auto po trase dlouhé přes 210 kilometrů ukázalo průměrnou spotřebu 5,9 litru nafty, benzin si na prvním úseku s délkou asi 130 kilometrů (a bez oněch brutálních serpentin), řekl o 7,1 litru. Musíme opět připomenout, že šlo o vozy s pohonem všech kol, varianty s předním pohonem by byly ještě úspornější. V obou případech jsme volili klidné tempo, jen s občasnými dynamičtějšími pasážemi. Je otázkou, zda rozdíl zhruba litru paliva je nutné řešit, obzvlášť vzhledem k příplatku za turbodiesel. Navíc, základní benzin se opravdu o tolik lépe řídí.

Zajímavá budoucnost

Během neformální diskuse s představiteli automobilky jsme se dozvěděli také několik drobností ohledně budoucnosti Superbu. Již známe zkazky o tom, že zatím designéři neví, co na autě vylepšit při faceliftu, teď už začíná být jasno, že se tak automobilka zaměří na techniku. A to na tu, kterou se nepodařilo v současném provedení prosadit kvůli koncernové politice. Většinou jde přitom o detaily, které zase zákazník tak moc neřeší.

Jde například o provedení světel. Základní provedení mají ještě klasické žárovky, ale to by mohlo u faceliftu pominout. Vnitřní část zadních lamp u kombíku by i v základních provedeních po faceliftu mohla dostat diodová světla místo klasických. Prakticky hotovou věcí je příchod digitálního přístrojového štítu. Ten se objeví ještě před faceliftem a určitě bude za příplatek, v základní výbavě jej nečekejme. Nejspíš příští rok také přijde drsnější varianta kombíku po vzoru modelů Scout nebo předchozího příplatkového provedení Outdoor. Vůz by měl dostat ochranné plasty a podvozek zvýšený o 15 mm.

Experimentovat se bude v případě i s pohonem. Kromě úsporné varianty Greenline s vznětovou šestnáctistovkou by totiž mohlo u Superbu časem dojít i na plug-in hybrid. Po vzoru koncernové techniky by mělo jít o kombinaci motoru 1.4 TSI a sady baterií pro dojezd asi 40 kilometrů na jedno nabití. Naopak to vypadá, že v případě Superbu nepřijde na trh CNG varianta.

Nejčtenější

Mercedes práskl kartel o sabotáži recyklace. Největší pokutu zaplatí VW

Hra, v níž nikdo nevítězí, ale také nikdo neprohrává. Tak pojalo šestnáct automobilek hospodářskou soutěž, v níž si předem smluvili výsledek a vlastní pravidla. Tím se ovšem dopustily kartelové...

Speed Marathon 2025: policisté tasí radary. Víme, kde dnes budou měřit

Dopravní policie ve středu 9. dubna měří rychlost na několika stovkách míst po celé České republice v rámci akce Speed Marathon. Do výběru lokalit s radary se zapojila i veřejnost. Přinášíme...

EXKLUZIVNĚ: Prezident Petr Pavel má novou mašinu, terénní hračku od BMW

Český prezident Petr Pavel je vášnivý motorkář. Na motocyklech tráví velkou část svého volného času. Nenechává se odradit nepřízní počasí a během sezony se snaží dostat na motocykl alespoň jednou...

Zmátli jsme umělou inteligenci. Nové bavoráky vidí jako mrože a vzteklé kočky

Exkluzivně

Začalo to nevinně, grafici v redakci dostali novou verzi programu pro úpravu fotografií. Nejnovější Photoshop má integrovanou umělou inteligenci, umí opravdové zázraky. Ale bezchybná není, odhalili...

Morrisova garáž přitáhla šrouby. Čínský tiguan jede lépe a pohlídá si vás

Těžká váha původně britské značky s oktagonem ve znaku má nově natrénováno a chce se ve druhé generaci pořádně porvat s tiguanem a spol. Model MG HS se v čínské režii naučil novým chvatům a...

