Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Představuje se Vision E, v roce 2020 z něj bude první škodovka na baterie

  10:03aktualizováno  11:49
Šanghaj je 24milionové město, kde slunce neviděli hodně dlouho. Celé město totiž do pošmourna halí smog. A tak je na tom snad každé město v Číně. Právě tady má proto šanci přirozeně vyrůst zájem o elektromobily. Škoda chce být u toho, a tak právě v Šanghaji představuje svou elektrickou budoucnost.

Znečištění, a to ne jen ovzduší, je největším problémem dnešní Číny. Koupit tu auto je jednoduché, ale jezdit s ním není jen tak. Musíte se dostat k registračním značkám (jsou na jméno), a ty se třeba v Pekingu losují a v Šanghaji draží. K částce za auto je tak třeba připočítat dalších skoro tři sta tisíc korun. Podobné je to i s oblíbenými motorkami. Únikem je tu koupit skútr na baterie.

Takových elektrických skútrů je Šanghaj plná, s tichým bzučením jich tu hejna sviští ulicemi. A podle všeho ztichnou ulice za pár let úplně, auta nahradí elektromobily. Právě Čína je podle šéfa Škody Bernharda Maiera trh, který elektromobily přijme rychle.

Fotogalerie

Je to boj s lokálními emisemi, které auta vypouští přímo v ulicích. Evropan dýchající relativně čistý vzduch to pochopí až na vlastní plíce v šanghajských ulicích. A už se nediví, když potká někoho s rouškou přes ústa.

Do Pekingu je to 1 500 kilometrů, rychlovlakem tam jste za pět hodin. Autem to je odyssea, na kterou se nikdo nevydá. I podle analýz toho Číňané najezdí většinu hlavně ve městech. Vystačí tedy s omezeným dojezdem, který elektromobil nabízí. Čínská vláda navíc nabízí na jejich nákup velký příspěvek.

Podle Škody je tedy ta správná chvíle se do elektromobility pustit se vší vervou a vážností. „Nastal čas, kdy můžeme nabídnout efektivní elektromobil za akceptovatelnou cenu,“ říká její vedení.

Česká značka se nikdy nestavěla do pozice určovače trendů, ale i kvůli tomu, že nechtěla být průkopníkem a sázela na jistotu, se jí daří. „Proč jsme tak úspěšní? Také proto, že Škoda udělala méně chyb než ostatní,“ řekl pro iDNES.cz před nedávnem šéf automobilky Berhnard Maier. Tentokrát se ovšem Škoda staví do první řady. Kvůli vývoji emisní legislativy a prognózám předpovídajícím změny chování a preferencí zákazníků jí nic jiného nezbývá.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.
Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Bernhard Maier, šéf automobilky Škoda představuje v Šanghaji koncept elektromobilu

Automobilový průmysl se nachází v procesu velkých změn. „Tradiční obor dále poroste, ovšem menším tempem než dosud,“ předpovídá Škoda. Výrazně poroste význam o oblasti jako je konektivita, alternativní pohony, elektromobily, sdílení vozů (carsharing) nebo mobilita na vyžádání (mobility on-demand).

Na autosalonu v Šanghaji tak Škoda představí studii na elektrický pohon. Sériové auto z ní bude v roce 2020. Bude to auto, které se představí a bude prodávat v Evropě a určitě brzy nato i v Číně. „Prozatím se rozhodujeme, zda elektrický vůz budeme vyrábět v České republice,“ uvedl pro iDNES.cz Bernhard Maier. České kapacity Škody jsou totiž aktuálně vyčerpané a výroba elektromobilů je významně odlišná od produkce klasických aut. Škoda bude mít při stavbě elektrických modelů velké zázemí v koncernu VW, který chystá celou plejádu takových modelů. „Technický základ je koncernový, jak s ním naložíme, je na nás,“ prohlásil Maier.

„V roce 2019 představíme Škodu Superb se systémem plug-in hybrid,“ zopakoval Maier při premiéře Visionu E. Po klasickém modelu poháněném benzinovým motorem a elektromotorem s možností dobíjení akumulátorů ze zásuvky tedy dorazí brzy elektromobil. Bude to úplně nový velký model s karoserií crossoveru.

