Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká jízda Škody začíná vadit Volkswagenu

  13:07aktualizováno  13:07
Rychlý vzestup české značky by měl dělat mateřskému koncernu VW radost, ale podle hlasů ze zákulisí se to jeho vedení přestává líbit. Škoda prý moc těží ze značky Volkswagen.

Škoda Superb Combi | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Šéf koncernu Martin Winterkorn, který se teď cítí posílený vítězstvím nad zdánlivě neporazitelným patriarchou koncernu Ferdinandem Piëchem, si podle renomovaného magazínu Automotive News Europe (ANE) myslí, že Škoda těží z investic koncernu do společné nové techniky víc než Volkswagen.

Na vysvětlenou: Volkswagen a Škoda jsou značky koncernu VW Group, do kterého patří mimo jiné také Audi, Seat nebo Lamborghini, Porsche, Bugatti a Bentley. A právě Škoda je Volkswagenu se zaměřením svých modelů velmi blízko. Šéfem celého VW Group je Martin Winterkorn, značka Volkswagen má čerstvě nového šéfa Herberta Diesse, kterého přetáhli od BMW.

Volkswagen by mohl začít žárlit na úspěch Škody. Nebo jinak: VW Group by mohl českou značku začít brzdit v rozletu. Té za loňský rok stouply prodeje o 13 procent a vzhlíží k cíli prodat jeden a půl milionu aut v roce 2018. Analytici ovšem kvůli problémům s prodeji na indickém, ruském a zpomalujícím čínském trhu odhadují, že se do té doby prodeje dostanou o čtyři sta tisíc níže, ke hranici 1,1 milionu, u které Škoda je dnes. Značce roste obrat i zisk (více zde).

Klíčem je MQB

Německá značka Volkswagen, která je mnohem větší než česká sestra Škoda, totiž podle ANE musí umořit investice do nové modulární techniky (platforma MQB), kterou využívají i další značky koncernu. A Škoda podle všeho využívá novou techniku lépe než Volkswagen.

Platformu MQB využívá naplno letos nová Škoda Superb. Stojí na ní Octavia a v Boleslavi finišují práce na velkém sedmimístném SUV, které ji také dostane. Prvky z MQB má i nová Fabia.

Už na začátku května řekl Martin Winterkorn akcionářům VW, že altruistické investice do sdílení platforem nepřiměřeně pomohly dalším značkám, jako je Škoda. Na platformě MQB, kterou prý teď VW draze splácí, stojí momentálně 20 procent vyrobených volkswagenů, zatímco u Škody je to téměř dvojnásobek. A právě to stojí podle Winterkorna za výjimečnými finančními výsledky značky.

Spouštěčem toho, že se ve Volkswagenu začínají bát, aby jim Škoda nepřerostla přes hlavu, by podle všeho mohla být nová, třetí generace Superbu, která se začíná prodávat. Automotive News Europe popisuje škodováckou novinku jako auto, které je větší než BMW řady 5 a lacinější než VW Passat. Důležitým revírem Škody je navíc právě Německo (výsostné území Passatu), které je po Číně druhým největším zahraničním trhem české značky.

Stojí za připomenutí, že stejné spekulace o „příliš dobrém Superbu, který vadí Volkswagenu, protože může poškodit Passat“, se vyrojily už před lety, po představení předchozí generace vlajkové lodi české značky. Dlouhou dobu to také vypadalo, že se kvůli tomu třetí generace Superbu Škoda vůbec nedočká (více zde).

Dalším faktorem, který žárlivost Volkswagenu podporuje, je pokles prodejů německé značky. Ta se na prodeji celé skupiny podílí 60 procenty a v sedmi z posledních osmi měsíců se jí snížil odbyt. V květnu se prodalo 499 500 vozů značky VW, což je o 5,9 procenta méně než před rokem. Volkswagenu se navíc nevede v Severní ani Jižní Americe.

Škoda by mohla ostatní učit

Automotive News Europe uvádí, že zatímco bývalý předseda VW Group Ferdinand Piech podporoval vnitřní soutěž mezi značkami jako motivační taktiku, která byla „motorem pokroku“ koncernu, po jeho odstoupení se strategie mění. A Škoda svou velkou jízdou přilákala špatný druh pozornosti ve wolfsburské centrále.

Analytici mají podezření, že se proto rozhodování bude více centralizovat. Jeden z nich, který nechtěl být jmenován, to vyjádřil jednoduše: „Škoda je prostě vážný konkurent Volkswagenu.“ A není to jen díky autům. „Lidé ve Škodě myslí rychleji a lépe než mnoho lidí ve Wolfsburgu, kteří jsou příliš pomalí a tradicionalističtí. Mnoho z nich by se mohlo od Škody učit.“

Škoda má podle ANE ještě jednu výhodu: levnou a dobře kvalifikovanou pracovní sílu (pro zajímavost: podle informací iDNES.cz mají němečtí zaměstnanci VW šest týdnů dovolené). Využívá ji už třeba Seat, který v Boleslavi vyrábí na stejné lince se Škodou Rapid model Toledo. Chystané sedmimístné SUV Škody pak dostane také dvojče španělské značky a už je rozhodnuto, že se obě auta budou vyrábět ve východočeských Kvasinách.

Fotogalerie

Je otázkou, jestli Škodě v tomto ohledu uškodí, nebo prospěje chystaná restrukturalizace koncernu VW, který má značky rozdělit do čtyř divizí, které budou mít výraznější autonomii. Česká značka se v té své samozřejmě opět „sejde“ s Volkswagenem a doplní je ještě Seat.

Škoda se brání uvedení okrajových modelů a sází na jistotu aut prodávaných ve velkých objemech, připomíná ANE. Šéf Škody Winfried Vahland se už například nechal slyšet, že dokud firmu povede, Škoda nikdy nepostaví kabriolet, který značky obvykle nabízejí jen kvůli posílení image. Stejně tak nechce vedení značky ani uvažovat o vstupu na severoamerický trh.

Analytici zdůrazňují, že se Škoda bude muset rozvíjet směrem k hodnotnějším vozům, orientovaným na zákazníky méně citlivé na cenu. Už proto, že se chystá nová levná značka Volkswagenu, která má konkurovat neskutečně úspěšné Dacii.





Nejčtenější

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Další z rubriky

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.