VIDEO: Kapota nové Škody Superb je mistrovské dílo

  • 265
Je obrovská jak kulečníkový stůl, několikrát prolisovaná a přetažená až do boků. Kapota nové Škody Superb je mistrovské dílo z pohledu designéra, konstruktéra, technologa i manažera. Přesvědčit rozpočtáře a vedení koncernu Volkswagen o tom, že ji Superb potřebuje, bylo asi ze všeho nejtěžší.

Až do boků přetažená kapota, která doléhá shora natěsno k nízkým blatníkům, je dominantním prvkem mohutné přídě nové Škody Superb, která se tento týden představila v Praze ve světové premiéře. Po stranách má „rantl“, kterým přesahuje blatníky. Technologickou spáru to díky stínu, který ji zvýrazňuje, povyšuje na designový prvek. Stejné provedení měla designová ikona Audi TT první generace a podle zákulisních informací iDNES.cz dalo obrovskou práci přesvědčit manažery o tom, aby toto řešení dostala i následující generace TT

Nová Škoda Superb
Nová Škoda Superb
Nová Škoda Superb

I sám Jozef Kabaň, šéfdesignér české značky uvádí, že jde o finančně a technicky velmi náročné řešení. U výroby takového dílu je obrovsky důležitá přesnost. Navíc natěsno doléhající díly vyžadují vysokou pevnost konstrukce karoserie.

„Kapotu jsme tvarovali tak, aby se vzhled přídě nepřetížil otevírací spárou. Bylo to extrémně náročné. Jaké jiné auto by si to ale zasloužilo víc, než náš superb,“ přemítá Kabaň.

Náročné technické řešení, které má především estetické důvody, je také lehkým popíchuntím konkurence. Podobně provokoval před lety třeba koncernový příbuzný Volkswagen Golf svými extrémně ostrými linkami prolisů na bocích.

Protože kapota zabíhá až ke dveřím a zasahuje pod přední (A) sloupek, je třeba, aby se otevírala na speciálně konstruovaném závěsu, který ji při odklápění odsune dopředu. Jak mechanismus funguje, je vidět ve videu v čase 2:06.

Nová Škoda Superb
Nová Škoda Superb

Jako krystal

Kabaňovi se na novém superbu líbí ostrost tvarů a už tradičně vyváženost proporcí, na kterou slovenský designér velmi dbá. „Líbí se mi hra světla a stínu na karoserii, auto je jako vybroušené z krystalu.“

„Auta se vyvíjejí tak, že přibývá technologií a bezpečnostních prvků a to vše zakomponovat tak, aby to vzhled auta nezatěžovalo, je nejtěžší,“ vysvětluje pro iDNES.cz.

Podle Kabaně není rozdíl mezi práci na designu velkého nebo malého auta. „Je to velká zodpovědnost, ale stejně intenzivně se věnujeme malým autům. v tomto ohledu není rozdíl ve velikosti,“ uzavírá.

FOTOGALERIE

Redakce iDNES.cz dostala příležitost nový superb dopodrobna prozkoumat objektivy fotoapárátu a kamery.

Nová Škoda Superb
Nová Škoda Superb
Nová Škoda Superb
Nová Škoda Superb
Nová Škoda Superb
Nová Škoda Superb
Nová Škoda Superb
Nová Škoda Superb
Nová Škoda Superb