A do roku 2025 bude mít Škoda v nabídce pět automobilů s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. „Zatím se rozhodujeme, zda z toho budou tři hybridy, nebo tři elektromobily,“ upřesnil Maier. „Za osm let bude každý čtvrtý prodaný vůz značky Škoda na světě buď plug-in hybrid, nebo čistý elektromobil.“

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Auto s délkou 4 688 mm, šířkou 1 924 mm, výškou 1 591 mm a rozvorem 2 851 mm představuje v podání konceptu Vision E také modulární stavebnici - platformu koncernu VW pro elektromobily pojmenovanou MEB (z německého Modularer Elektrifizierungsbaukasten).

Vision E má pohon všech kol, na každé nápravě je tedy elektromotor. Dohromady mají výkon 225 kW (306 koní). Kapalinou chlazené Li-ion akumulátory jsou uloženy v podlaze, aby se maximálně snížilo těžiště vozu. Baterky mají vystačit na dojezd až 500 km. K dispozici je i rychlonabíjecí režim, při němž se baterie na 80 % kapacity nabije za pouhých 30 minut.

Maximální rychlost vypočítali konstruktéři konceptu na 180 km/h a jako každý elektromobil má i ten od Škody nabídnout raketové zrychlení, což je dáno vysokým točivým momentem, který dokáže elektromotor nabídnout od nejnižších otáček.

Pro Vision E si tvůrci vysnili možnost nabíjení založeného na principu elektromagnetické indukce. Bezdrátově dnes umíme nabíjet mobily, u aut to bude brzy možné taky. Například přes indukční desku integrovanou v podlaze garáže. „Automobil konstrukčně připravený pro indukční dobíjení jednoduše zaparkuje tak, aby přední nápravou stál nad indukční deskou, připojenou na elektrickou síť. Akumulátory se přes noc zcela a automaticky nabijí, aniž by byla nutná manipulace s kabely nebo ovládání nabíjecí stanice,“ popisuje Silke Rosskothen ze Škody Auto. Bezdrátový přenos energie funguje při maximálním nabíjecím výkonu 11 kW.

Bez řidiče

„Studie Škoda Vision E je první čistě elektricky poháněnou studií naší značky, která současně umožňuje autonomní řízení,“ upřesňuje Maier.

„Vision E se může samočinně pohybovat v kolonách, pomocí autopilota projíždět úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo předjíždět, samostatně vyhledávat volná parkovací místa a automaticky do nich zajíždět a vyjíždět,“ vysvětluje Christian Strube, člen představenstva Škoda zodpovědný za technický vývoj.

Robotické řízení má v podání konceptu Škody umět předjíždět, vyhýbat se, zrychlovat a brzdit. V nebezpečných situacích je řidič vyzván, aby se ve stanoveném čase opět chopil volantu.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.
Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.
Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Studie má na autonomní ovládání výzbroj v podobě laserových a radarových skenerů dlouhého, středního a krátkého dosahu, s jejichž pomocí rozpozná vozidla nebo překážky na trase a v okolí vozu. Také umí komunikovat s dalšími vozidly a infrastrukturou v rámci platformy Vehicle-2-X, například si tak auta řeknou o stojícím vozidle za zatáčkou nebo o námraze na vozovce.

Autonomní řízení je ovšem díky legislativním omezením oproti elektrifikaci aut ještě mnohem vzdálenější. „V roce 2030 by 15 % nových vozů mohlo jezdit zcela autonomně. Mnohé ovšem závisí na regulačních opatřeních,“ komentuje Silke Rosskothen.

Showcar

„Se studií Vision E představujeme ve všech ohledech budoucí tvář značky. Patří k ní přepracovaný designový jazyk s jeho minimalistickou architekturou a krystalickými prvky,“ popisuje Bernhard Maier. Vision E je ovšem hlavně showcar, tedy auto, které má vzbudit pozornost a pózovat na autosalonech. Sériové provedení proto určitě nedostane například od sebe otevírané dveře bez prostředního sloupku. Takové řešení je u tak velkého auta v sériové výrobě v podstatě neproveditelné z důvodu požadavků na ochranu posádky. Prostřední sloupek totiž u běžných aut platí za jednu z nejtužších částí skeletu karoserie, aby posádce poskytl maximální ochranu.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

Vision E je tedy hlavně přehlídkou moderních technologií. Přední světla jsou tak vybavena LED Matrix technologií. „Jednotlivé diody jsou ovládány společně s čočkami a reflektory, aby cíleně osvítily pouze určité plochy vozovky a další naopak vynechaly. Pro analýzu dopravní situace a pro včasné rozpoznání vozů jedoucích před vozem i v protisměru je řídicí jednotka osvětlení propojena s kamerou na přídi vozu. Na základě takto pořízených dat dochází průběžně k přesnému nastavení osvětlení. Díky tomu je možné optimálně využít dosah světlometů dálkových světel a zároveň vyloučit oslnění účastníků silničního provozu jedoucích v protisměru,“ vysvětluje mluvčí Silke Rosskothen.