Koloběžkáři si za to můžou sami. Rizikovým chováním se řítí k nehodám

Řízení jednou rukou, projížďky ve skupině. Ale taky inscenované bouračky. To jsou nejčastější příklady riskantního chování řidičů e-koloběžek, končící nehodami. Poukazuje na to studie Chalmersovy...

12. dubna 2025

Motosezona startovala z Poděbrad. K harleyářům se přidali borci na babettách

Stovky motocyklů s výraznou dominancí harleyů opět obsadily centrum Poděbrad. Příznivci jedné stopy bez ohledu na typ i značku stroje zde po roce zahájili další motorkářskou sezonu. Centrem dění byla...

12. dubna 2025

Česká domácnost dá za dopravu pět tisíc měsíčně, více než jinde v Evropě

Česká domácnost za dopravu měsíčně utratí v průměru zhruba 4 990 korun (198 eur), přičemž evropský průměr činí v přepočtu jen přibližně 4 000 Kč (159 eur). Více než 2 500 korun (100 euro) měsíčně za...

11. dubna 2025

Lamborghini Temerario poprvé v Česku. Víme, co znamená šifra 15374826

Nástupce modelu Huracán, pojmenovaný po legendárním býku, který vystupoval ve slavné býčí aréně v Madridu, přichází na český trh. Lamborghini Temerario má prostornější kabinu a místo motoru V10...

11. dubna 2025

Škoda chystá elektromobil s indickou Mahindrou. Základem bude pohon VW

„Čína je také v čudu. Ruský sen zmizel v dáli a před námi jsou projekty Mahindra či Vietnam, úspěšně jsme prorazili na trh v Ománu,“ shrnuje bilanci mladoboleslavské značky v Asii magazín Škodovácký...

11. dubna 2025

Týden designu jako kokainový večírek. Škoda má v Miláně plameňáky a botasky

Silnice končící v mracích, pouliční lampa v podobě sněženky, auto jako ponožky, čalounění jako u sedací soupravy, boty z 3D tiskárny. Milánský týden designu, který končí tuto neděli, je místem kde se...

10. dubna 2025,  aktualizováno  19:19

Policie vyhodnocuje zátah s radary. I když měření hlásila, rozdala hodně pokut

Policejní prezidium vyhodnocuje celostátní akci Speed Marathon 2025, která proběhla ve středu 9. dubna. Zapojilo se do ní 742 policistů, kteří během dne zkontrolovali téměř 7 tisíc vozidel. Řešili 3...

10. dubna 2025  13:05

V autě: Čína už si neplatí lobbisty v Evropě, zkazíme si to tu sami

Premium

V novém dílu jsme se čínským výrobcům valícím se do Evropy věnovat nechtěli, ale nakonec to jinak nejde. Je to obrovské téma a zazní v podcastu V autě. Kdo je čínský Elon Musk? A proč je opravdový...

10. dubna 2025

Nehody bez policie: limit škod se zdvojnásobí

Motoristé jsou zvyklí, že v případě malého ťukance nebo nehody s poškozením do 100 000 Kč nepotřebují asistenci policie. Limit se ovšem brzy změní. A pro řadu řidičů je novinkou také fakt, že k...

10. dubna 2025

Speed Marathon 2025: policisté tasí radary. Víme, kde dnes budou měřit

Dopravní policie ve středu 9. dubna měří rychlost na několika stovkách míst po celé České republice v rámci akce Speed Marathon. Do výběru lokalit s radary se zapojila i veřejnost. Přinášíme...

9. dubna 2025  7:52

Výměna pneumatik na letní: Na tohle pozor, jde o život

Ačkoliv se výměna zimních pneumatik na letní může zdát jako rutinní záležitost, i při přezouvání kol se může napáchat řada chyb, které mohou vést nejen k horším jízdním vlastnostem a vyšší spotřebě...

9. dubna 2025

Vzácná pragovka a parádní aerovka míří do aukce, ozdobí veteránský jarmark

Pavel Kočí finišuje s přípravami jarní Retro Garáže. Organizátor tradiční akce, která otevírá veteránistickou sezonu, zve na aukci veteránů, která se koná 26. dubna. Jarní dražba, už sedmnáctá pod...

9. dubna 2025