Škoda Superb Combi

Škoda Superb Combi | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Velká jízda Škody začíná vadit Volkswagenu

  • 388
Rychlý vzestup české značky by měl dělat mateřskému koncernu VW radost, ale podle hlasů ze zákulisí se to jeho vedení přestává líbit. Škoda prý moc těží ze značky Volkswagen.

Šéf koncernu Martin Winterkorn, který se teď cítí posílený vítězstvím nad zdánlivě neporazitelným patriarchou koncernu Ferdinandem Piëchem, si podle renomovaného magazínu Automotive News Europe (ANE) myslí, že Škoda těží z investic koncernu do společné nové techniky víc než Volkswagen.

Na vysvětlenou: Volkswagen a Škoda jsou značky koncernu VW Group, do kterého patří mimo jiné také Audi, Seat nebo Lamborghini, Porsche, Bugatti a Bentley. A právě Škoda je Volkswagenu se zaměřením svých modelů velmi blízko. Šéfem celého VW Group je Martin Winterkorn, značka Volkswagen má čerstvě nového šéfa Herberta Diesse, kterého přetáhli od BMW.

Volkswagen by mohl začít žárlit na úspěch Škody. Nebo jinak: VW Group by mohl českou značku začít brzdit v rozletu. Té za loňský rok stouply prodeje o 13 procent a vzhlíží k cíli prodat jeden a půl milionu aut v roce 2018. Analytici ovšem kvůli problémům s prodeji na indickém, ruském a zpomalujícím čínském trhu odhadují, že se do té doby prodeje dostanou o čtyři sta tisíc níže, ke hranici 1,1 milionu, u které Škoda je dnes. Značce roste obrat i zisk (více zde).

Klíčem je MQB

Německá značka Volkswagen, která je mnohem větší než česká sestra Škoda, totiž podle ANE musí umořit investice do nové modulární techniky (platforma MQB), kterou využívají i další značky koncernu. A Škoda podle všeho využívá novou techniku lépe než Volkswagen.

Platformu MQB využívá naplno letos nová Škoda Superb. Stojí na ní Octavia a v Boleslavi finišují práce na velkém sedmimístném SUV, které ji také dostane. Prvky z MQB má i nová Fabia.

Už na začátku května řekl Martin Winterkorn akcionářům VW, že altruistické investice do sdílení platforem nepřiměřeně pomohly dalším značkám, jako je Škoda. Na platformě MQB, kterou prý teď VW draze splácí, stojí momentálně 20 procent vyrobených volkswagenů, zatímco u Škody je to téměř dvojnásobek. A právě to stojí podle Winterkorna za výjimečnými finančními výsledky značky.

Spouštěčem toho, že se ve Volkswagenu začínají bát, aby jim Škoda nepřerostla přes hlavu, by podle všeho mohla být nová, třetí generace Superbu, která se začíná prodávat. Automotive News Europe popisuje škodováckou novinku jako auto, které je větší než BMW řady 5 a lacinější než VW Passat. Důležitým revírem Škody je navíc právě Německo (výsostné území Passatu), které je po Číně druhým největším zahraničním trhem české značky.

Stojí za připomenutí, že stejné spekulace o „příliš dobrém Superbu, který vadí Volkswagenu, protože může poškodit Passat“, se vyrojily už před lety, po představení předchozí generace vlajkové lodi české značky. Dlouhou dobu to také vypadalo, že se kvůli tomu třetí generace Superbu Škoda vůbec nedočká (více zde).

28. prosince 2009

Dalším faktorem, který žárlivost Volkswagenu podporuje, je pokles prodejů německé značky. Ta se na prodeji celé skupiny podílí 60 procenty a v sedmi z posledních osmi měsíců se jí snížil odbyt. V květnu se prodalo 499 500 vozů značky VW, což je o 5,9 procenta méně než před rokem. Volkswagenu se navíc nevede v Severní ani Jižní Americe.

Škoda by mohla ostatní učit

Automotive News Europe uvádí, že zatímco bývalý předseda VW Group Ferdinand Piech podporoval vnitřní soutěž mezi značkami jako motivační taktiku, která byla „motorem pokroku“ koncernu, po jeho odstoupení se strategie mění. A Škoda svou velkou jízdou přilákala špatný druh pozornosti ve wolfsburské centrále.

Analytici mají podezření, že se proto rozhodování bude více centralizovat. Jeden z nich, který nechtěl být jmenován, to vyjádřil jednoduše: „Škoda je prostě vážný konkurent Volkswagenu.“ A není to jen díky autům. „Lidé ve Škodě myslí rychleji a lépe než mnoho lidí ve Wolfsburgu, kteří jsou příliš pomalí a tradicionalističtí. Mnoho z nich by se mohlo od Škody učit.“

Škoda má podle ANE ještě jednu výhodu: levnou a dobře kvalifikovanou pracovní sílu (pro zajímavost: podle informací iDNES.cz mají němečtí zaměstnanci VW šest týdnů dovolené). Využívá ji už třeba Seat, který v Boleslavi vyrábí na stejné lince se Škodou Rapid model Toledo. Chystané sedmimístné SUV Škody pak dostane také dvojče španělské značky a už je rozhodnuto, že se obě auta budou vyrábět ve východočeských Kvasinách.

Je otázkou, jestli Škodě v tomto ohledu uškodí, nebo prospěje chystaná restrukturalizace koncernu VW, který má značky rozdělit do čtyř divizí, které budou mít výraznější autonomii. Česká značka se v té své samozřejmě opět „sejde“ s Volkswagenem a doplní je ještě Seat.

Škoda se brání uvedení okrajových modelů a sází na jistotu aut prodávaných ve velkých objemech, připomíná ANE. Šéf Škody Winfried Vahland se už například nechal slyšet, že dokud firmu povede, Škoda nikdy nepostaví kabriolet, který značky obvykle nabízejí jen kvůli posílení image. Stejně tak nechce vedení značky ani uvažovat o vstupu na severoamerický trh.

Analytici zdůrazňují, že se Škoda bude muset rozvíjet směrem k hodnotnějším vozům, orientovaným na zákazníky méně citlivé na cenu. Už proto, že se chystá nová levná značka Volkswagenu, která má konkurovat neskutečně úspěšné Dacii.