Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

aktualizováno 
Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického „two-door“. A Škoda 1101 tuto přezdívku přijala pro kompletní nabídku, tedy i pro čtyřdveřový sedan, kombík a dokonce dva druhy kabrioletu.

Fotografie tudoru z kalendáře ŠKODAteam na rok 2017 | foto: Pro ŠKODAteam klub Radim Kořínek

Výroba první poválečné škodovky začala před 70 lety, první Škoda 1101 Tudor vznikla 7. května 1946.

„Škoda 1101 rozvíjela přednosti několika vývojových generací řad Popular a Rapid, díky nimž se značka již v roce 1936 stala největším výrobcem i exportérem automobilů v tehdejším Československu. Tudor své předchůdce ale ještě výrazně překonal,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí muzea značky.

Škoda 1101 Tudor

Tudor vynikal na svou dobu atraktivním designem a moderní technickou koncepcí, která zahrnovala páteřový, vpředu rozvidlený rám podvozku, nezávislé zavěšení všech kol, účinné hydraulické brzdy, stejně jako výkonný a úsporný řadový čtyřválcový motor, který ze zdvihového objemu 1089 cm3 dával nejvyšší výkon 23,5 kW (32 k).

Čtyřdveřový sedan se od roku 1949 stal nejrozšířenější variantou, kterou jako služební vozy používala také československá ministerstva nebo diplomatický sbor.

Nabídka otevřených karoserií zahrnovala oblíbené „tudor-kabriolety“ s dveřmi v pevných rámech a stahovatelným textilním dílem střechy, nebo elegantní roadstery. Vysokou praktičnost prokázaly dodávkové karoserie s jedním párem bočních oken či kombi dobově označovaná Station Wagon, tedy STW. Již tehdy měly sklopnou zadní lavici, umožňující vznik ložné plochy o délce až 1490 mm a šířce 980–1380 mm.

Samostatnou kapitolu napsala Škoda 1101 VO (vojenský otevřený), po roce 1948 v provedení 1101 P (pohotovostní) se speciální otevřenou karoserií. Tyto deriváty tudoru využívaly bezpečnostní složky několika států – včetně Portugalska, Saúdské Arábie nebo Egypta.

Automobily modelové řady Škoda 1101 (po modernizaci označované jako 1102) byly vyráběny státním podnikem nesoucím oficiální označení AZNP, tedy „Automobilové závody, národní podnik“.

V Mladé Boleslavi vznikal kompletní podvozek, karoserie se vyráběly v nově připojených závodech ve Vrchlabí a Kvasinách. V květnu 1946 byla Škoda 1101 na domácím československém trhu prodávána za 67 700 korun, vzhledem k nelehké poválečné hospodářské situaci museli zákazníci předložit speciální poukaz opravňující ke koupi nového vozu.

Škoda 1101 Tudor
Škoda 1101 Tudor

V období mezi lety 1946 a 1952 vzniklo 66 904 tudorů v civilní verzi a 4 237 speciálních provedení pro ozbrojené složky. Téměř dvě třetiny celkové produkce vozů Škoda 1101/1102 byly vyvezeny – v roce 1947 do 36 zemí světa, o čtyři léta později již šlo o 76 států. Například v roce 1950 se exportovalo 15 072 tudorů. K nejvýznamnějším odběratelům patřilo Polsko, Nizozemsko, Belgie či Spolková republika Německo, ale nabídka značky byla pevně etablovaná i v Austrálii, Brazílii, Indii, Jihoafrické unii či Kanadě.

Fotogalerie

Škody řady 1101/1102 byly úspěšné i v motoristickém sportu. Například při závodu na 24 hodin v belgickém Spa dojely roku 1948 tři tudory startující ve třídě do 1 100 cm3 vítězně do cíle – a podle předchozí dohody navíc triumfálně bok po boku.

Něco z tudoru měly i odvozené speciály Škoda Sport a Supersport s motory několika provedení, včetně verze o objemu 1 490 cm3, přeplňované kompresorem Roots a díky výkonu až 180 koní (132,4 kW) dosahující rychlosti 200-210 km/h.

V bohaté historii mladoboleslavské značky patří vozům modelové řady 1101/1102 čestné místo. Nástupnické modelové řady jeho pokrokovou koncepci úspěšně rozvíjely až do roku 1964, kdy byla zahájena produkce zcela nové generace vozidel ŠKODA 1000 MB s motorem umístěným v zádi samonosné celokovové karoserie.

Tudor v netradičním testu na Nuselských schodech v Praze. Video z britského videoarchivu:






Nejčtenější

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Další z rubriky

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.