Místo vnějších zpětných zrcátek dostalo auto kamery (jsou zakomponované do výrazných ozdobných lišt na bocích) což zlepšuje aerodynamiku karoserie.

Do interiéru koncept cestující doslova pozve. Čtyři výrazně tvarovaná sedadla, jaká dostávají právě autosalonové studie, jsou otočná. Při otevírání dveří se natočí až o 20 stupňů ven a usnadní tak nastupování. Po zavření dveří se vrátí do původní polohy. Při přepnutí na autonomní řízení lze přední sedadla odsunout a opěradla sklopit.

Úplně odlišná architektura umožnila vytvoření rovné podlahy bez středového tunelu, koncept ji má navíc pro větší efekt pokrytou dřevem.

Interiér je plný monitorů. V každé výplni dveří je zabudován držák na telefon, v němž si cestující mohou bezdrátově nabíjet chytré telefony. Osobní nastavení, data a informace z chytrého telefonu lze sledovat a ovládat na příslušném displeji.

Vybrané funkce infotainmentu je možné ovládat hlasem nebo dokonce gesty. „Definované pohyby rukou, které provádí řidič v okolí středového panelu, zaznamenává a identifikuje kamera. Tímto způsobem lze jednoduchými pohyby ruky a prstů udělovat standardizované pokyny jako například ovládání hlasitosti rádia nebo příjem telefonních hovorů, aniž by musel řidič spustit oči z vozovky,“ popisuje Silke Rosskothen.

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.

K dalším specialitám patří například Eye Tracking. Systém neustále sledující pohyby řidičových očí a na základě toho zobrazí řidiči potřebné informace vždy ve správný čas a v ergonomicky ideální pozici na mnoha displejích v interiéru. Pokud se řidič například podívá na centrální monitor infotainmentu, zobrazí se na něm po krátkou dobu také relevantní jízdní data a případná varování. Eye Tracking také sleduje soustředění řidiče, umí například odhalit, když se začíná projevovat únava.

Auto také neustále sleduje jeho tepovou frekvenci a v případě rizikových hodnot jej varuje. Pro případ, že by skutečně došlo k zdravotním problémům, může ovládání vozu převzít automat a vůz navést ke krajnici, zastavit a přivolat záchrannou službu.

Nabíjení

S rozvojem elektromobility bude třeba vytvořit síť nabíjecích stanic. Koncern Volkswagen se spolu se skupinou BMW, koncernem Daimler AG a automobilkou Ford Motor Company podílí na společném podniku pro výstavbu rychlonabíjecí vysokovýkonné sítě na důležitých evropských silničních tepnách. Cílem iniciativy je zřízení nabíjecích stanic na stejnosměrný proud (DC) s vysokým výkonem. Tyto stejnosměrné stanice mají umožnit dobíjení o výkonu až 350 kW. Tím by se čas na dobití vysokonapěťového akumulátoru mohl oproti dosavadním rychlonabíjecím stanicím ještě dále zkrátit. Prvním krokem je plánované vybudování zhruba 400 ultrarychlých dobíjecích stanic ještě v průběhu roku 2017. Do roku 2020 by měl počet dostupných vysoce výkonných nabíjecích stanic vzrůst na několik tisíc.

Výstavba nabíječek se chystá i v Česku. Guido Haak ze Škody Auto uvedl, že v uplynulých týdnech proběhla jednání s českou vládou, podle nich má do roku 2020 vzniknout 1200 nových nabíjecích stanic. Má jít o investici v hodnotě miliardy korun.





Nejčtenější

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Další z rubriky

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Renault Captur 1.5dCi ZEN LIMITED  ČR ...
Renault Captur 1.5dCi ZEN LIMITED ČR ...

r.v. 2016, naj. 20 325 km, diesel, 1. majitel
389 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.